Na Slovensku má vyrásť prvé skvapalňovacie zariadenie na LNG. Kedy a kde?

7.2.2020

Harmonogram projektu narúša nutnosť opakovať verejné obstarávanie. V hre sú dve lokality. Pravdepodobnejšou z nich sa javí byť bratislavský prístav. Druhou alternatívou pre výstavbu technologického zariadenia na výrobu skvapalneného zemného plynu je Nové Mesto nad Váhom.

Zdroj: Freepik

Na Slovensku ako jednej z prvých krajín stredoeurópskeho regiónu by sa malo sprevádzkovať zariadenie na výrobu skvapalneného zemného plynu (LNG). Technologický celok na skvapalňovanie je súčasťou projektu fueLCNG, do ktorého sa pred pár rokmi pustil Slovenský plynárenský priemysel (SPP). Jeho hlavným cieľom je podporiť ekologickú dopravu na strategických diaľničných úsekoch D1 a D2.

Po rokoch príprav a žiadostí o spolufinancovanie rozbehol SPP sériu verejných obstarávaní. V prípade LNG skvapalňovacieho zariadenia však nikto z prihlásených uchádzačov nesplnil stanovené podmienky. „V takomto prípade bude SPP postupovať v súlade s platnými pravidlami a v čo najkratšom termíne opätovne vyhlási verejne obstarávanie na tento predmet zákazky. V súčasnosti sa k tomu pripravujú aktualizovane súťažné podklady,“ povedal pre informačný portál energoklub.sk Ondrej Šebesta, hovorca SPP. 

V podkladoch sa hovorilo o termíne sprevádzkovania do roku 2020. Štátni plynári naznačovali, že ak by sa harmonogram dodržal, Slovensko by mohlo predbehnúť Česko, ktoré zatiaľ takéto technologické zariadenie na svojom území nemá. Nutnosť opakovať verejné obstarávanie tento ambiciózny plán zjavne pribrzdí.  

Najpravdepodobnejšou lokalitou pre výstavbu takéhoto zariadenia sa javí byť prístav v Bratislave. Štátni plynári počítajú aj s druhou alternatívou, a síce umiestnením v areáli ich spoločnosti v Novom Meste nad Váhom, kde sa nachádza aj verejná plnička na CNG. Výhodou bratislavského prístavu je poloha na mape riečnej dopravy v Európe - využívať by ju mohli lode smerujúce na trase medzi Nemeckom a Čiernym morom.

Modelové riešenie zariadenia na výrobu LNG - vizualizácia v lokalite prístavu Bratislava

Zdroj: SPP, a.s.

Technické parametre

Zariadenie na výrobu LNG využije technológiu skvapalňovania s uzavretým cyklom. Spoločnosť tiež požaduje, aby minimálna denná produkcia predstavovala 24 ton LNG denne. SPP zároveň v podmienkach neúspešného procesu obstarávania stanovila, že na výrobu tony LNG sa môže spotrebovať maximálne 2,7 MWh plynu.

Vstupnou surovinou bude zemný plyn z bežnej distribúcie. Zariadenie bude podľa podkladov pracovať v ostrovnej prevádzke. Hlavnú spotrebu energie pokryje plynový motorgenerátor, ktorý by mal v čo najväčšej možnej miere využívať „odpadový“ technologický plyn. Elektrina zo siete poslúži pre všetky podporné, riadiace a bezpečnostné činnosti. LNG ako výstup z technologického procesu skvapalňovania  bude tiecť izolovaným potrubím do dvoch vákuovo izolovaných zásobníkov určených na skladovanie.

Projekt fueLCNG podporila EÚ

V projekte fueLCNG sa okrem toho počíta aj s 3 samostatnými LNG stanicami pre kamióny. Riedka sieť plničiek na stlačený zemný plyn (CNG) na Slovensku sa má rozšíriť o 14 nových staníc. Vybavené budú technológiou, ktorá dokáže transformovať LNG dovezené cisternami na tradičné CNG palivo. Výhodou riešenia je, že si nevyžaduje prípojku na plyn, čo značne uľahčí výstavbu plničiek pri diaľniciach.  

Projekt podporila aj Európska únia. Z nástroja na prepájanie Európy (Connecting Europe Facility) získala spoločnosť SPP takmer 15,7 milióna eur. 

Mohlo by vás zaujímať

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby. Viac informácií OK