Pravidlá trhu od ÚRSO sú vo finále. Pozrite si prehľad kľúčových zmien

6. 6. 2023

Očakávané pravidlá trhu s elektrinou a plynom z dielne ÚRSO vstúpia do účinnosti od 1. júla tohto roku. Šéf odboru organizácie trhu a regulačnej politiky Michal Hudec predstavil kľúčové zmeny, ktoré vyhláška prinesie. 

Zdroj: SFÉRA, a.s.

Nová vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom, mala podľa zákona vstúpiť do platnosti od 1. apríla. Hoci meškajúci vykonávací predpis by mal byť zverejnený v zbierke zákonov už čoskoro, do účinnosti vstúpi až od 1. júla 2023. Ako nedávno vysvetlil predseda regulačného úradu Andrej Juris, dôvodom je nový zákon, na základe ktorého môžu legislatívne zmeny ovplyvňujúce podnikateľské prostredie vojsť do platnosti výlučne v dvoch termínoch počas roka.

Podľa názoru ÚRSO právne vákuum nehrozí, keďže účastníci trhu sú povinní riadiť sa ustanoveniami platnej legislatívy, ako aj súvisiacich predpisov a rozhodnutí úradu. Pretrvávajúci stav však podľa niektorých advokátov prináša riziká právnych sporov.

Po ukončení procesu medzirezortného pripomienkového konania (MPK) došlo k obsahovým zmenám, ktorých prijatie požadovala pracovná komisia Legislatívnej rady vlády pre technické právne predpisy. O priebehu legislatívneho procesu nových pravidiel trhu ÚRSO a kľúčových zmenách, ktoré prinesú, hovoril na jarnej konferencii SPX v Hornom Smokovci Michal Hudec, riaditeľ odboru organizácie trhu a regulačnej politiky.

Prijatie pravidiel trhu však neznamená, že ich podoba sa nebude modifikovať, zdôraznil zástupca ÚRSO. Podľa Michala Hudeca bolo zriadených 5 pracovných platforiem, ktoré sú zamerané na budúce úpravy vyhlášky a ďalších súvisiacich predpisov. V nasledujúcich mesiacoch plánuje úrad dotiahnuť viacero detailov. Za urgentné označil doladiť procesy pri zmene bilančnej skupiny a reťazenia zodpovednosti za odchýlku. Kľúčovou témou bude aj medzinárodná spolupráca, ktorá sa týka firmy SEPS, v druhom slede aj operátora OKTE, súvisiaca s platformami na obstarávanie podporných služieb MARI a PICASSO. 

Okrem toho sa plánuje ÚRSO venovať téme kreditného rizika dodávateľov energií. Úrad má zároveň zákonnú povinnosť vydať k 1. októbru samostatnú vyhlášku, ktorá upravuje podmienky pripojenia. Podľa Michala Hudeca sa aktuálne finalizuje prvá verzia jej návrhu.

Samostatná platforma bude zameraná na nové činnosti vyplývajúce zo zimného balíka, konkrétne agregáciu flexibility, akumuláciu a zdieľanie elektriny alebo energetické spoločenstvá. Podľa Michala Hudeca bude potrebné počkať si na praktickú skúsenosť a odozvu účastníkov trhu na nové pravidlá trhu. Následne nevylučuje ani prehodnotenie poplatkovej politiky pri prevádzke batériových úložísk, ale zároveň brzdil očakávania z expresnej novelizácie. „Tento a budúci rok budeme spomenuté témy skúmať. Od roku 2025 sa na základe záverov môžeme zamyslieť nad implementačnými aspektmi.“

Čo prinášajú nové pravidlá trhu? Prehľad kľúčových zmien sme odomkli pre všetkých návštevníkov portálu ENERGOKLUB®



Pokiaľ ide o problematiku zmeny bilančnej skupiny, reťazenia zodpovednosti za odchýlku alebo zasielania faktúr pre dodávateľov elektriny, na tieto činnosti sa vzťahujú prechodné ustanovenia. Do 1. januára 2024 budú dotknutí účastníci trhu postupovať podľa súčasných prevádzkových poriadkov spoločnosti OKTE a trojice prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav.

  • zmeny v procese inštalácie IMS meradiel

Oproti súčasnému stavu dochádza po ukončenom MPK k zmene pravidiel v prípade inštalácie inteligentných meracích systémov (IMS) na napäťovej úrovni NN. Ak sa pri meraní elektriny typu C po 2 bezprostredne po sebe nasledujúcich 12 mesačných fakturačných cykloch nameria ročný odber, ktorý je vyšší ako 4 MWh, inštalácia IMS meradiel je bezplatná, ale nie automatická. Odberateľ musí o výmenu IMS požiadať a ak splní podmienky, distribútor mu nebude fakturovať náklady.

