Dovoz lítium-iónových batérií na Slovensko trhá rekordy

31. 12. 2019

Export elektromobilov zo Slovenska tvoril na začiatku roka 2019 desatinu z celkového vývozu áut a ďalej rastie. Ruka v ruke s týmto trendom sa zvyšuje aj dovoz lítium-iónových batérií potrebných na ich výrobu.

Zdroj: Škoda

Na Slovensku sa v súčasnosti vyrábajú tri modely mestských elektromobilov. Priekopníkom je Volkswagen, ktorý vo svojej bratislavskej fabrike vyrába elektrický model e-UP! už od roku 2013 a od leta tohto roku vo vylepšenej verzii. Na jar začala z výrobných liniek trnavského závodu Groupe PSA vychádzať elektrická verzia modelu Peugeot 208. V závere roka spustil Volkswagen produkciou dvoch ďalších koncernových modelov na elektrinu, Škoda Citigo e iV a Seat Mii electric. Do budúcna sa tiež počíta s rozšírením výroby aj o segment o SUV. 

Trend sa začal prejavovať aj v štatistikách. Začiatkom roka 2019 začal export elektromobilov zo Slovenska dosahovať približne desatinu z celkového vývozu áut, pritom v roku 2018 predstavoval iba 1 %. Elektrifikácia výrazne vplýva aj na dovoz lítium-iónových batérií, ktorý je na rekordnej úrovni. V októbri 2019 sa import batérií vyšplhal na hranicu 25 miliónov eur. 

Závislosť SR na automobilkách

Automobilový priemysel sa podieľa na celkovom exporte SR viac než 40 percentami. Na území Slovenska sú momentálne štyri automobilky, na ktorých produkciu je podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) naviazaných ďalších 350 dodávateľských firiem. Priamo v automobilkách dnes pracuje vyše 150-tisíc zamestnancov, nepriamo celý automotive segment ovplyvňuje tvorbu ďalších viac ako 250-tisíc pracovných miest.

Elektrifikácia spolu s autonómnymi vozidlami sú hlavné trendy automobiliek do budúcnosti. Odborníci z priemyslu varujú, že ak sa Slovensko nedokáže hlbšie prispôsobiť týmto trendom, najmä v oblasti výskumu a vývoja, závislosť na automobilovom priemysle sa môže krajine v dlhodobom kontexte vypomstiť. „Prilákať automobilovú výrobu je nesmierne náročné, ale dotiahnuť vývojové centrum je omnoho ťažšie. Obávam sa, že ak s tým niečo rýchlo neurobíme, hrozí nám osud Detroitu v kríze,“ povedal v rozhovore pre informačný portál energoklub.sk Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.

V roku 2019 Slovenská batériová aliancia (SBA), ktorá sa chce zameriavať na podporu celého reťazca batérií, od výskumu a vývoja, samotnej výroby až po možnosti ich recyklovania. Slovenská spoločnosť InoBat plánuje na Slovensku postaviť fabriku na vývoj a produkciu batérií pre automobilku. Hovorí sa o investícii v hodnote 100 miliónov eur na západe SR.V lete oznámila partnerstvo s americkou spoločnosťou WildCat Discovery Technologies. 

Mohlo by vás zaujímať