Európska komisia predstavila legislatívny návrh, podľa ktorého sa má do konca roka 2027 ukončiť dovoz ruského plynu. Navrhla aj systém monitoringu. SPP odhadol dopad zvýšených nákladov na nákup komodity a vyššie náklady na prepravu pre svojich zákazníkov v rozpätí 180 - 270 miliónov eur. EÚ postupne zastaví dovoz ruského plynu a ropy do konca roka 2027 na základe legislatívneho návrhu, ktorý dnes predložila Európska komisia. Legislatívny návrh nadväzuje na cestovnú mapu, ktorú Komisia prijala minulý mesiac. Európska komisia očakáva, že v tomto roku dovoz plynu z Ruska prostredníctvom plynovodov a ako LNG klesne na 36,5 miliardy metrov kubických (bcm), t. j. na 14 %, oproti minuloročným 51,6 bcm. Zvyšné objemy ruského plynu možno podľa eurokomisie postupne ukončiť bez významného hospodárskeho vplyvu alebo rizík pre bezpečnosť dodávok z dôvodu dostupnosti dostatočného počtu alternatívnych dodávateľov na svetovom trhu s plynom, dobre prepojeného trhu Únie s plynom a dostupnosti dostatočnej dovoznej infraštruktúry v EÚ. Nové, krátkodobé a dlhodobé zmluvy Podľa plánovaného postupného zákazu dovozu bude od 1. januára 2026 zakázaný dovoz ruského plynu na základe nových zmlúv. Dovoz na základe existujúcich krátkodobých zmlúv sa má zastaviť do 17. júna 2026 s výnimkou dovozu potrubného plynu dodávaného do vnútrozemských krajín a spojeného s dlhodobými zmluvami, ktoré budú povolené do konca roka 2027. Dovoz na základe dlhodobých zmlúv sa má ukončiť do konca roka 2027. Zakázané budú aj dlhodobé zmluvy na služby terminálov LNG pre zákazníkov z Ruska alebo kontrolovaných ruskými podnikmi. Zabezpečí sa tým presmerovanie kapacity terminálov na alternatívnych dodávateľov, čím sa podľa eurokomisie v konečnom dôsledku zvýši odolnosť trhov s energiou. Od členských štátov sa bude vyžadovať, aby predložili plány diverzifikácie s presnými opatreniami a míľnikmi na postupné odstránenie dovozu ruského plynu a ropy. Spolu s Agentúrou EÚ pre spoluprácu regulačných orgánov v oblasti energetiky (ACER) bude EK monitorovať pokrok a vplyvy postupného ukončovania dovozu ruského plynu a ropy. V prípade ohrozenia bezpečnosti dodávok jedného alebo viacerých členských štátov môže Komisia prijať potrebné núdzové opatrenia. Ustanovenia na zvýšenie transparentnosti, monitorovania a vysledovateľnosti ruského plynu na trhoch EÚ majú podporiť účinné vykonávanie zákazu dovozu. Podľa navrhovaného nariadenia budú musieť spoločnosti, ktoré majú uzavreté zmluvy o dodávkach ruského plynu, poskytovať informácie Komisii. Okrem toho budú musieť dovozcovia ruského plynu poskytnúť colným orgánom všetky potrebné informácie potvrdzujúce trasu dovážaného plynu od jeho skutočného pôvodu až po miesto dovozu do Únie. Súčasťou legislatívneho návrhu je aj sprievodná analýza vplyvu predložených opatrení. Venuje sa využívaniu energetického sektora ako zbrane zo strany Ruska, súčasnej situácii a potrebe konať a tiež opatreniam v oblasti dodávok ruského plynu a ruskej ropy. Prílohou je tiež vzor pre prípravu národných diverzifikačných plánov pre plyn a ropu. Navrhované nariadenie sa bude schvaľovať spolurozhodovaním, čo znamená, že jeho prijatie bude úlohou Európskeho parlamentu a Rady. Prijatie v Rade si bude vyžadovať kvalifikovanú väčšinu. Pre nadchádzajúce dánske predsedníctvo v Rade EÚ počas 2. polovice tohto roka je dohoda na tomto legislatívnom návrhu jednou z priorít. Štátny dodávateľ plynu varuje Slovenský plynárenský priemysel nesúhlasí s plánom EK na ukončenie dovozu ruských palív. Politické rozhodnutie podľa SPP neobsahuje dostatočné