Jadro môže doplniť zelený vodík. Spoločnosť JESS upravuje stratégiu

17. 5. 2021

V Jaslovských Bohuniciach plánuje firma JESS vyrábať zelený vodík v objeme zhruba 5 tisíc ton ročne s použitím elektriny z fotovoltickej elektrárne a čiastočne aj z prebytkov produkcie jadrovej elektrárne. Projekt, ktorý sa uchádza o získanie európskeho štatútu IPCEI, vznikol s cieľom ekologizovať hromadnú dopravu.

Zdroj: Freepik

Minister hospodárstva SR Richard Sulík minulý týždeň uviedol, že po dokončení oboch rozostavaných blokov atómovej elektrárne v Mochovciach sníva o tom, že z prípadných prebytkov produkcie elektriny by sa mohol využitím mtechnológie elektrolýzy vyrábať vodík. Na podobnom koncepte, ale v lokalite Jaslovských Bohuníc od minulého roku začala pracovať Jadrová energetická spoločnosť Slovenska (JESS), v ktorej kontroluje 51 % akcií štátny podnik JAVYS patriaci pod rezort hospodárstva a 49 % podiel vlastní skupina ČEZ. 

Vízia produkcie zeleného vodíka v Bohuniciach

Firma JESS vznikla s cieľom výstavby nového jadrového zdroja v Jaslovských Bohuniciach. Hoci prípravné práce formálne ďalej pokračujú, budúcnosť nového tlakovodného reaktora generácie III+ s inštalovaným výkonom 1700 MW zatiaľ nevyzerá optimisticky. Po dohode akcionárov sa preto vedenie rozhodlo zanalyzovať potenciál využitia aktív a infraštruktúry JESS pre možné vybudovanie OZE parku na pozemkoch firmy v Jaslovských Bohuniciach, kde by rozhodujúcim faktorom bola ekonomická návratnosť projektu do výstavby atómky. 

Projekt JESS je primárne zameraný na produkciu zeleného vodíka. Zámer bol koncipovaný s cieľom vybudovať základnú kostru infraštruktúry, ktorá je potrebná pre produkciu a distribúciu vodíka. Elektrinu, potrebnú pre chod elektrolyzérov, by dodávala fotovoltická elektráreň, ktorú plánuje firma postaviť na vlastných pozemkoch. V prípade potreby by sa však využili aj prebytky elektriny pochádzajúcej z jadrových elektrární. Na ročnej báze by sa podľa interných analýz spoločnosti mohlo týmto spôsobom získavať zhruba 5 tisíc ton vodíka.

Pri výrobe zeleného vodíka nevznikajú emisie skleníkových plynov, ale jeho výraznejšiemu presadeniu bráni nekonkurencieschopná cena. Vodík sa ukazuje ako perspektívne riešenie tiež v doprave, zvlášť tam, kde je elektrifikácia vozového parku náročnejšia ako napríklad v prípade mestských a prímestských autobusov. V rámci vlastného projektu firma JESS predpokladá, že pri využití v prímestskej a mestskej autobusovej hromadnej dopravy dokáže cieľový objem výroby vodíka zabezpečiť dojazd v rozsahu 56 miliónov kilometrov ročne.

V projekte sa uvažovalo o dvoch scenároch

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.

Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.

Pridajte sa k nám!
Už máte prístup?

Mohlo by vás zaujímať