Batériový priemysel volá po lepšej regulácii

12. 11. 2019

Európa potrebuje vlastné výrobné kapacity na batérie, ktoré by pomohli znížiť závislosť od ázijskej konkurencie. O aktuálnych výzvach odvetvia sa hovorilo na nedávnej konferencii Energy Manifest v Bratislave.

Zdroj: sféra, a.s.

Svetové automobilky predkladajú svojim zákazníkom elektromobilitu ako hlavný inovačný trend. Podľa Petra Badíka zo spoločnosti GreenWay sú elektrické autá súčasťou komplexnejšej zmeny a začína to byť cítiť aj na Slovensku. Kým pred niekoľkými rokmi pôsobila reklama na Nissan Leaf ako zjavenie, v súčasnosti je marketingová podpora elektrického pohonu bežná. V tejto súvislosti spomenul prelomový krok Volkswagenu, ktorý pred niekoľkými dňami začal v Nemecku s výrobou modelu ID.3 založeného na novej platforme MEB. „Konštrukčne je to iné auto, než poznáme dnes, možno s výnimkou Tesly," poznamenal. 

Rozvoj elektromobility musí ísť ruka v ruke s rozvojom nabíjacej infraštruktúry. Podľa Badíka sa stane mostíkom medzi autami, batériovými úložiskami a energetickým systémom, ktorá umožní zavádzanie OZE a poskytovanie flexibility. „Čakajú nás nové výzvy aj v regulácii.“ 

Novému trendu sa musia prispôsobovať aj služby automobiliek. Zástupca Mercedes-Benz Slovakia Martina Košara priznal, že ešte pred zopár rokmi venovali elektromobilite minimálnu pozornosť, ale technológia sa prudko posunula vpred a je potrebné sa prispôsobovať potrebám zákazníkov. V praxi ide napríklad o komunikačný ekosystém. „Zákazníkom vychádzame v ústrety tým, že zabezpečujeme rôzne agregátorské aktivity s prevádzkovateľmi nabíjačiek,“ informoval. Zákazník má prehľad o tom, kde môže nabíjať, ale aj dynamické dáta o stanici – možnosť rezervácie, cene alebo spôsobe platby.

Rafinéria Slovnaft sa snaží vnímať elektromobilitu ako šancu, nie ohrozenie svojho tradičného biznisu. V strednej Európe prevádzkuje člen skupiny MOL 2-tisíc servisných staníc, kde sa môžu v budúcnosti predávať aj alternatívne palivá. Podľa finančného riaditeľa spoločnosti Mareka Senkoviča o všetkom rozhodne zákazník, ale vzniká potreba vyriešiť množstvo otázok od manažmentu dodávateľského reťazca po fiškálne faktory. 
Zdroj: sféra, a.s.

Najbližšiu dekádu budú v autách dominovať lítium-iónové batérie. Karol Fröhlich z Elektrotechnického ústavu SAV označil za dôležité materiály potrebné pre ich výrobu lítium, kobalt, mangán, grafit a nikel, ktoré sa dominantne dovážajú z krajín mimo Európy, v niektorých prípadoch politicky nestabilných. Za kritické materiály pritom považuje kobalt a grafit. Je prekvapivé, že lítium sa nepovažuje za kritický materiál, ale výroba v kvalite, ktorá je požadovaná, môže byť v budúcnosti problém.“

Za kľúčové preto považuje venovať sa výskumu recyklácie. Fröhlich pripustil, že recyklácia lítiových batérií je zložitý proces, ktorého technologicky najnáročnejšia časť spočíva v získaní kobaltu a grafitu. Ako pozitívny príklad spomenul projekt CROCODILE, ktorý realizuje Švédska energetická agentúra pre výskum, s cieľom vyvinúť technológiu na recykláciu 10-tisíc ton kobaltu ročne. Tento objem by pokrýval dnešnú ročnú spotrebu tohto materiálu v EÚ. Ďalšou alternatívou je predĺženie životnosti batérií, ktorému sa venujú aj iniciatívy pre budúce batériové technológie v rámcovom programe Horizon 2020.

 

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.

Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.

Pridajte sa k nám!
Už máte prístup?

Mohlo by vás zaujímať