Nákupom elektromobilov by štátne úrady mohli ušetriť

7. 3. 2018

Zdroj: Freepik

Ochrana prírody a zároveň úspory na nákladoch – výsledky, ktoré by mohli štátne inštitúcie dosiahnuť, ak by pri svojich nákupoch vrátane automobilov využívali proces zeleného verejného obstarávania.

Pro forma plán vs. realita

Čo je zelené verejné obstarávanie? Ide o spôsob, ktorým orgány verejnej správy (ale tiež firmy) pri nákupoch okrem ceny a ďalších podmienok zohľadňujú aj environmentálne požiadavky, čím prispievajú k ochrane prírodných zdrojov, udržateľnej výrobe a spotrebe a tiež podnecujú inovácie.

Slovenské orgány sa k tomuto procesu dobrovoľne prihlásili v rámci národného akčného plánu pre roky 2016 – 2020. Stanovenému cieľu 50 % zelených zákaziek pri vybraných skupinách produktov sa ale štát ani zďaleka nepribližuje. Podľa Inštitútu environmentálnej politiky (IEP) pri ministerstve životného prostredia tvorili v roku 2016 zelené zákazky len 3,5 % z celkového počtu a v prepočte necelých 8 % z hodnoty tovarov a služieb obstarávaných verejnými inštitúciami.

IEP porovnal nákladovosť a dostupnosť troch skupín produktov – papiera, PC techniky a osobných áut. Ich prieskum potvrdil, že slovenský trh je už teraz pripravený a rozširovanie verejného obstarávania, ktoré sa s technologickým pokrokom stane čoraz viac ekonomicky výhodné.

Drahé elektromobily? Skôr naopak

„Aj keď obstarávacie náklady ekologického auta v strednej triede sú v súčasnosti väčšinou výrazne vyššie, celkové náklady životného cyklu sa postupne vyrovnávajú,“ píše sa v novom komentári IEP.

Súčasná vyššia obstarávacia cena ekologických vozidiel, z ktorých sa aktuálne najviac oplatí hybrid, bude časom klesať. Občania aj firmy aktuálne môžu využiť pri nákupe elektromobilu aj dotáciu až do výšky 5000 eur. Celkové užívateľské náklady sú pritom u eko-áut už dnes nižšie.

„Celkové náklady ekologických áut sa s rastúcim počtom najazdených kilometrov približujú štandardnému, od 160 tis. km je elektromobil najvýhodnejší,“ potvrdili analytici z ministerského inštitútu.

Pri dlhodobej prevádzke má totiž elektromobil najnižšiu jednotkovú cenu jazdy, majiteľ ušetrí na palive a tiež násobne nižších nákladoch na opravy a údržbu pri elektrickom motore v porovnaní so spaľovacím. „Napríklad kúpna cena Škody Octavia je o tretinu menšia ako Hyundai Ioniq Electric, no po najazdení 100 tis. km sa celkové náklady na ich používanie vyrovnajú,“ uvádza IEP vo svojej správe.

 

Súčasťou kritérií zeleného obstarávania podľa Európskej komisie je v prípade dopravy výška emisií oxidu uhličitého, oxidov dusíka aj tuhých častíc, dymovosť, emisie hluku aj pokyny k ekologickej jazde. Postupy zeleného obstarávania sa však okrem troch skúmaných skupín dajú realizovať aj pri zaisťovaná služieb verejného osvetlenia, výstavbe ciest, manažmente a správe administratívnych budov či nákupe elektriny, pri ktorej sa sleduje najmä jej pôvod z obnoviteľných zdrojov či vysokoúčinnej kogenerácie.

Celý komentár IEP zameraný na zelené verejné obstarávanie nájdete na tomto odkaze.

Mohlo by vás zaujímať