15. 5. 2019
Napriek vyššej obstarávacej cene mnohé dopravné firmy na Slovensku testujú vo svojich flotilách ťahače na skvapalnený zemný plyn (LNG). Motivuje ich úspora aj budúce infraštruktúrne pokrytie – do dvoch rokov majú u nás vyrásť minimálne tri LNG plniace stanice. Štát pripravuje aj ďalšie opatrenia na podporu LNG dopravy.
Zdroj: Scania
Rezort hospodárstva aktuálne pripravuje opatrenia na podporu priameho nákupu elektromobilov. Okrem toho je rozpracovaný aj dotačný program pre výstavbu infraštruktúry. No v budúcnosti štát počíta aj s podporou LNG v nákladnej doprave. Séria navrhovaných opatrení v praxi nadväzuje na aktualizáciu Národného politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami, ktorého pracovnú verziu má portál energoklub.sk k dispozícii.
Výhodou LNG sú minimálne emisie znečisťujúcich látok. Vyznačuje sa veľmi nízkymi emisiami oxidov dusíka, ale predovšetkým takmer nulovými emisiami jemných prachových častíc. V prípade biometánu rovnako veľmi nízkymi emisiami oxidov uhlíka. Z týchto dôvodov rezort hospodárstva navrhuje prijatie viacerých opatrení, ktoré by mohli prevádzkovateľom v segmente nákladných vozidiel kompenzovať (zatiaľ) nedostatočne hustú sieť plniacej LNG infraštruktúry a vyššie obstarávacie, resp. servisné náklady pri zavádzaní technológie.
Realizátorom pripravovaných podporných opatrení má byť Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Na vypracovanie modelu podpory má rezort dva roky. Podporná schéma, za predpokladu schválenia, by mala trvať v rokoch 2021 – 2027. K navrhovaným opatreniam patria:
Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.
Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.