ÚRSO plánuje v roku 2025 kontroly u 156 regulovaných subjektov. Vzniknúť má aj nové regionálne pracovisko v Banskej Bystrici.
ÚRSO plánuje v roku 2025 kontroly u 156 regulovaných subjektov. Vzniknúť má aj nové regionálne pracovisko v Banskej Bystrici.
Holding EPH podpísal zmluvu so spoločnosťou Enel, ktorá formalizuje možnosť získať stopercentný podiel v Slovak Power Holding, ktorý kontroluje 66 % akcií v spoločnosti Slovenské elektrárne. Viac
Novela vyhlášky ÚRSO o pravidlách trhu, okrem iného, prináša aj novinky v oblasti zdieľania elektriny, ktoré bude v systéme EDC po novom možné len v rámci jednej bilančnej skupiny. Odborníkov sme sa pýtali, ako túto zmenu hodnotia.
Spoločnosť SEPS uviedla do prevádzky a pripojila do siete nový výkonový transformátor v elektrickej stanici Podunajské Biskupice. Investícia je súčasťou cezhraničného projektu Danube InGrid. Viac
Spoločnosť SPP spolu s ďalšími partnermi z krajín strednej Európy zaslali predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyen deklaráciu za zachovanie tranzitu plynu cez Ukrajinu. Viac
Organizácia Greenpeace Slovensko kritizuje vládne zastropovanie energií, ktorú považuje za neférovú podporu fosílnych firiem. Adresnú pomoc s energiami, napríklad prostredníctvom energošekov, by mali podľa ekológov dostať len najohrozenejší odberatelia. Potenciál vidia v masívnej podpore energetických spoločenstiev.
Spoločnosť OKTE, ktorá organizuje krátkodobý trh s elektrinou na Slovensku, k 12. decembru 2024 ukončila zmluvu o zúčtovaní odchýlky s firmou BUKOCEL. Pre dotknutých odberateľov zabezpečuje režim dodávky poslednej inštancie (DPI) na distribučnom území ZSD spoločnosť ZSE, na území SSD spoločnosť SSE a na distribučnom území VSD firma VSE. Režim DPI trvá 3 mesiace.
V Zbierke zákonov vyšli vyhlášky ÚRSO o pravidlách trhu s elektrinou a plynom s účinnosťou od 1. 1. 2025. V prípade elektriny novelizovaný predpis (351/2024) upravuje napríklad zdieľanie elektriny, zverejňovanie informácií o kapacite v sústave aj postupy evidencie závislých odberateľov. Viac
Vládny kabinet rozhodol, že aj v roku 2025 zastropuje ceny elektriny, zemného plynu a tepla pre domácnosti. Konečný účet za energopomoc by mal vyjsť na 282 miliónov eur.
Ministri dnes schvaľovali energetickú pomoc pre veľkú časť odberateľov plynu a tepla. Návrhy predložila ministerka hospodárstva Denisa Saková. Vláda schválila nariadenie o maximálnej cene tepla za dodávku pre odberateľov v bytovkách, sociálnych zariadeniach či internátoch v roku 2025.
Novela vyhlášky ÚRSO o pravidlách trhu, okrem iného, prináša aj novinky v oblasti zdieľania elektriny, ktoré bude po novom možné len v rámci jednej bilančnej skupiny. Viacerých odborníkov sme sa pýtali, ako túto zmenu hodnotia. V Zbierke zákonov bol zverejnená novela vyhlášky ÚRSO o pravidlách trhu s elektrinou, ktorá vstupuje do účinnosti od 1. januára 2025. Právny predpis, okrem iného, upravuje aj zdieľanie elektriny. Kým doteraz bolo možné v rámci Energetického dátového centra (EDC), ktoré prevádzkuje spoločnosť OKTE, zdieľať elektrinu naprieč bilančnými skupinami, od 1. januára 2025 to už neplatí. Po novom by za všetky odberné a odovzdávacie miesta v rámci skupiny zdieľania mal prebrať zodpovednosť za odchýlku rovnaký subjekt zúčtovania. Téme úpravy zdieľania elektriny sme sa minulý týždeň podrobne venovali v tomto texte. V nasledujúcej ankete sme sa pýtali na názor ďalších expertov, ktorí sa venujú problematike. Odpovede oslovených respondentov (v abecednom poradí) sú publikované v plnom rozsahu. Otázka: Podľa nového znenia pravidiel trhu má byť zdieľanie elektriny obmedzené na jednu bilančnú skupinu. Ako vnímate zmenu, ktorá vstúpi do účinnosti od 1. januára 2025? Rastislav Hanulák partner a advokát, advokátska kancelária CAPITOL LEGAL GROUP "Mám v prvom rade