právne a finančné analýzy vplyvov a prepočty dopadu navrhovaných opatrení na ukončenie dovozu ruského zemného plynu, ktoré môžu mať výrazne negatívny vplyv na konkurencieschopnosť podnikateľského sektora Európskej únie. Plán môže navyše pokriviť voľný trh s energiami a výrazne ohroziť bezpečnosť dodávok energií pre niektoré regióny kontinentu vrátane strednej a východnej Európy. Spoločnosť uviedla, že zodpovednosť za ukončenie dlhodobého kontraktu s Gazpromom bude znášať SPP resp. Slovenská republika. Takýto krok môže obchodný partner napriek deklarovanej „vyššej moci“ považovať za jednostranné porušenie záväzku zo zmlúv. V zmysle princípu take-or-pay hrozí SPP, resp. Slovensku v prípade ukončenia dovozu ruských palív od 1. 1. 2028, že Gazprom bude žiadať uhradenie celého neodobratého množstva plynu, čo pri aktuálnych cenách zemného plynu predstavuje približne 16 miliárd eur. Presný rozsah nárastu cien po výpadku ruských dodávok je podľa SPP ťažké určiť, pretože podlieha viacerým faktorom. Možno však očakávať, že cenový dopad by sa mohol pohybovať v rozpätí 3 až 6 eur/MWh. Dopad zvýšených cien pre portfólio SPP by predstavoval pri predpokladanej ročnej spotrebe 30 TWh dodatočné náklady v rozsahu 90 - 180 miliónov eur. Pre celý slovenský trh pri predpokladanej celkovej ročnej spotrebe 47 TWh by sa ekonomický dopad pohyboval od 141 - 282 miliónov eur. Dodatočné náklady za prepravu plynu pre zákaznícke portfólio SPP sa budú líšiť podľa zvolenej trasy resp. zloženia alternatívnych prepravných trás. Podľa prepočtov spoločnosti sa môžu pohybovať na úrovni od približne 93 miliónov eur za trasu z Nemecka cez Českú republiku až po 231 miliónov eur za trasu z Nemecka cez Poľsko. Zároveň, tak ako sme už avizovali v minulosti, niektoré prepravné koridory nie sú schopné prepraviť plný potrebný objem pre potreby príslušných krajín. „Ak zohľadníme nielen zvýšené náklady na nákup komodity, ale aj vyššie náklady na prepravu, celkový dopad pre zákaznícke portfólio SPP by sa pohyboval v rozpätí 183 až 273 miliónov eur. Z pohľadu celého slovenského trhu by sa celkový bezprostredný ekonomický dopad opatrení predpokladaných v Roadmap mohol vyšplhať na 287 až 428 miliónov eur,“ uviedol Slovenský plynárenský priemysel.
Slovensko a Maďarsko nepodporili závery Rady ministrov na posilnenie energetickej bezpečnosti, v ktorých 25 krajín EÚ vzalo na vedomie plán zakázať dovoz ruských energií. Slovensko na rokovaní ministrov v Luxemburgu nepodporilo závery o posilnení energetickej únie prostredníctvom posilnenia energetickej bezpečnosti. Okrem Slovenska ich odmietlo aj Maďarsko. Obe krajiny sú proti zákazu dovozu ruských energií, ktoré 8. mája v rámci cestovnej mapy predstavila Európska komisia (EK). V samotných záveroch pondelkového rokovania Rady EÚ sa pritom zákaz dovozu nespomína. Schválený materiál zdôrazňuje, že EÚ napreduje v komplexnej transformácii svojich energetických systémov na zaistenie konkurencieschopnosti, cenovej dostupnosti, udržateľnosti a bezpečnosti. Konkrétne sa v záveroch uvádza, že predsedníctvo v Rade EÚ berie na vedomie oznámenie Komisie z mája 2025 o cestovnej mape na ukončenie dovozu ruských energií a berie na vedomie zámer Komisie predložiť do júna 2025 návrhy, na ktoré cestovná mapa odkazuje, vrátane detailného vyhodnotenia uskutočniteľnosti a konkurencieschopnosti, a vyhodnotiť dopad na cenotvorbu, právnu a energetickú bezpečnosť a tiež na národné a regionálne implikácie. Podľa slov komisára pre energetiku EK dnes (17. 