Dodávatelia apelujú na rázne zmeny. Formálna transpozícia smerníc im nestačí

20. 1. 2020

Proreformný prístup pri preberaní novej legislatívy žiadajú dodávatelia elektriny v súvislosti s pravidlami EÚ, ktorých cieľom je predovšetkým posilniť postavenie a práva odberateľov. Zásadné bariéry vidia hlavne v plošnej cenovej a prísnej vecnej regulácii.

Zdroj: Freepik

Trojica najväčších dodávateľov elektriny (ZSE, SSE a VSE) a tiež asociácia ZDE, ktorej členom je aj štátny SPP, oceňujú prebiehajúci dialóg s ministerstvom hospodárstva (MH SR). Rezort však zároveň upozorňujú na nevyhnutnosť zmien v nastavení a rozsahu regulácie v činnosti dodávky energií koncovým odberateľom. Práve odberatelia by totiž mali vďaka novej legislatíve posilniť svoju pozíciu.

„Ak chceme dosiahnuť účel nových európskych legislatívnych predpisov v každodennej praxi, musí tomu v skoršom kroku zodpovedať spôsob, akým všetci spoločne pristupujeme k príprave návrhov budúcich legislatívnych zmien,“ uvádza sa v liste, ktorý pred mesiacom dodávatelia energií zaslali ministerstvu hospodárstva.

K väčšej aktivite dodávateľov burcujú obzvlášť obavy z toho, že ministerstvo a ÚRSO pristúpia len k formálnemu prevzatiu nových smerníc, ktoré by však neprinieslo zamýšľanú hlbšiu reformu trhu, ale v maximálnej miere by zachovalo doterajší status quo.

V súvislosti s aplikáciou novej európskej legislatívy, zaznieva kritika už niekoľko mesiacov v súvislosti s novým nariadením EÚ o pravidlách trhu s elektrinou, ktoré platí od začiatku tohto roka. Nielen podľa výrobcov by malo významne zmeniť súčasný systém uhrádzanie sieťových poplatkov, obzvlášť tzv. G-komponentu, ktorého výška je na úrovni distribúcie oveľa vyššia než na úrovni prenosovej sústavy. Regulačný úrad síce prejavil záujem viesť so subjektami diskusiu, avšak v praxi a predovšetkým vo vyhláške sa dosiaľ nič nezmenilo.

Odstránenie existujúcich bariér

Pokiaľ ide o reálnu transpozíciou nových smerníc, dodávatelia zdôrazňujú, že je treba identifikovať a odstrániť existujúce prekážky na slovenskom trhu s elektrinou.

„Ak sa tak nestane, tieto bariéry budú v budúcnosti brániť najmä samotným odberateľom elektriny, vrátane odberateľov elektriny v domácnostiach, čerpať ekonomické benefity z aktívneho prístupu k vlastnému spotrebiteľskému správaniu sa a k možnosti disponovať malou výrobňou alebo zariadením na uskladnenie elektriny,“ upozornili MH SR, ktoré konzultuje s jednotlivými stranami spôsob prevzatia nových právnych aktov EÚ.

Kľúčové zmeny v regulácii

Dodávatelia identifikovali aj primárnu oblasť nutných zmien, a to v oblasti regulácie. Žiadajú zrušiť plošnú reguláciu cien pri dodávke elektriny domácnostiam a malým podnikom; zrušiť reguláciu všeobecných obchodných podmienok pre dodávku cenovo regulovaným koncovým odberateľom, a tiež upraviť rozsah necenovej regulácie.

„Koncept aktívneho odberateľa však nie je možné efektívne rozvíjať v prostredí, ktoré je zviazané plošnou cenovou a nadmerne prísnou vecnou reguláciou,“ uvádza sa v liste, ktorý máme k dispozícii.

Aplikácia nových trendov podľa firiem zákonite tlačí na rast jednotlivých cien, ale zároveň umožňuje optimalizovať celkový náklad na energie.

Dodávatelia energií taktiež požadujú nanovo zadefinovať kategóriu zraniteľného odberateľa, vypracovať koncepciu boja proti energetickej chudobe a definovať nástroje sociálnej politiky, ktoré majú zraniteľných a ohrozených odberateľov chrániť.

Ministerstvo v odpovedi na spoločný list najväčších aj menších dodávateľov, ktorý mu zaslali pred mesiacom, potvrdilo význam prístupu všetkých zainteresovaným strán k príprave legislatívnych zmien vrátane regulácie, avšak bližšie sa zatiaľ ku konkrétne identifikovaným návrhom nevyjadrilo.

Nové pravidlá retailu do konca roka 2020

Už do júna 2020 je potrebné do slovenskej legislatívy transponovať novú smernicu o energetickej efektívnosti, do konca tohto roka revidovanú smernicu o pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou a do konca júna 2021 novú smernicu o podpore využívania OZE.

V prípade neskorej či nesprávnej transpozície hrozí členským štátom proces EU Pilotu a infringementy, ktoré môžu potenciálne skončiť až na Súdnom dvore EÚ.

V súčasnosti napríklad Brusel stále rieši nesprávnu transpozíciu smernice o energetickej efektívnosti ešte z roku 2012 na Slovensku. V júli 2019 sme obdržali odôvodnené stanovisko, Komisia analyzuje ďalší postup. V štádiu EU Pilotu je otvorený aj ďalší prípad týkajúci sa nákladovej optimálnosti - okrem iného u nás nejestvuje definícia agregátora. Nezrovnalosti z minulej transpozície sa môžu riešiť buď čiastkovými úpravami domácej legislatívy, alebo v balíku pri preberaní nových pravidiel trhu s elektrinou.

Mohlo by vás zaujímať