výhradu k spôsobu, akým sa pravidlá trhu v tejto veci zmenili. Bez diskusie, dokonca aj bez toho, aby bola táto otázka otvorená návrhom vyhlášky. Mnohí účastníci trhu sa môžu cítiť dotknutí. Obzvlášť v situácii, že ich vlastné pripomienky úrad odmietol ako pripomienky nad rámec návrhu. Takto sa legislatíve od počiatku odopiera legitimita, ktorú môže mať len norma, proti zavedeniu ktorej mal adresát možnosť vzniesť riadne zdôvodnené námietky. Preto sa celý „cirkus“ s názvom pripomienkové konanie organizuje. Navyše sa pýtam, že ako regulátor vyrieši rozpor medzi zákonným právom koncového odberateľa zvoliť si slobodne dodávateľa a podmienkou mať rovnakého dodávateľa medzi všetkými zdieľajúcimi? Cui bono? Pretože po novom budú môcť zdieľať len odberatelia, ktorých dodávateľ im láskavo dovolí zdieľať elektrinu a ešte aj spomedzi nich len takí, ktorých neodradí zložitý systém notifikácií a sankcií, ktorý sa podľa mojich skúseností začal objavovať v zmluvách viacerých dodávateľov. Na druhej strane si uvedomujem akútnu potrebu riešiť nedostatky systému zdieľania, ktoré ovplyvňujú dodávateľov z dôvodu sťaženej predvídateľnosti odchýlky. Za odchýlku aj počas zdieľania niekto zodpovednosť niesť musí. Osobne by som skôr preferoval riešenie na úrovni zmluvy, veď koniec koncov jednou zo služieb dodávateľa je aj prevzatie zodpovednosti za odchýlku. U odberateľa, ktorý sa rozhodne zdieľať bude odplata za túto službu zohľadňovať aj zvýšené riziko dodávateľa, a preto by mohla byť vyššia a zohľadňovať aj priebeh a objemy zdieľania. Regulátor sa mohol zamerať skôr na uvoľnenie pravidiel cenovej regulácie u domácností a ostatných zraniteľných odberateľov, aby sa dodávateľom uvoľnili ruky aj v tomto segmente. Záverom by som ale ešte rád poukázal na nový inštitút spoločného využívania energie v zmysle čl. 15a revidovanej smernice o spoločných pravidlách vnútorného trhu (v rámci Fit For 55), čo je vlastne inštitucionalizované zdieľanie energie (okrem iného samozrejme) a vlastne aj praktická odpoveď na otázky kladené pri analýze pojmu aktívny odberateľ, ktorým je v zmysle definície aj skupina spoločne konajúcich koncových odberateľov elektriny. Tu podotýkam, že smernica oproti zákonu vymedzuje činnosť spoločne konajúcich koncových odberateľov len v príslušných vymedzených hraniciach alebo priestoroch, čiže podstatne užšie ako je prax slovenského zdieľania. Po novom sa týmto má zakotviť právo na spoločné využívanie energie, ktoré umožní zdieľajúcim určiť profesionálneho organizátora, ktorým môžu byť aj dodávatelia elektriny. Smernica požaduje, aby sa spoločne využívaná elektrina dodávaná do siete odpočítala od celkovej nameranej spotreby v rámci časového intervalu, ktorý nie je dlhší ako obdobie zúčtovania odchýlok, ale hlavne výslovne garantuje odberateľom zapojeným do spoločného využívania energie zvoliť si svojho dodávateľa podľa štandardných pravidiel. A tie v novom článku 4 umožňujú mať popri zmluve o dodávke elektriny aj zmluvu o spoločnom využívaní energie. So zdieľajúcimi odberateľmi teda nebude možné zaobchádzať inak ako s bežnými odberateľmi. Inštitút spoločného využívania energie umožní aj využitie nezávislých výrobných zariadení do 6 MW v rámci schém zdieľania. Podotýkam, že práce na legislatíve transponujúcej aj vyššie uvedenú smernicu sú podľa mojich najčerstvejších informácií v plnom prúde a predloženie prvých návrhov do legislatívneho procesu sa dá očakávať zrejme už v prvom štvrťroku budúceho roka. Transpozičná lehota vo vzťahu k spoločnému využívaniu energie však uplynie až v júli 2026." Richard Modrák predseda, Klaster energetických komunít Slovenska "Navrhnuté ustanovenie považujeme za neprijateľné a to z dôvodov nesúladu s princípmi transparentnosti legislatívneho procesu, ako aj s európskou legislatívou a zásadami voľného