6.) predstaví konkrétne legislatívne návrhy pre ukončenie dovozu ruského plynu do EÚ. Ohľadom právnych rizík týkajúcich sa predčasného ukončenia dlhodobých kontraktov eurokomisár na tlačovej konferencii uviedol, že „keďže pôjde o prohibíciu, zákaz, spoločnosti sa nedostanú do právnych problémov, pretože pôjde o force majeure, tak ako keby šlo o sankciu“. Na schválenie zákazu importu plynu podľa obchodného práva sa bude vyžadovať kvalifikovaná väčšina. Krajiny tak návrhy nebudú môcť zablokovať prostredníctvom práva veta. Uvedený postup kritizoval premiér Robert Fico. V prípade zákazu dovozu jadrového paliva by sa podľa premiéra mala zachovať jednomyseľnosť. Ohľadom požiadaviek niektorých krajín vrátane Slovenska, na kompenzácie nákladov vyplývajúce zo zákazu dovozu plynu z Ruska, eurokomisár uviedol, že o tom neuvažujú. Viaceré krajiny podľa neho už zastavili dovoz ruského plynu, čo pre nich tiež bolo náročné. Ďalšie body na rokovaní ministrov Okrem posilnenia energetickej bezpečnosti tiež Komisia informovala ministrov o vyhodnotení doručených aktualizovaných národných energetických a klimatických plánov. Slovensko ho Komisii predložilo 15. apríla 2025. Dosiaľ ho nepredložili Belgicko a Poľsko. Na programe rokovaní bol tiež nový ilustratívny jadrový program, otázka neférovej konkurencie v európskom sektore biopalív, výzva na ochranu a odolnosť kritickej energetickej infraštruktúry ako kľúčovej priority v novom viacročnom európskom rozpočte i energetické priority nadchádzajúceho dánskeho predsedníctva v Rade EÚ. Slovenská delegácia spolu s ďalšími šiestimi krajinami zároveň informovali o náročnosti implementácie nariadenia o metánových emisiách. Štáty žiadajú zaviesť výnimky zo zákazu spaľovania a odvzdušňovania metánu. Argumentujú aj tým, že nová legislatíva komplikuje nové zmluvy na dovoz LNG a ohrozuje diskutovaný zákaz importu ruskému plynu po roku 2027. Pred Radou ministrov sa uskutočnili aj stretnutie jadrovej aliancie, ktorá združuje krajiny Únie využívajúce atómovú energiu. Pridali sa aj tie, ktoré jadro plánujú využiť v budúcnosti, napr. Taliansko.
Vláda schválila dvoch kandidátov na nových členov Regulačnej rady. Kto sú potenciálni radní? Jeden má dlhoročné skúsenosti z energetického biznisu, druhý pracoval na regulačnom úrade. Regulačná rada už mesiac nie je uznášaniaschopná, keďže jej chýba polovica členov. Detailne sme o tomto probléme písali v nedávnom článku. Prezident Peter Pellegrini tento týždeň vymenoval do funkcie novú predsedníčku Regulačnej rady Sylviu Kubinec Beňovú. Pri jej menovaní upozornil na riziká spojené s neobsadenými pozíciami. Zdá sa, že upozornenie Regulačnej rady adresované listom vláde a tiež kritika prezidenta aspoň čiastočne padli na úrodnú pôdu. Vláda schválila dvoch kandidátov, z ktorých prezident vyberie nového člena rady. Kandidáti
Obnova tranzitu ruského plynu do Európy by znížila jeho ceny, a to najmä na Slovensku, vyplýva zo správy spoločnosti Aurora. EÚ však postupne obmedzuje spotrebu tohto fosílneho paliva. Aký bude ďalší vývoj? Ak by sa toky ruského plynu obnovili na predvojnovú úroveň, európsky benchmark (TTF) pre ceny plynu by sa v rokoch 2030 – 2050 znížil o 7 % a zmiernili by sa tlaky naprieč Európou. Vyplýva to zo správy analytickej spoločnosti Aurora, v ktorej autori skúmali hlavné globálne dopady dvoch geopolitických rizík – ruských dodávok plynu a colných politík amerického prezidenta Donalda Trumpa. Zatiaľ čo obnova toku plynu z Ruska prostredníctvom plynovodov by mala významný vplyv na európske ceny energií, colné narušenia obchodu by mohli utlmiť rast ekonomiky USA. Tok ruského