Štát sa vracia k podpore nabíjačiek pre elektroautá. Podmienky sa zmenili

31.7.2020

Druhému kolo dotácií sa postavila do cesty koronakríza. Po štyroch mesiacoch od zrušenia pôvodnej výzvy prichádza rezort hospodárstva s oživením schémy na podporu výstavby verejných nabíjačiek pre elektromobily. O príspevok budú môcť žiadať okrem samospráv aj podnikatelia. Novinkou je podpora rýchlonabíjacích staníc.
Zdroj: Freepik

Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR) začiatkom apríla rozhodlo o zrušení druhého kola výzvy na podporu budovania verejných nabíjacích staníc pre elektromobily. Oficiálnym dôvodom bola situácia so šírením nového koronavírusu. Rezort v piatok poobede oznámil aktualizované termíny a podrobnosti pokračovania výzvy. „Prihlásiť sa do nej bude možné od 2. septembra do 30. novembra,“ informoval štátny tajomník ministerstva Karol Galek.

V porovnaní s prvou výzvou došlo k úprave podmienok. „Rozširujeme okruh žiadateľov aj projekty, na ktoré bude možné získať podporu,“ uviedol minister Richard Sulík. O podporu môžu žiadať nielen obce, mestá alebo vyššie územné celky, ale aj podnikateľské subjekty.

Rozpočet výzvy je 650 tisíc eur. K pôvodne vyčlenenému pol miliónu eur sa prirátalo 150 tisíc eur, ktoré sa nevyčerpali v pilotnom kole. „Naším cieľom je prispieť k razantnejšiemu budovaniu infraštruktúry, bez ktorej rozvoj elektromobility nie je možný,“ doplnil minister.

Aká je výška podpory? „Minimálna výška dotácie je stanovená na 2 500 eur. V závislosti od projektu môže samospráva získať maximálnu dotáciu 18 000 eur a podnikatelia 9 000 eur,“ ozrejmil Karol Galek. Samosprávy a nimi zriadené organizácie môžu získať dotáciu až vo výške 95 % nákladov, zvyšné financie si tak musia zabezpečiť z vlastných zdrojov. V prípade podnikateľských subjektov je nastavenie prísnejšie – príspevok pokryje maximálne 50 % nákladov na výstavbu nabíjacej stanice. Úspešní žiadatelia budú mať na realizáciu projektu šesť mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy o poskytnutí dotácie. 

Výška štátneho príspevku je odstupňovaná od technológie a počtu nabíjacích konektorov

Zdroj: MHSR

Pokračovanie schémy nie je zamerané výlučne na pomalé mestské nabíjanie. Podpora sa vzťahuje na samostatne stojace alebo nástenné (wallbox) nabíjacie stanice s technológiu nabíjania striedavým prúdom (AC) a výstupným výkonom väčším ako 11 kW, ktoré majú minimálne dva alebo maximálne štyri nabíjacie body s konektormi typu 2 (známe tiež pod termínom mennekes). Novinkou je však podpora rýchlonabíjacích staníc fungujúcich na báze jednosmerného (DC) prúdu s výstupným výkonom do 25 kW. Rýchlonabíjačky musia mať aspoň jeden nabíjací bod, ktorý je vybavený konektorom typu CCS2. Najvyšší príspevok je určený pre nabíjacie huby, ktoré disponujú kombinovaným systémom AC a DC nabíjania.

Predložiť žiadosť bude možné okrem elektronickej aj v listinnej forme. Administrátorom dotačného mechanizmu bude opäť Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA).   

Komisia bude pri hodnotení prijatých žiadostí jednotlivých projektov zohľadňovať viaceré kritériá. Prvým z nich je je hodnota za peniaze, ktorá berie do úvahy efektivitu vynaložených prostriedkov, teda koľko kW výkonu bude inštalovaných za tisíc eur oprávnených nákladov. 

Ďalšími krítériami sú počet vybudovaných nabíjacích bodov v rámci jednej lokality. Zvýhodnení budú tiež žiadatelia, ktorých vlastné investície predstavujú minimálne 50 % oprávnených výdavkov projektu. Výhodu budú mať aj tí záujemcovia, ktorí zabezpečia projektovú prípravu inžinierskych sietí. Infraštruktúra by v budúcnosti umožnila rozšírenie nabíjacích bodov. Prihliadať sa má aj na využiteľnosť stanice. Ak samospráva alebo podnikateľ vlastní, prípadne využíva elektromobil formou leasingu, existuje väčšia pravdepodobnosť, že získa dotáciu. Posledným kritériom je zvýhodnenie žiadateľov z menej rozvinutých okresov.

Pilotnú výzvu vyhlásilo MH SR v júli 2019. Výzva bola určená len pre samosprávy, ktoré si prerozdelili 350 tisíc eur. Hoci rozpočet sa neminul úplne, vďaka programu pribúdajú nabíjačky v 71 mestách a obciach po celej SR. Podporu najviac využili obce a mestá v Prešovskom, Nitrianskom a Košickom kraji. Výsledkom prvej výzvy sme sa venovali tu

V súčasnosti je v SR vyše 120 rýchlonabíjačiek typu DC a približne 180 štandardných staníc typu AC. Po slovenských cestách jazdí takmer 1590 čisto elektrických vozidiel a 1020 plug-in hybridov.

Mohlo by vás zaujímať

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby. Viac informácií OK