Impulz pre plynovú mobilitu. SPP otvoril svoju prvú LNG čerpačku v Trnave, ďalšie pribudnú čoskoro

10. 2. 2023

Spoločnosť SPP sprevádzkovala v Trnave svoju prvú vysokokapacitnú čerpaciu stanicu na skvapalnený zemný plyn. Boli sme sa pozrieť na oficiálnom otvorení. V nasledujúcich mesiacoch pribudnú ďalšie LNG čerpačky v Prešove a v Brodskom. 

Zdroj: SFÉRA, a.s.

Mnohé dopravné spoločnosti na Slovensku zvažujú zaradiť do svojich flotíl aj ťahače na skvapalnený zemný plyn (LNG). Motivuje ich finančná úspora, ale aj ekologický aspekt, prekážkou je však nedostatočné hustá sieť plniacich staníc. Infraštruktúrne pokrytie sa rozširuje aj vďaka Slovenskému plynárenského priemyslu (SPP), ktorý vo štvrtok (9. februára 2023) otvoril svoju prvú vysokokapacitnú čerpaciu stanicu na LNG v Trnave. Motoristi tak budú môcť využiť vďaka jej polohe priame napojenie na rýchlostnú cestu R1 a diaľnicu D1.

Zdroj: SFÉRA, a.s.

LNG v oblasti nákladnej dopravy v súčasnosti predstavuje jedinú ekonomickú alternatívu voči nafte. Na otvorení vystúpil aj minister hospodárstva Karel Hirman. „Z rozhovorov aj s dopravcami vnímam, že záujem tu je. Táto technológia a palivo je za určitých okolností zmysluplnou náhradou za diesel. Je to nielen ekologicky výhodnejšie, ale má to zmysel aj ekonomický, plus ďalšie benefity, ktoré prináša pre dopravcov alebo samotných vodičov kamiónov,“ povedal novinárom. „Dúfam a predpokladám, že sieť LNG čerpačiek sa bude rozširovať. Na území EÚ je ich vyše 600. Ak bude dopyt po tomto type paliva dostatočný, predpokladám, že spoločnosť SPP postaví aj ďalšie,“ skonštatoval minister Hirman.

Zdroj: SFÉRA, a.s.

Výhodou LNG sú minimálne emisie znečisťujúcich látok. Vyznačuje sa tiež nízkymi emisiami oxidov dusíka a takmer nulovými emisiami jemných prachových častíc. V prípade biometánu tiež nízkymi emisiami oxidov uhlíka. „Rozširovanie možností využívania zemného plynu ako alternatívy, ktorá produkuje výrazne menej škodlivých emisií a menej hluku v porovnaní s konvenčnými palivami v doprave patrí dlhodobo k prioritám SPP. Veríme, že budovanie ďalších čerpacích staníc na zemný plyn posilní dôveru medzi používateľmi a dodávateľmi vozidiel a ešte viac podporí využívanie zemného plynu v doprave na Slovensku. V záujme znižovania spotreby fosílnych palív a zvyšovania energetickej bezpečnosti nahradí fosílny zemný plyn v budúcnosti obnoviteľný biometán, ktorého výrobu tiež v SPP pripravujeme,“ uviedol generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Miroslav Kulla.

Prevádzku čerpacích staníc zabezpečuje dcérska spoločnosť SPP CNG. Ak potvrdil pre portál energoklub.sk potvrdil, že spoločnosť za rok 2022 očakáva pozitívny hospodársky výsledok.

Zdroj: SFÉRA, a.s.

Stanica vznikla v rámci projektu fueLCNG, ktorého cieľom je vytvorenie pilotnej siete troch čerpacích staníc LNG rozmiestnených pri hlavných koridoroch TEN-T siete v rámci Slovenska. Na výstavbu nových LNG a CNG staníc získala spoločnosť  SPP grant z Nástroja na prepájanie Európy (Connecting Europe Facility) vo výzve ešte z roku 2016. Ambiciózny projekt bol na určitý čas zmrazený, ale v polovici roka 2021 opätovne reštartovaný. Zo zdrojov EÚ smeruje na projekt fueLNCG takmer 15,7 milióna eur, zvyšných 15% pokryje SPP.

Koncept čerpacích staníc je nastavený ako plne autonómny a plne samoobslužný, pričom nevyžaduje pripojenie do elektrickej siete. LNG zásobník disponuje kapacitou 80 metrov kubických (m3). „Zároveň týmto krokom rozširujeme sieť verejných plniacich staníc na stlačený zemný plyn CNG na Slovensku na 22. Nová stanica je samoobslužná, prístupná nepretržite a je na nej možné platiť či už kartou od SPP CNG, alebo bežnou platobnou kartou,“ doplnil riaditeľ divízie rozvoja podnikania SPP Rastislav Nemec. Zahrievaním LNG vo výparníkoch totiž dochádza ku produkcii stlačeného zemného plynu CNG, ktorý je následné možné plniť či už do osobných automobilov, autobusov alebo CNG dodávok.

Zdroj: SFÉRA, a.s.

Už onedlho by mala pribudnúť ďalšia LNG plnička v lokalite Prešov. Podľa Rastislava Nemca už bolo začaté kolaudačné konanie a oficiálne uvedenie do prevádzky očakáva v apríli. Nasledovať bude otvorenie stanice na odpočívadle D2 Brodské najneskôr začiatkom júna.

Okrem stanice v Trnave a ďalších dvoch plánovaných infraštruktúrnych bodov je  možné na Slovensku natankovať LNG na menších súkromných staniciach v Bratislave, Bytči a Prešove.

Zdroj: SFÉRA, a.s.

Podľa prezidenta združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia môže nová LNG stanica od SPP pomôcť k zníženiu ceny komerčného paliva na slovenskom trhu. „Spoločnosť SPP má úplne inú vyjednávaciu pozíciu pri dodávke tohto paliva. V tejto chvíli Slovensko disponuje 50 až 100 kamiónmi, ktoré reálne denne jazdia na LNG. Veríme to, že ak sa sieť rozšíri na celé Slovensko, budeme k tomu aj my dopravcovia pristupovať tak, že toto palivo budeme preferovať,“ zdôraznil Pavol Piešťanský. „To, čo k tomu môže pomôcť je systém emisných povoleniek, ktorý by sa mal zaviesť v doprave. Budeme si kupovať ten typ paliva, ktorá bude emisne lepší,“ poznamenal Pavol Piešťanský.

Nákladné LNG ťahače s nádržami s objemom 290 až 390 kg skvapalneného plynu majú priemerný dojazd od 1200 do 1500 kilometrov, takže dokážu konkurovať v dojazde naftovým ťahačom. 

Zdroj: SFÉRA, a.s.

Šéf ČESMAD Slovakia vo svojom príhovore zároveň upozornil na to, že v nákladnej doprave okrem LNG zatiaľ nevidí žiadnu inú alternatívu. „Elektrický kamión zatiaľ nie je konkurencieschopný,“ vysvetlil Pavol Piešťanský. Štát by mal podľa neho motivovať dopravcov, aby prešli na ekologickejšie palivá. „Perspektíva LNG je obrovská, ale musíme vymyslieť, ako tento typ paliva efektívne podporiť,“ povedal vo svojom príhovore. 

 

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.

Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.

Pridajte sa k nám!
Už máte prístup?

Mohlo by vás zaujímať