plynu cez Ukrajinu sa zastavil na prelome rokov 2024/2025. Potenciálny návrat týchto dodávok by znížil potrebu dovozu LNG, ktorým sa značne kompenzujú tranzitné objemy plynu cez Ukrajinu. Ak sa obnoví prístup cenovo dostupnejšieho ruského plynu, význam LNG sa značne zníži, obzvlášť v Nemecku, kde by dopyt mohol klesnúť o 5 – 12 miliárd metrov kubických ročne, vyplýva z hodnotení spoločnosti Aurora. Prerušenie tranzitu plynu cez Ukrajinu malo hlavne regionálne dopady. Najväčší nárast ceny sa sústredil v strednej a východnej Európe. V prípade obnovenia toku by sa podľa analytikov mohla znížiť cena plynu pre slovenský trh až o 10 %, v prípade Rakúska a Česka o 9 %. Predseda ÚRSO na nedávnej diskusii počas konferencie v Piešťanoch zdôraznil negatívne dopady spôsobené nepredĺžením zmluvy na tranzit ruského plynu cez Ukrajinu. „Bohužiaľ, tento výpadok zaplatia nielen slovenské, ale aj české domácnosti, priemysel a celá EÚ,“ uviedol Jozef Holjenčík. Regulátor tiež informoval o tom, že potreba hľadania alternatívnych trás pre prepravu plynu už spôsobila nárast ceny prepravy, ktorá vstupuje aj do koncovej ceny tepla. Našťastie klesajúce ceny plynu na svetových trhoch tento nárast značne stlmili a priemerná variabilná zložka ceny tepla na rok 2025 na základe rozhodnutí ÚRSO zaznamenala celkový pokles. Európsky odklon
Môžu v budúcnosti prispieť k efektívnejšiemu riadeniu distribučných sústav aj domácnosti? Nového lídra na trhu s elektrinou na Slovensku sme sa pýtali, ako chce uchopiť obchodný potenciál agregácie flexibility na úrovni maloodberateľov. Od 1. júla 2025 dochádza k očakávanému oficiálnemu zlúčeniu sesterských firiem Východoslovenská energetika a ZSE Energia. Novovzniknutý subjekt sa stane lídrom na trhu s elektrinou, ktorý pre zákazníkov prináša novú službu - "správu zdieľania elektriny". Produkt je určený pre domácnosti a firmy vybavené fotovoltickým systémom. Ak zákazník nedokáže v reálnom spotrebovať všetku vyrobenú elektrinu a nechce tieto prebytky uskladniť, prípadne poskytnúť na výkup, môže ju v rovnakom čase zdieľať. Základom je založenie skupiny zdieľania, ktorú tvorí minimálne jeden výrobca a ďalšie odberné miesta – či už ide o domácnosti alebo prevádzky. Výrobca, napríklad domácnosť s fotovoltickým systémov, môže okamžite poslať svoju prebytočnú energiu vybranému odbernému miestu. Každá vyrobená kilowatthodina sa tak využije tam, kde to má najväčší zmysel. Zdieľanie elektriny technicky zabezpečuje spoločnosť OKTE, stopercentná dcéra SEPS, prostredníctvom Energetického dátového centra (EDC). Súčasná legislatíva umožňuje realizovať zdieľanie elektriny len v rámci jednej bilančnej skupiny. Toto by sa už onedlho mohlo zmeniť vďaka legislatívnemu balíku, o ktorom aktuálne rokuje Národná rada SR. „Ako prví na trhu poskytneme zákazníkovi systematickú podporu – za zákazníka zrealizujeme všetky potrebné úkony na založenie skupiny zdieľania, tiež zabezpečíme výber metódy zdieľania podľa jeho požiadaviek a pripravíme prehľadný report o zdieľanej elektrine,“ priblížil novinárom na nedávnej tlačovej konferencii Juraj Bayer, predseda predstavenstva a obchodný riaditeľ ZSE Energia a VSE. Juraj Bayer: Flexibilita je témou budúcnosti ZSE Energia a VSE by v budúcnosti chceli využiť obchodný potenciál aj ďalších nových činností na trhu s elektrinou. Zvyšujúci sa podiel OZE a tlak na efektívnejšie riadenie sústavy prinášajú nový fenomén – flexibilitu. Môžu aj maloodberatelia pomôcť stabilizovať sústavu? Aké plány v tejto oblasti má domáci líder medzi dodávateľmi, sme sa pýtali Juraja Bayera.
