2. 6. 2025
Spoločnosť Eustream je súčasťou cezhraničnej iniciatívy, ktorá preskúmava možnosti prepravy vodíka z Grécka a Rumunska cez Bulharsko, Maďarsko, Slovensko a Česko ďalej do Nemecka. Zúčastnené subjekty predstavili novú štúdiu.

Úplné počiatky projektu South-East European Hydrogen Corridor (SEEHyC) sa datujú do roku 2023. Do iniciatívy, ktorá reaguje na rastúci a projektovaný dopyt krajín Európy po vodíku, je zapojených osem prevádzkovateľov plynárenských prepravných sústav, vrátane spoločnosti Eustream. Plánované spustenie prevádzky koridoru SEEHyC je stanovené na rok 2029.
Slovensko má v rámci koridoru strategickú polohu
Koncom mája zúčastnené subjekty plánovaného koridoru informovali, že po viac než roku bola dokončená špeciálna štúdia. SEEHyC je zároveň v súlade s víziou projektu European Hydrogen Backbone ako jeden z jej piatich hlavných vodíkových dopravných koridorov.
Efektívne využitie už dostupných kapacít
Iniciatíva SEEHyC by mohla mať zásadný význam pre rozvoj vodíkového hospodárstva v EÚ. Dĺžka koridoru má dosiahnuť 3132 kilometrov. V praxi by sa prepojili centrá výroby vodíka v balkánskych krajinách, ale potenciálne aj v regiónoch severnej Afriky, Blízkeho a Stredného východu s klastrami vysokej spotreby, ktoré vznikajú v strednej a západnej Európe.
Kľúčovým konzumentom prepravovaného vodíka však má byť Nemecko. Do roku 2030 by mohol dopyt po vodíku v spolkovej krajine dosiahnuť až 130 TWh a do roku 2050 viac než 500 TWh. Koridor bude mať počiatočnú prepravnú kapacitu 80 GWh/deň (3,3 GWh/h). Projekt kombinuje výstavbu nových plynovodov s prestavbou existujúcej plynárenskej infraštruktúry, ktorá je kompatibilná s vodíkom.
Celkové kapitálové výdavky na vybudovanie koridoru SEEHyC sa odhadujú na necelých 6,8 miliardy eur. Štúdia počíta s možnou odchýlkou na úrovni ±26 %, čo predstavuje spodnú hranicu investičných nákladov podľa benchmarku European Hydrogen Backbone.
Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.
Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.