Energetickú chudobu má zmierniť nový príspevok. Pribudne sociálna tarifa či verejný dodávateľ?

29. 4. 2019

Aktualizovaná koncepcia, ktorú predložil regulátor na pripomienkovanie, opakuje staré námety riešení, ktoré roky zostali len na papieri. Šancu zaviesť príspevok na energie či sociálnu tarifu zvyšujú predovšetkým blížiace sa parlamentné voľby. Hlavná schéma príspevku na energie pritom zvyšuje náklady na inštalovanie nových meračov spotreby a zabúda na veľkú časť ohrozených domácností. 

Zdroj: Freepik

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) zverejnil ďalší návrh koncepcie riešenia problému energetickej chudoby. Jeho vypracovanie pritom ÚRSO avizoval ešte v máji 2018 s tým, že šéf úradu Ľubomír Jahnátek nebol spokojný „len s formálnymi návrhmi teoretických riešení“, ktoré pripravilo predchádzajúce vedenie.

Nový návrh, ktorý môže do 13. mája pripomienkovať odborná verejnosť, pritom oprášila najmä hlavný návrh zaviesť príspevok na energie ako súčasť sociálneho príspevku na bývanie. Táto forma podpory sa spomína už v prvej koncepcii, ktorá bola prijatá ešte v roku 2014. Bývalé vedenie ÚRSO tiež príspevok na energie presadzovalo v návrhu, ktorý bol konzultovaný s verejnosťou na prelome rokov 2016/17, avšak k schváleniu aktualizácie nikdy nedošlo.

Dnes je na stole opäť dokument, ktorý síce uznáva, že pri riešení energetickej chudoby je potrebné postupovať „komplexne“, zároveň však vzhľadom na roztrieštené kompetencie jednotlivých štátnych úradov „striktne rozlišuje možné nástroje riešenia na vládnej úrovni a na úrovni národného energetického regulátora ako tvorcu možných cenových opatrení v energetike smerom k sociálne ohrozeným skupinám obyvateľstva“.

Potvrdzuje sa tak predovšetkým rezortizmus, nekoncepčnosť a nedomyslenosť niektorých opatrení. Hoci úrad konzultoval novú aktualizáciu koncepcie s vybranými rezortmi aj hráčmi na trhu, nedošlo k reflektovaniu viacerých podnetov, ktoré firmy či asociácie zaslali v minulosti. Aktuálne snahy regulačného úradu predstaviť nový plán ako postupovať pri riešení energetickej chudoby na Slovensku treba navyše vnímať aj v kontexte národného energetického a klimatického plánu, ktorý má podľa legislatívy EÚ obzvlášť dbať na túto tému. V predbežnej verzii tohto plánu boli príslušné pasáže stanovené na dopracovanie. 

Príčiny: nízky príjem, nevhodné budovy aj monopol teplárov

ÚRSO v úvode predloženého materiálu zdôrazňuje, že energetická chudoba je „sociálny problém, ktorý je obrazom celkového stavu spoločnosti“. Medzi jej hlavné príčiny uvádza nedostatočný príjem domácnosti, neefektívny spôsob vykurovania, nedostatočnú tepelnú izoláciu objektov a vysoké ceny energií.

V strednej a východnej Európe navyše regulačný úrad dopĺňa aj ďalšie príčiny energetickej chudoby - nevyhovujúci stav bytového fondu, nedostatočné systémy sociálneho bývania a tiež monopolné postavenie dodávateľov tepla v centrálnych systémoch a ich cenovú politiku.

ÚRSO zopakoval kritériá pre vymedzenie energetickej chudoby, pri ktorých sa zohľadňuje najmä pomer nákladov na energie k disponibilnému čistému príjmu domácnosti. Medzi najviac ohrozené skupiny obyvateľstva sú preto zaradení seniori, domácnosti na dedinách, samoživitelia a nezamestnaní.

Ochrana odberateľov spĺňajúcich podmienky energetickej chudoby by síce podľa ÚRSO nemala vytvárať ďalší priestor rozpínania chudoby prenášaním nákladov na ostatné obyvateľstvo, avšak v rámci svojich návrhov riešení regulátor novovzniknuté náklady fakticky prenáša na ostatných odberateľov.

Príspevok na energie

V centre záujmu zostáva rozšírenie súčasného príspevku na bývanie o novú zložku – príspevok na energie. Má byť určený výlučne na úhradu nákladov na energie a vyplácaný priamo dodávateľovi energie formou kreditov.

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.

Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.

Pridajte sa k nám!
Už máte prístup?

Mohlo by vás zaujímať