Klimatická transformácia znamená pre štát náklady, ale zároveň je veľkou príležitosťou pre rozvoj. Otázke rizík ničnerobenia a zaostávania v realizácii klimatických opatrení sa nedávno venovali expertné diskusie v Senci aj Bratislave. Ako túto tému vidia odborníci z Rady pre rozpočtovú zodpovednosť a zo Slovenskej akadémie vied? Slovensko je bohatá krajina a mali by sme byť pri klimatickej transformácii lídrom, uviedol na májovej konferencii SAPI člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Martin Šuster. Poznamenal, že Čína, ktorá je stredne bohatá či stále rozvojová krajina, je v tejto oblasti ďalej než my. „Čiastočne je to podľa neho aj tým, že sme zdedili jadrovú energiu a výhodnú geografickú polohu s množstvom vodných zdrojov a nie sme tlačení do ďalších obnoviteľných zdrojov. Podľa Martina Šustera ako aj ďalších panelistov na Slovensku chýba dlhodobá vízia a robíme len to, k čomu nás EÚ alebo okolnosti dotlačia. Na podujatí predstavil úplne nový klimaticko-fiškálny model EDISON vytvorený v spolupráci s OECD a s využitím vstupov z SK-PRIMES, ktorý ministerstvo životného prostredia využilo aj pri modelovaní vstupov a trendov v rámci aktualizácie národného energetického a klimatického plánu. Klimaticko-fiškálny pohľad Celá klimatická transformácia aj adaptácia na klimatickú zmenu v dlhodobom hľadisku, t. j. do roku 2050 bude podľa Šustera Slovensko stáť necelých 1,5 % HDP, čo v dnešných cenách predstavuje asi 2 miliardy eur. S klimatickou transformáciou súvisia najmä výpadky rôznych daní, ktoré sa dnes vzťahujú k využívaniu fosílnych palív, ako sú spotrebné dane, DPH či registračné poplatky. Poznamenal, že z makroekonomického pohľadu však výpadok jedných daní znamená priestor pre zavedenie iných daní. „Náklad 1,5 % HDP nie je maličkosť a Slovensko potrebuje zlepšiť verejné rozpočty o viac ako 4 % HDP,“ zdôraznil.
Vlaňajšok opäť potvrdil dominanciu jadrových elektrární, zatiaľ čo podiel OZE mierne vzrástol. V roku 2024 sa na Slovensku vyrobilo spolu 27,97 TWh elektriny, čo predstavuje medziročný nárast o necelé 2 %. Pozrite si detaily národného energetického mixu za rok 2024, štatistiky, ktorú zverejňuje spoločnosť OKTE. Produkcia z OZE v roku 2024 dosiahla 24,86 % celkovej výroby. Najväčší podiel si naďalej udržiavajú hydroelektrárne (17,23 %), nasledované biomasou (4,92 %), fotovoltickými zdrojmi (2,40 %), inými OZE (0,29 %) a vetrom (0,02 %). Atómové elektrárne zabezpečili 60,75 % produkcie, čo potvrdzuje ich kľúčovú rolu v energetickom systéme. Naopak, podiel fosílnych palív predstavoval 14,41 %, pričom najviac elektriny pochádzalo z plynných palív (9,69 %), s menšími príspevkami ropných produktov (1,74 %), čierneho uhlia (1,37 %), ostatných fosílnych palív (1,35 %) a hnedého uhlia (0,26 %). V medziročnom porovnaní je signifikantný najmä prepad výroby elektriny z hnedého uhlia, ktorý sa v štatistikách prejavil najmä kvôli tomu, že Slovenské elektárrne v závere roku 2023 ukončili prevádzku elektrárne Nováky. V roku 2024 sa na Slovensku podľa najnovších dát vyrobilo celkom 27,97 TWh elektriny. Dodávateľské mixy a trh so zárukami pôvodu
