Záujem domácností o posunutie záloh za energie je podľa SPP minimálny

7.5.2020

Zdá sa, že platobná disciplína Slovákov za dodávku energií sa napriek kríze výraznejšie nezhoršuje. Možnosť odkladu zálohových platieb v súvislosti s dôsledkami šírenia koronavírusu doteraz využilo iba niekoľko stovák zákazníkov SPP z radov domácností.

Zdroj: Freepik

Krízu spôsobenú ochorením COVID-19 pociťujú Slováci na viacerých úrovniach. Niektoré domácnosti musia kvôli strate zamestnania alebo výpadku príjmov hospodáriť s okliešteným rodinným rozpočtom. Najväčší dodávatelia energií v prípade neschopnosti odberateľov plniť si svoje záväzky deklarujú individuálny prístup. Slovenský plynárenský priemysel (SPP) už v polovici marca verejne komunikovala, že pre domácnosti, ktoré o to z vlastnej iniciatívy požiadajú, umožní odklad splatnosti zálohových platieb za dodávky energií až o 3 mesiace.

S odstupom vyše mesiaca od vypuknutia krízy eviduje SPP len malý záujem o využitie takejto možnosti. „Napriek súčasnej zložitej situácii, v SPP oceňujeme veľmi zodpovedný prístup väčšiny našich zákazníkov. O odklad zálohových platieb, resp. vyúčtovacích faktúr doteraz požiadalo približne 550 našich zákazníkov, čo predstavuje úroveň 0,05% z celkového počtu zákazníkov,“ uviedol pre informačný portál energoklub.sk hovorca SPP Ondrej Šebesta.

Karanténne opatrenia štátu spôsobili, že mnohí zamestnanci začali pracovať z domáceho prostredia. Zvýšená spotreba energií sa zrejme prejaví v nasledujúcej vyúčtovacej faktúre. „Zaznamenali sme však zvýšený počet žiadostí zo strany zákazníkov o zvýšenie zálohových platieb, v snahe predísť prípadným nedoplatkom na konci zúčtovacieho obdobia,“ doplnil.

Ak sa zákazníci ocitnú v situácii, ktorá im neumožní plniť si zmluvné záväzky, SPP na nich apeluje, aby o svojich problémoch komunikovali. „Od začiatku tejto mimoriadnej situácie preto vyzývame našich zákazníkov, aby v takýchto prípadoch nečakali a obrátili sa včas na zamestnancov spoločnosti SPP, ktorí sú pripravení každú žiadosť o úpravu platobných podmienok veľmi citlivo posúdiť a nájsť obojstranne prijateľné riešenia,“ uzavrel Šebesta. 

V prípade úhrady nedoplatku za dodávku energií z vyúčtovacej faktúry môžu zákazníci spoločnosti SPP z radov domácností požiadať aj o splátkový kalendár až na 6 mesiacov.

Nové vedenie Ministerstva hospodárstva SR v snahe pomôcť odberateľom v prvej fáze intenzívne diskutovalo s hráčmi na trhu o tom, ako ochrániť odberateľov pred odpojením a zároveň ochrániť menších dodávateľov pred druhotnou platobnou neschopnosťou. Výsledkom rokovaní bol napokon dobrovoľný záväzok, že v prípade omeškania platieb prejavia firmy voči zákazníkom ústretovosť. Štátny tajomník MH SR Karol Galek ale nevylúčil, že rezort môže v prípade dramatického zhoršenia situácie na trhu reagovať aj zmenou legislatívy. 

Mohlo by vás zaujímať

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby. Viac informácií OK