Vodíkové vlaky na Slovensku? Plán železničiarov má reálne kontúry

15. 4. 2021

Regionálne vlaky poháňané vodíkovými palivovými článkami by u nás mohli byť realitou už v roku 2025. Železničiari počítajú s umiestnením vlakových súprav na trase medzi Novými Zámkami a Prievidzou. O projekte rozhodne financovanie. 

Zdroj: Freepik

Myšlienku začať s testovaním vodíkových vlakov prvý raz predstavil minister hospodárstva Richard Sulík na minuloročnej konferencii Vodíková budúcnosť Slovenska. Za ideálne miesto, ktoré je vhodné na skúšku technológie vtedy označil región hornej Nitry, ktorý v ďalších rokoch prejde zásadnou transformáciou. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) začala aj preto skúmať možnosti, za akých by bolo možné realizovať transformáciu vlakov na vodíkový pohon. Projekt, ktorý ZSSK rozvíja, má ambíciu preskúmať potenciál využitia vodíkových článkov pre pohon regionálnych vlakov v krajinách V4. Železničiari sa s ním uchádzajú aj o dotáciu v rámci európskej výzvy (IPCEI) zameranej na oblasť vodíkových technológií.

Od dieselového pohonu k vodíku

Projekt hľadá riešenia aj pre región hornej Nitry, konkrétne 113 kilometrov dlhú trať medzi mestami Nové Zámky a Prievidza, ktorá nie je elektrifikovaná. Dopravu tam aktuálne zabezpečujú dieselové motorové vlaky. Hoci z emisného hľadiska sú mínusom, z pohľadu životnosti ide o relatívne novú a modernú infraštruktúru. Priemerný vek vlakových vozňov predstavuje päť rokov, pričom na ich kúpu sa využili prostriedky z eurofondov. Keďže elektrifikácia na tomto úseku, ktorý má 39 zastávok, je nepravdepodobná, prestavba existujúcich vlakov na vodíkový pohon sa zdá byť do budúcnosti vhodným riešením.

Progresívnej vízii nahráva minuloročná vodíková stratégia EÚ. Zároveň sa podľa štúdie Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking v základnom scenári do roku 2030 očakáva, že 30 % vlakových súprav v členských štátoch EÚ by mohlo využívať vodíkové palivové články.   

 

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.

Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.

Pridajte sa k nám!
Už máte prístup?

Mohlo by vás zaujímať