Spoločnosť Eustream je súčasťou cezhraničnej iniciatívy, ktorá preskúmava možnosti prepravy vodíka z Grécka a Rumunska cez Bulharsko, Maďarsko, Slovensko a Česko ďalej do Nemecka. Zúčastnené subjekty predstavili novú štúdiu. Úplné počiatky projektu South-East European Hydrogen Corridor (SEEHyC) sa datujú do roku 2023. Do iniciatívy, ktorá reaguje na rastúci a projektovaný dopyt krajín Európy po vodíku, je zapojených osem prevádzkovateľov plynárenských prepravných sústav, vrátane spoločnosti Eustream. Plánované spustenie prevádzky koridoru SEEHyC je stanovené na rok 2029. Slovensko má v rámci koridoru strategickú polohu Koncom mája zúčastnené subjekty plánovaného koridoru informovali, že po viac než roku bola dokončená špeciálna štúdia. SEEHyC je zároveň v súlade s víziou projektu European Hydrogen Backbone ako jeden z jej piatich hlavných vodíkových dopravných koridorov. Efektívne využitie už dostupných kapacít Iniciatíva SEEHyC by mohla mať zásadný význam pre rozvoj vodíkového hospodárstva v EÚ. Dĺžka koridoru má dosiahnuť 3132 kilometrov. V praxi by sa prepojili centrá výroby vodíka v balkánskych krajinách, ale potenciálne aj v regiónoch severnej Afriky, Blízkeho a Stredného východu s klastrami vysokej spotreby, ktoré vznikajú v strednej a západnej Európe. Kľúčovým konzumentom prepravovaného vodíka však má byť Nemecko. Do roku 2030 by mohol dopyt po vodíku v spolkovej krajine dosiahnuť až 130 TWh a do roku 2050 viac než 500 TWh. Koridor bude mať počiatočnú prepravnú kapacitu 80 GWh/deň (3,3 GWh/h). Projekt kombinuje výstavbu nových plynovodov s prestavbou existujúcej plynárenskej infraštruktúry, ktorá je kompatibilná s vodíkom. Celkové kapitálové výdavky na vybudovanie koridoru SEEHyC sa odhadujú na necelých 6,8 miliardy eur. Štúdia počíta s možnou odchýlkou na úrovni ±26 %, čo predstavuje spodnú hranicu investičných nákladov podľa benchmarku European Hydrogen Backbone.
Európsky denný trh s elektrinou nezavedie 15-minútové produkty v júni, ako sa pôvodne plánovalo. Po zásahu burzy EPEX Spot a ďalších subjektov sa zúčastnené strany dohodli na novom termíne – 30. september. Odložený prechod na štvrťhodinové obchodovanie časť účastníkov trhu víta ako príležitosť doladiť svoje systémy, iní však upozorňujú na možné negatívne dopady zmeny harmonogramu. Denný trh s elektrinou v Európe sa rozšíri o 15-minútovú obchodnú periódu až na jeseň. O zmene v koordinovanom postupe rozhodlo prevádzkovatelia prenosových sústav, organizátori krátkodobých trhov a energetické burzy, teda subjekty Európskeho jednotného denného trhu s elektrinou (SDAC). Na Slovensku projekt SDAC zastrešuje spoločnosť OKTE. Štvrťhodinové obchodovanie odložené. Burza zatiahla ručnú brzdu Povinnosť zaviesť 15‑minútové produkty aj day-ahead trhu vyplýva z nariadenia EÚ o vnútrodennom trhu s elektrinou (EÚ 2019/943). Dlhodobo komunikovaným termínom spustenia ostrej prevádzky bol 11. jún 2025. Aj stanovisko výboru (Market Coupling Steering Committee) potvrdilo, že testovanie s účastníkmi trhu prebiehalo úspešne a väčšina zapojených subjektov bola technicky pripravená na štart v pôvodnom termíne. Zmena nastala po oznámení burzy EPEX Spot, ktorá navrhla odklad projektu - ako dôvod uviedla prevádzkové riziká. Testy podľa kľúčovej európske burzy vykázali 20 % chybovosť, teda stav, keď nastalo rozpojenie trhov, tzv. decoupling, Burza zároveň poukázala na exponenciálne rastúcu zložitosť centrálneho párovacieho algoritmu a na absenciu záložného riešenia pre prípad výskytu problémov. Bez súhlasu burzy by nebolo možné pokračovať. Spoločnosť OKTE bola technicky pripravená na pôvodný termín Vyústením je odklad spustenia projektu SDAC. Zúčastnené subjekty sa napokon dohodli, že novým termínom koordinovaného zavedenia 15-minútovej obchodnej periódy na dennom trhu s elektrinou do 30. septembra, pričom prvý deň dodávky bude 1. októbra 2025. Spoločnosť OKTE bude pokračovať v príprave na nový režim obchodovania. „Naďalej budeme pokračovať v testovaní a úzkej spolupráci s partnermi projektu a účastníkmi trhu s cieľom zabezpečiť hladký prechod na 15-minútovú obchodnú periódu. Účastníkom trhu odporúčame aktívne sa zapájať do prebiehajúcich testovaní a pripraviť sa na nový režim obchodovania.“ Čítajte ďalej: 15-MTU: Prínos pre vyrovnávanie odchýlok aj riadenie portfólia Pohľad dodávateľa: Ako sa menia zmluvy a predikčné modely
