Vodíkový pohon na Slovensku: utópia alebo spiaca nádej?

22.5.2019

Po slovenských cestách zatiaľ nejazdí ani jedno auto na vodíkový pohon. Verejnú plničku na vodík by ste u nás takisto hľadali márne. Štát predpokladá, že v priebehu niekoľkých rokov by sa to mohlo zmeniť.

Zdroj: Toyota

Hoci autá na vodík dnes ťahajú v pomyselnom súboji s batériovými elektromobilmi za kratší koniec, rozhodnuté určite nie je. Svetové automobilky síce investujú podstatne viac prostriedkov do vývoja batérií, no potenciál vodíkového pohonu je nepopierateľný. Najväčšou prekážkou v ďalšom rozvoji je riedka sieť plniacich staníc, ktorých výstavba je navyše finančne veľmi náročná. S jej rozvojom aj v rámci SR počíta aktualizovaný návrh Národného politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami, ktorý má náš portál k dispozícii. Aktivity v oblasti výskumu, zavádzania a využívania technológií, ktoré aktívne využívajú vodík a palivové články, chce iniciovať aj Národná vodíková asociácia Slovenska.

Na Slovensku nebolo ku koncu minulého roka registrované ani jedno vozidlo na vodíkový pohon. Nezáujem o autá s palivovým článkami definuje najmä vysoká obstarávacia cena v porovnaní s autami so spaľovacím motorom. Za pozitívny faktor sa však dá považovať, že pri komparácii s batériovými autami kategórie M1, ktoré majú podobný dojazd a štandard výbavy, sú cenové rozdiely na trhu iba minimálne.

Počet verejných plničiek - nula

Kľúčovým faktorom z pohľadu dopytu je chýbajúca infraštruktúra. Na Slovensku neexistuje ani jedna plniaca stanica na vodík, ktorá by bola prístupná verejnosti. Najbližšia sa nachádza v susednom Rakúsku vo Viedni, v celej Európe je ich dnes 108. Návrh aktualizovaného Národného politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami konštatuje, že do roku 2023 bude potrebné vybudovať základnú sieť 6 verejných plničiek. Oproti nabíjačkám pre batériové vozidlá je ich výhodou, že motorista nemusí meniť svoje návyky - doplniť vodík trvá zopár minút, podobne ako je to pri autách so spaľovacím motorom.

Vodíkový pohon je konkurencieschopný cenou paliva alebo dojazdom, ktorý prevyšuje 600 km. Komfort a jazdné vlastnosti vozidiel s palivovými článkami sú ale porovnateľné s batériovými verziami elektroáut.

K výhodám vodíkového pohonu patrí aj bezemisná prevádzka. Tu ale treba zároveň dodať, že celkové uvoľnené emisie závisia aj od spôsobu výroby vodíka. Nízka ekologická stopa môže byť pre mnohých zákazníkov čoraz viac určujúcim faktorom pri rozhodovaní sa o kúpe nového auta. Ďalším môže byť aj efektívnosť. Ak by sme porovnávali energetickú účinnosť len pri kritériu „tank-to-wheel“, teda počas samotnej prevádzky vozidla, autá na vodík vychádzajú o niečo horšie ako batériové elektromobily. Pri zimnej prevádzke sa rozdiely stierajú – autám na baterku znižuje efektívnosť elektrické vykurovanie.

Vznikajú asociácie aj inovatívne partnerstvá

Ako sa ciele projektované zo strany štátnych úradníkov podarí implementovať v praxi je zatiaľ otázne. S cieľom podporovať vodíkové technológie pri prechode na nízkouhlíkové hospodárstvo a formovať verejnú politiku v tejto oblasti vznikla v roku 2015 Národná vodíková asociácia. V tomto roku sa stala členom európskeho združenia Hydrogen Europe. Spoluprácu rozvíja aj s technologickou iniciatívou EÚ, spoločným podnikom pre palivové články a vodík - Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking.

Podporu vodíkových technológií nedávno ohlásila aj Skupina MOL. So slovenským akcelerátorom InoBat podpísala memorandum o porozumení, ktoré je zamerané na projekty vodíkových technológií v strednej a východnej Európe. V hľadáčiku je podľa zverejnenej správy podpora inovácií v doprave.

„Ako prevádzkovateľ takmer 2 000 čerpacích staníc v regióne chceme našim zákazníkom poskytovať tradičné aj alternatívne palivá. Spolupráca s InoBat nám umožní rozšíriť našu ponuku a dosiahnuť ďalší míľnik na našej transformačnej ceste od tradičného maloobchodného predajcu k poskytovateľovi služieb zákazníkom,“ skonštatoval pri podpise Oszkár Világi, generálny riaditeľ Slovnaftu a CIO Skupiny MOL.

Partnerstvo Skupiny MOL s inovatívnym akcelerátorom InoBat predpokladá spoluprácu na rôznych projektoch v oblasti vodíkovej technológie, predovšetkým vo výrobe a dodávkach vodíka, vývoji a testovaní vodíkových kvapalných palív, ich distribúcii a predaji. Súčasťou spoločných aktivít by mohla byť podľa dostupných informácií výstavba výrobného závodu vrátane zariadenia na recykláciu paliva.

Mohlo by vás zaujímať

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby. Viac informácií OK