trhu, neboli v pôvodnom návrhu vyhlášky a neboli predmetom riadneho medzirezortného pripomienkového konania, čím došlo k porušeniu základných zásad legislatívneho procesu: Zmena sa dostala do PTE až po MPK a účastníci trhu sa k nej nemali možnosť vyjadriť, čo je v rozporom s legislatívou upravujúcou legislatívny proces. Toto zakladá nebezpečný precedens pre budúce zmeny bez možnosti vyjadrenia a pripomienkovania. Zmena sa do PTE dostala nelegálne. Závažným spôsobom zasahuje do trhu s negatívnym dopadom na existujúcich odberateľov, ktorí už zdieľajú elektrinu – dotkne sa väčšiny registrovaných skupín zdieľania v EDC. Nebolo definované prechodné obdobie, kde by si subjekty mohli zmeniť dodávateľa. Odberatelia majú zákonné právo zdieľať elektrinu aj zákonné právo slobodnej zmeny dodávateľa. Uvedená zmena im neumožňuje súčasné uplatnenie si svojich zákonných práv a z toho dôvodu pokladáme ustanovenie za nezákonné a obmedzujúce hospodársku súťaž. Uznesenie obmedzuje zdieľanie nielen medzi aktívnymi odberateľmi, ale aj v rámci komunít a energetických spoločenstiev. Zdieľanie v bytových domoch je tak možné len v prípade, že odberatelia vo všetkých bytových jednotkách a spoločných priestoroch majú rovnakého dodávateľa resp. subjekt zúčtovania. Toto je v praxi neuplatniteľné v súvislosti so slobodnou voľbou dodávateľa." Martin Ondko predseda predstavenstva a generálny riaditeľ, spoločnosť MAGNA ENERGIA a.s. "Zmena je vynútená doterajším rozbehom EDC, ktoré sa začalo uberať zvláštnym smerom: nad rámec zákonom oprávnených „aktívnych odberateľov“ a „energetických spoločenstiev“, vytvorili v IS EDC „samoobsluhu“ aj s neaktívnymi odberateľmi, ktorí v Zákone o energetike oprávnení nie sú. Bola zavedená „skupina zdieľania“, ktorá, na rozdiel od aktívneho odberateľa a energetického spoločenstva, nemá povinnosť zabezpečenia vlastnej alebo prenesenej odchýlky. Zdieľanie v „skupine zdieľania“ cez viacero bilančných skupín je u jednotlivých subjektov zúčtovania nepredikovateľné a spôsobuje dodávateľom zvýšené náklady na odchýlku, zvlášť v poslednej dobe pri výraznom náraste zúčtovacích cien. Tak, ako to bolo zavedené, je to voči dodávateľom diskriminačné (platia za niečo, čo nevedia ovplyvniť) a s prihliadnutím na absenciu informácií od EDC sa trh stal v tejto časti netransparentný. Zmena je prijatá rýchlo, ale snáď včas, aby to nenapáchalo ďalšie škody u subjektov zúčtovania, ktorí to bez prenesenia na odberateľov, platia."
Kabinet rozhodol, že aj v roku 2025 zastropuje ceny elektriny, plynu a tepla pre domácnosti. Konečný účet za energopomoc by mal vyjsť na 282 miliónov eur. Hoci regulátor ÚRSO začiatkom decembra ohlásil zvýšenie priemerných regulovaných cien elektriny, plynu a tepla pre domácnosti v roku 2025, doteraz nebola zodpovedaná otázka, ako sa zachová vládny kabinet. Vlani krátko po nástupe vlády Roberta Fica ministerka hospodárstva Denisa Saková zdôvodnila rozhodnutie o zastropovaní cien energií tým, že kvôli krátkosti času nebolo možné prijať spravodlivejšie riešenie. Po roku sa však zmenilo iba málo. Hoci Denisa Saková len pred niekoľkými týždňami avizovala, že rezort má pripravený aj koncept pre adresnejšiu pomoc, kabinet sa opätovne rozhodol pre plošné riešenie. Vláda na piatkovom rokovaní (13.12.) prijala päticu nariadení. V teplárenstve sa naďalej bude uplatňovať maximálna cena za regulovanú dodávku tepla pre koncových odberateľov v bytových budovách, sociálnych zariadeniach alebo študentských domovoch, pre ktorých bude cena tepla v roku 2025 zastropovaná na úrovni roka 2023. Viac o nariadeniach tu. Ako bude vyzerať schéma pomoci pri dodávke plynu Kým pri elektrine bolo už v novembri zrejmé, že na základe dohody vlády so Slovenskými elektrárňami zostane cena komodity ohraničená na úrovni 61 EUR/MWh, plyn bol otázny.