Pri inštalácii IMS meradiel stanovil ÚRSO výnimku pre malé zdroje s inštalovaným výkonom do 0,8 kW. Pri takto definovanej kategórii mikrozdrojov, do ktorej patria aj batériové úložiská, sa nebude vyžadovať automaticky inštalácia IMS.

  • zodpovednosť za odchýlku a bilančné skupiny

Proces zmeny bilančnej skupiny sa prenesie na organizátora krátkodobého trhu s elektrinou, ktorým je firma OKTE. Vzhľadom k tomu, že zákon umožňuje reťazenie zodpovednosti za odchýlku a novinkou sú aj činnosti agregátora, dôvod centralizácie je podľa Michala Hudeca hlavne praktický. S tým súvisí aj oddelenie dodávateľskej časti, kedy sa zavádza nový pojem distribučná skupina odberných miest dodávateľa, ktorú bude od 1. januára 2025 zastrešovať prevádzkovateľ regionálnej distribučnej spoločnosti.

  • ďalšie úpravy v oblasti EIC kódov

Vo vykonávacej vyhláške došlo zo strany ÚRSO k posilneniu úlohy EIC kódov. Nové znenie explicitne definuje, že firma OKTE bude prideľovať EIC identifikátor všetkým odberateľom vrátane domácností.

  • typový diagram pre poskytovanie flexibility

V kontexte nových činností na trhu sa zadefinoval typový diagram pre poskytovanie flexibility. Ako náhradný spôsob určovania stavu meradla sa výrazne posilňuje možnosť samoodpočtu nad typový diagram. Ak koncový odberateľ vykoná samoodpočet, bude mať väčšiu váhu ako náhradný odpočet.

  • zmenové procesy dodávateľa a bilančnej skupiny

Proces zmeny dodávateľa elektriny, prípadne bilančnej skupiny bude po novom rozdelený na procesy predchádzajúce technickej zmene a samotnú technickú zmenu dodávateľa elektriny, resp. bilančnej skupiny. Rozdelenie zmenového procesu na dve časti označil Hudec za zásadný filozofický posun.

Hoci zo znenia novely zákona o energetike, ktorá je účinná od 1. októbra 2022, v rámci zmenového procesu vypadla možnosť podať námietku zo strany existujúceho dodávateľa, vyhláška ÚRSO prináša zmenu. Ako spresnil Michal Hudec, takáto možnosť sa neoznačuje ako námietkovanie, ale validácia.

Kritérium, na základe ktorého nemusí pôvodný dodávateľ validovať požiadavku odberateľa na zmenu, je neukončenie zmluvy. Podmienkou spustenia procesu s pôvodným dodávateľom najneskôr ku dňu vykonania zmeny je po novom aj neexistencia pohľadávok po lehote splatnosti vo výške viac než 100 eur. Týmto sa má v praxi zabrániť zneužívaniu inštitútu zmeny dodávateľa zo strany neplatičov.

ÚRSO zároveň reagoval na situácie, kedy prevádzkovatelia miestnych distribučných sústav (MDS), ktorí sú zároveň aj dodávateľmi, nedokázali pre svojich odberateľov vzhľadom na situáciu na burzách zabezpečiť dodávku komodity. Niektorí tak odberné miesta prehlásili do bilančnej skupiny dodávateľa poslednej inštancie (DPI). „Ošetrili sme to tým, že aj keď dochádza k technickej zmene bilančnej skupiny, bude sa vyžadovať validácia nového zodpovedného subjektu zúčtovania. Už by sa viac nemalo stávať, že sa niekomu ocitne odberné miesto v bilančnej skupine bez jeho vedomia,“ dodal.

  • agregácia flexibility a zdieľanie elektriny

Vyhláška regulačného úradu od základov rieši oblasť agregácie flexibility vrátane procesov priradenia agregátora, vyhodnocovania alebo ukončenie registrácie agregátora. Detailne popísané procesy možno nájsť tiež v prípade zdieľania elektriny a priradenia odberného miesta ku skupine zdieľania.

  • akumulácia elektriny a pravidlá vyhodnocovania

Vyhláška zavádza pravidlá vo vzťahu k vyhodnocovaniu množstva akumulovanej elektriny. Michal Hudec poznamenal, že hoci ide o komplexnú tému, úrad sa nateraz rozhodol ísť prístupom, ktorý sa opiera o meradlo distribútora. „Nebránime sa tomu, aby do budúcna bola predmetom možných úprav aj poplatková politika, ale takýto krok by mal jednoznačné a priame presahy aj na cenovú reguláciu.“

