17. 7. 2020
Rezort hospodárska chce podporovať výrobu zeleného vodíka v priemysle. V pláne je podľa ministra Richarda Sulíka zriadenie výskumného centra aj prijatie národnej vodíkovej stratégie. V oblasti mobility sa počíta s výstavbou prvých čerpacích staníc na území Slovenska a uvažuje sa aj o štátnych dotáciách na kúpu vozidiel.
Minister hospodárstva SR Richard Sulík predstavil vo štvrtok (16. 7.) zoznam 14 opatrení na podporu vodíkových technológií na Slovensku. Primárny záujem kabinetu sa podľa neho musí orientovať na vedu a výskum. Do konca roka by preto malo vzniknúť Centrum výskumu vodíkových technológií na Technickej univerzite v Košiciach (TUKE), ktorého zriadením Sulík poveril rektora Juraja Sinaya. V centre sa budú koncentrovať všetky výskumné aktivity v rámci Slovenska a na svoju činnosť sa bude snažiť získať finančné prostriedky z EÚ. „Chceme skĺbiť záujem politiky, praxe a vedy, výskumu a vývoja," dodal Sinay z TUKE.
Svetová výstava Expo v Dubaji bola posunutá na rok 2021 a jednou z jej hlavných tém sú vodíkové technológie. Platforma podľa Sulíka poskytuje priestor na prezentáciu výsledkov.
Zmeny k lepšiemu očakáva aj v ochrane duševného vlastníctva. Šéf Úradu priemyselného vlastníctva SR Matúš Medvec dostal za úlohu, aby sa pokúsil urýchliť proces schvaľovania úžitkových vzorov, ochranných známok a samotných patentov. „To je jedna z vecí, kde vie byť ministerstvo nápomocné,“ vysvetlil na konferencii Vodíková budúcnosť Slovenska.
Zdroj: SFÉRA, a.s.
Rezort sa chce zamerať na podporu vodíkových technológií v priemysle a chemických procesoch. V zmysle nedávno zverejnenej vodíkovej stratégie EÚ sa to týka iba zeleného vodíka získaného z OZE. „Rozbíjať molekuly zemného plynu na vodík, v tom nevidím zmysel. Nechceme zostať v tejto fáze vývoja. Chceme sa posunúť a nezaťažovať životné prostredie.“
V oblasti mobility by mala na Slovensku vzniknúť prvá čerpacia stanica na vodík. Projekt bude mať na starosti Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA), ktorá by mala už onedlho spustiť verejné obstarávanie. Nový šéf SIEA Peter Blaškovitš hovoril o jednej až 4. O financie na ich výstavbu sa chce SIEA uchádzať zo štrukturálnych fondov.
Vodíkové stanice by mohli podľa Sulíka stáť na miestach, na ktorých spoločnosť SPP CNG, dcéra štátneho SPP, prevádzkuje plniace stanice na stlačený zemný plyn (CNG).
Prekvapením je Sulíkov plán štátnych dotácií na podporu nákupu vodíkových áut v ďalšom programovom období. „To, čo bolo doteraz pre elektrické auto v hodnote 8000 eur si vieme predstaviť aj vo vyššej sume pre vozidlá na vodík,“ oznámil bez ďalších podrobností schémy.
Sulík zdôraznil, že rezort sa v oblasti mobility nechystá favorizovať vodík nad batériovými elektrickými autami. Zámerom je stimulovať konkurenciu. „Chceme súťaž konceptov. Nech firmy súťažia a čo bude najlepšie, čo sa presadí, to budeme používať,“ doplnil na tlačovej konferencii. Ján Weiterschutz z Národnej vodíkovej asociácie Slovenska vidí budúcnosť automobilového priemyslu v synergii medzi batériovými elektromobilmi a vozidlami s pohonom na vodík. „Batériové autá sú vhodnejšie na kratšie a vodíkové na dlhšie vzdialenosti. Technické výhody vodíka sa teda zatiaľ ukazujú skôr v ťažšej a dlhšej doprave."
Zdroj: SFÉRA, a.s.
Na Slovensku by mal rovnako vzniknúť projekt pre nasadenie vodíkových autobusov. Lokalitou pre nasadenie flotily sa stane menšie okresné mesto. Išlo by o pilotný projekt, ktorého prínos by sa po roku alebo dvoch detailne vyhodnotil. V oblasti mobility by chcel Sulík experimentovať aj s vodíkovými vlakmi. Za ich výhodu považuje, že sa nemusia nevyhnutne kupovať, ale je možné ich na testovaciu fázu aj prenajať. Za ideálne miesto, kde takéto skúšky urobiť, považuje región hornej Nitry, ktorý bude prechádzať transformáciou.
Na Slovensku by si dokázal predstaviť aj výrobu vodíkových áut v automobilke KIA v Žiline.
Ciele nebude podľa neho možné dosiahnuť bez úpravy legislatívy. Víziu podporu vodíka na Slovensku má zadefinovať národná vodíková stratégia, ktorú by chcel Sulík predložiť na vládu do konca tohto roka. Na jej vypracovaní sa má aj v tomto prípade podieľať Juraj Sinay z TUKE.
Európska komisia minulý týždeň predstavila vodíkovú stratégiu EÚ. Téme sme sa venovali v tomto článku.