ZSE Energia a VSE sa k 1. júlu 2025 zlučujú do jednej spoločnosti. Nový subjekt bude obsluhovať 1,3 milióna zákazníkov a stane sa lídrom na trhu s elektrinou. Zlúčenie sesterských firiem Východoslovenská energetika (VSE) a ZSE Energia schválili príslušné orgány jednotlivých firiem, vrátane akcionárov skupiny ZSE. Nástupnícka spoločnosť VSE po zlúčení od 1. júla 2025 ponesie obchodné meno Energetika Slovensko. Na tlačovej konferencii v Bratislave o tom dnes informovali zástupcovia vedenia spoločností. Tradičné značky ZSE a VSE nevymiznú z trhu Juraj Bayer, predseda predstavenstva VSE aj ZSE Energia zároveň zdôraznil, že zlúčenie nebude mať žiadny dopad na zákazníkov a ani na obchodných partnerov ZSE Energia ani VSE. Všetky práva a povinnosti ZSE Energia prevezme nástupnícka spoločnosť Energetika Slovensko. „Zachované ostanú aj obe značky – ZSE a VSE – a zákazníci sa budú môcť naďalej spoľahnúť na stabilitu a bezpečnosť dodávok, ktoré tieto značky prinášajú,“povedal. Zákazníci nemusia podniknúť žiadne kroky „Merger“ neznamená, že zákazníci musia podpisovať nové zmluvy, odpočty elektromerov či plynomerov sa nebudú vyžadovať. Spoločnosť Energetika Slovensko nebude meniť spôsob platby, ani bankové spojenia, na ktoré sú zákazníci dlhodobo zvyknutí. K dispozícii odberateľom stále ostávajú naďalej zákaznícke centrá na východe, ako aj na západe krajiny. Nový subjekt bude obsluhovať 1,3 milióna zákazníkov. Stane sa tak najväčším dodávateľom elektriny na Slovensku (9 TWh) a dvojkou na trhu s dodávkou plynu (6 TWh) po SPP. „Našou prioritou je priniesť zákazníkom oboch značiek – ZSE aj VSE – lepšie a kvalitnejšie služby podporené zdieľaním spoločných skúseností,“ zdôvodnil Juraj Bayer. Vznik kľúčového hráča. Ako sa menili vlastnícke pomery
(PR správa) Pridajte sa k expertom z oblasti energetiky, regulácie, priemyslu, akademického a verejného sektora a zažite dva dni plné inšpiratívnych diskusií, aktuálnych tém a kvalitného networkingu v jedinečnej atmosfére. 📅 Dátum konferencie: 9. a 10. októbra 2025 📍 Miesto: Hotel Partizán****, Tále Aj tento rok sme pripravili výhodnú „early bird“ registráciu pre najvernejších členov našej komunity. Pozor – táto zvýhodnená ponuka platí len do polnoci 30. júna 2025! Po jej uplynutí (v prípade nenaplnenia kapacity) sa registračný poplatok zvýši na finálnu cenu. Nezmeškajte príležitosť získať vstup za najvýhodnejších podmienok – registrujte sa čím skôr! 🎯 Prečo sa zúčastniť konferencie nabitej energiou? vystúpenia domácich aj zahraničných expertov praktické informácie a diskusie o aktuálnom vývoji v energetike priestor na neformálne stretnutia počas spoločenského večera možnosť prezentovať značku - kontaktujte nás a radi vám pošleme ponuku Registrovaní a organizátorom potvrdení účastníci môžu využiť zľavu 15 % na ubytovanie v Hoteli Partizán**** a zľavu 10 % na ubytovanie v hoteloch Stupka a Golf. Zľava je obmedzená do 25. septembra 2025 🔗 Registrujte sa hneď teraz a buďte súčasťou konferencie ENERGOFÓRUM® 2025! ENERGOKLUB® je mediálnym partnerom podujatia.