V prvom kroku bude platiť, že na akumulovanú elektrinu sa nevzťahujú tarify TSS a TPS. „Do budúcna nie je vylúčené, že ten matematický algoritmus môže byť iný. Teraz sme sa ho snažili poňať tak, aby sme nemuseli zohľadňovať, či je za odberným miestom inštalovaný aj nejaký zdroj alebo nie,“ doplnil. Hudec. „Vychádzame len z počítania toho, čo nameria distribučné meradlo a potom toho, čo nameria podružné meradlo na svorkách batériového úložiska. Ak je tam aj zdroj, na výpočet to nemá vplyv.“

Za negatívum takéhoto zjednodušeného prístupu považuje zástupca ÚRSO fakt, že prevádzkovateľ úložiska musí počítať s nákladom, kedy prvé nabitie batérie bude zaťažené tarifami TSS a TPS. Pri nasledujúcich cykloch to už neplatí. Michal Hudec súčasne upozornil na fakturačné špecifikum, keď rozhodujúcim dátumom pre „clearing“ bude koniec mesiaca, čo by mala zohľadňovať obchodná politika subjektov. „Prelom mesiacov môže mať dopady na ekonomiku z pohľadu poplatkovej politiky.“

  • poskytovanie údajov pre OKTE a pre dodávateľov DPI

Vyhláška posilňuje postavenie dodávateľa DPI a zjednodušuje procesy, najmä prístup k informáciám, aby sa dodávateľ ľahšie dostal k informáciám od distribučnej spoločnosti alebo od pôvodného dodávateľa. 

Zdroje s inštalovaným výkonom do 100 kW nebudú povinne posielať dáta o predpokladanej výrobe elektriny spoločnosti OKTE. Predikcia výroby sa tak bude primárne robiť na základe historických dát.

  • kreditné hodnotenie užívateľov sústav a subjektov zúčtovania.

Michal Hudec v procese tvorby vyhlášky vyzdvihol spoluprácu zástupcov spoločnosti OKTE a prevádzkovateľov regionálnych distribučných spoločností, výsledkom ktorej je jednotná metodika kreditného hodnotenia účastníkov trhu. Vznikne 5 spoločných kategórií (kreditná skupina A, B, C, D, E) plus jedna pre nových účastníkov trhu (kreditná skupina N) bez platobnej histórie u firmy OKTE.

Reforma sa týka aj spôsobu určenia a použitia finančnej zábezpeky. Zámerom regulačného úradu podľa Michala Hudeca bolo, aby sa načas platiacim kategóriám účastníkov trhu znížilo finančné zabezpečenie (kreditné skupiny A, B a C). Subjekty, ktoré majú problém s platobnou disciplínou (skupiny D a E), si na finančnom zabezpečení priplatia, aby si kryli riziko, ktoré vytvárajú. Upravené kritériá sú podľa neho nastavené tak, aby sa každý účastník trhu vedel vtesnať do ratingu A, B a C.

Vyhláška zároveň posúva termín splatnosti. Doteraz platilo, že ak mal dodávateľ vystavenú faktúru voči odberateľovi, pričom posledný deň, kedy mu daný odberateľ mohol zaplatiť, bol súčasne finálnym termínom splatnosti záväzkov dodávateľa voči distribučnej spoločnosti. V tomto nastáva zmena, kedy ÚRSO pridáva dodatočné 2 dni na to, aby sa dodávateľ vedel vyhnúť prepadnutiu do nižšej kreditnej skupiny.

ÚRSO zadefinoval proces vypovedania zmluvných vzťahov. Distribučným spoločnostiam sa výrazne skracuje lehota na vypovedanie rámcovej distribučnej zmluvy. Ako ďalej spresnil Michal Hudec, prevádzkovateľ za určitých okolností, ktoré detailne definuje vyhláška, získa právo aj odstúpiť od distribučnej zmluvy.

Veľká skupina paragrafov novej vyhlášky sa venuje obsahovým náležitostiam prevádzkových poriadkov. Michal Hudec spomenul aj zmeny uvedené v prílohách, ktoré sa týkajú úprav spôsobu, akým dodávatelia hlásia zazmluvnené objemy elektriny a s nimi súvisiace obstarávacie náklady. 

Ďalšie úpravy sa týkajú napr. krízovej regulácie, resp. zmien, ktoré vyplynuli z praxe. Úpravou prešlo zúčtovanie rozdielov ceny pri meraniach typu C, ktoré špecificky v prípade krízovej regulácie prebehne podľa ceny za dodávky v zmysle rozhodnutia vlády, nie ceny elektriny na straty, ktorú určuje ÚRSO.

Detaily legislatívneho procesu vyhlášky môžete sledovať na portáli SLOV-LEX.

Aktualizácia: Vyhlášky ÚRSO - nové pravidlá vnútorného trhu s elektrinou č. 207/2023 Z. z. a trhu so zemným plynom č. 208/2023 Z. z. boli 14.júna vydané v Zbierke zákonov. Účinnosť nadobudnú 1. júla 2023, niektoré články až začiatkom budúceho roka.

Mohlo by vás zaujímať