Vláda schválila nariadenie o maximálnej cene tepla za dodávku pre odberateľov v bytovkách, sociálnych zariadeniach či internátoch v budúcom roku. Ministri dnes schvaľovali energetickú pomoc pre veľkú časť odberateľov plynu a tepla. Návrhy predložila ministerka hospodárstva Denisa Saková. V teplárenstve sa naďalej bude uplatňovať maximálna cena za regulovanú dodávku tepla pre koncových odberateľov v bytových budovách a koncových odberateľov tepla v zariadeniach sociálnych služieb zapísaných do registra sociálnych služieb, prevádzkach zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a študentských domovoch, pre ktorých bude cena tepla v roku 2025 zastropovaná na úrovni roka 2023, najviac však na úrovni 199 EUR/MWh s DPH. Rozdiel medzi cenou tepla schválenou alebo určenou Úradom pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) a cenou tepla, ktorú určila vláda, bude dodávateľom tepla uhrádzať Ministerstvo hospodárstva SR. Pri výpočte jednozložkovej hodnoty maximálnej ceny tepla sa pre regulovaný subjekt pri uplatnení ceny tepla má zachovať fixná zložka maximálnej ceny tepla vo výške schválenej úradom pre rok 2025. Štátny rozpočet bude pomoc s cenami tepla podľa odhadu ministerstva stáť 112,18 mil. eur, z toho 66,48 mil. eur v budúcom roku a 45,7 mil. eur v roku 2026. Pri výpočte odhadovanej úhrady počítalo s objemom dodávky tepla na úrovni 4,13 TWh (z toho 4 TWh pre bytové budovy a 0,13 pre ďalších vybraných koncových odberateľov tepla). Bez vykonania krízovej regulácie dodávky tepla by sa podľa odhadov ministerstva hospodárstva priemerná prepočítaná koncová cena pre domácnosti mohla vyšplhať z priemernej uplatňovanej ceny 132,87 EUR za MWh s DPH (112,87 EUR/MWh s DPH + 20 EUR/MWh) na 182,29 EUR za MWh s DPH, čo by predstavovalo navýšenie ceny v porovnaní s rokom 2023 o viac ako 37 %. Dvojročné preplácanie
Zdieľanie elektriny má byť po novom obmedzené len v rámci jednej bilančnej skupiny. Postup ÚRSO, ktorý po vyhodnotení MPK novú úpravu nečakane zapracoval do návrhu pravidiel trhu, vyvolal rozruch medzi účastníkmi trhu. Časť z nich zmenu víta, iní hovoria o prekážke v zdieľaní a nesúlade s legislatívou EÚ. Novela vyhlášky ÚRSO o pravidlách trhu s elektrinou (207/2023) smeruje do finále. Po vyhodnotení medzirezortného pripomienkového konania (MPK) sa v návrhu materiálu objavilo nové ustanovenie, ktoré mení pravidlá zdieľania elektriny. Kým doteraz bolo možné v rámci Energetického dátového centra (EDC), ktoré prevádzkuje spoločnosť OKTE, zdieľať elektrinu naprieč bilančnými skupinami, od 1. januára 2025 by to však už platiť nemalo. Ak nedôjde k zmene, po novom by za všetky odberné a odovzdávacie miesta (OOM) v rámci skupiny zdieľania mal prebrať zodpovednosť za odchýlku rovnaký subjekt zúčtovania. Čítajte ďalej: Aký je pohľad dodávateľov a prečo im súčasný stav spôsobuje problémy. Ako sa zmena dotkne existujúcich skupín zdieľania v systéme EDC. Ako vníma nové ustanovenie v pravidlách trhu spoločnosť OKTE. Aké sú možné scenáre toho, čo môže nastať od budúceho roka.
Prvý slovenský energetický networking
Články, prednášky a diskusie s dôrazom na ad hoc témy.
Exkluzívny priestor pre neformálnu diskusiu medzi zástupcami subjektov pôsobiacich v energetike.
Najdôležitejšie správy z energetiky a informácie o aktivitách platformy ENERGOKLUB® priamo do vašej schránky.
Ak ešte nie ste súčasťou klubu, vyberte si z našej ponuky tú, ktorá vám najviac vyhovuje.
* Medzi prednášky platformy ENERGOKLUB® sú zahrnuté aj vybrané energetické semináre organizované spoločnosťou sféra, a.s.
** Pracovné raňajky, obedy a večere, neformálne posedenia.
*** PR článok a LinkedIn komunikácia.