Aký je potenciál e-palív v doprave?

20. 3. 2023

Produkcia prebieha chemickou cestou, nie z ropy. Prechod na syntetické palivá by mohla uľahčiť možnosť využitia existujúcej čerpacej infraštruktúry, prekážkou ich ďalšieho rozvoja sú však vysoké náklady na produkciu a energetická náročnosť.  

Zdroj: Freepik

V kontexte diskutovaného konca spaľovacích motorov v členských štátoch EÚ do roku 2035 by mohli zamiešať kartami syntetické palivá.  Kým tradičné palivá vznikajú rafináciou ropy, ich syntetické alternatívy vznikajú chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého (CO2), ktorý je možné zachytávať z iných výrobných procesov. Následne sa k takto získanému CO2 pridá vodík, čím vzniká syntézny plyn, ktorý je možné spracovať do podoby syntetického paliva. 

Keďže pri výrobe syntetických palív sa CO2 neuvoľňuje do atmosféry, ale dochádza k jeho recyklácii, spôsob produkcie sa považuje za uhlíkovo neutrálny. Syntetické palivá by však podľa Michala Suru, odborného poradcu Ministerstva dopravy a výstavby SR, mali byť zo zásady uhlíkovo neutrálne palivá s využitím zeleného vodíka a biogénneho CO2. „Nemá význam vyrábať syntetické palivá, na výrobu ktorých sa použije fosilný vodík a fosílne CO2,“ uviedol Michal Sura pre energoklub.sk. Za udržateľné syntetické palivá, označované tiež ako e-palivá, sa považujú tie, na výrobu ktorých sa sa použije vodík vyrobený elektrolýzou vody za pomoci elektriny z OZE a biogénne CO2, získané napr. ako odpad z procesov fermentácie.

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.

Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.

Pridajte sa k nám!
Už máte prístup?

Mohlo by vás zaujímať