Polovica neobsadených miest v Regulačnej rade obmedzila jej činnosť. O prípadných odvolaniach nemôže rozhodnúť. Regulátor by mal už onedlho zriadiť svoje ďalšie oblastné pracovisko na strednom Slovensku. Rada, ktorá má podľa zákona zabezpečovať strategické riadenie a koncepciu regulácie v sieťových odvetviach a rozhoduje o odvolaniach regulovaných subjektov, nie je uznášaniaschopná. Chýba jej totiž polovica členov. Vzhľadom na nedostatočné personálne obsadenie Regulačnej rady zaslala rada listy na predsedu vlády aj predsedu Národnej rady, v ktorých ich upozornila na neobsadené pozície členov rady. Na potenciálnych kandidátov sa vzťahujú podmienky týkajúce sa vzdelania aj odbornej praxe v odbore a tiež viaceré obmedzenia pôsobenia. Dve prázdne miesta by mali obsadiť nominanti vlády a jedno miesto čaká na kandidáta navrhnutého parlamentom. Zákon o regulácii ustanovuje, že Národná rada aj vláda majú prezidentovi predložiť návrh dvoch kandidátov do 30 dní od zániku mandátu. Zdá sa však, že vzhľadom na niekoľko rokov neobsadené miesta v Regulačnej rade si ani parlament ani vláda z dodržania tejto zákonnej lehoty ťažkú hlavu nerobia. Aktuálny stav a kontext
Zdanenie elektriny, plynu, tepla a chladu prináša v praxi mnohé špecifiká. Seminár DPH v energetike vás prevedie kľúčovými pravidlami, zmenami v EÚ legislatíve aj pripravovanými novinkami od roku 2028. Registrácia na seminár, ktorý organizujú semináre sféra v spolupráci s platformou ENERGOKLUB®, je otvorená! Kedy: 19. jún 2025, 9:00 – 15:00 Kde: Twin City A, Karadžičova 2, 811 08 Bratislava (alebo ONLINE) Organizátor: semináre sféra v spolupráci s platformou ENERGOKLUB® Lektorom semináru bude Mojmír Beňo, riaditeľ odboru nepriamych daní na Ministerstve financií SR. Spoluautor legislatívnych úprav a zmien v oblasti nepriamych daní, s osobitným zameraním na zákon o dani z pridanej hodnoty. Zastupuje SR vo Výbore EÚ pre DPH, ktorý sa zaoberá otázkami uplatňovania práva EÚ v oblasti DPH. Niekoľko rokov pôsobil na rôznych pozíciách vo Finančnej správe SR. PROGRAM SEMINÁRA: Elektrina, plyn, teplo, chlad (ďalej len „energetické tovary“) – tovar na účely pravidiel DPH EÚ DPH úprava zdaňovania energetických tovarov – čo je odlišné od pravidiel ustanovených zákonom o DPH? Osobitné pravidlá pre dodanie energetických tovarov prostredníctvom sústav alebo sietí (miesto dodania, základ dane, osoba povinná platiť daň) Sadzby DPH Uplatňovanie pravidiel DPH pri dodaní energetických tovarov popri službe nájmu nehnuteľností (kedy ide o samostatné a kedy o zložené plnenie, aká sadzba sa vzťahuje na dodanie energetických tovarov a prečo?) Doterajšie vybrané stanoviská Výboru pre DPH k problematike energetických produktov Zdaňovanie energetických tovarov od 1. 7. 2028 v kontexte pravidiel smernice ViDA (jedna DPH registrácia) – nové pravidlá v blízkej budúcnosti týkajúce sa práv a povinností pri dodaní energetických tovarov spotrebiteľovi AKO SA PRIHLÁSIŤ REGISTRÁCIA je otvorená pre širokú odbornú verejnosť. Miesta na prezenčnú účasť sú limitované, rezervujte si preto svoje miesto! Nemôžete prísť osobne? Nevadí! K dispozícii je možnosť absolvovať seminár ONLINE v pohodlí domova. Seminár spadá pod klubové prednášky platformy ENERGOKLUB® a členovia môžu využiť voľný vstup pre svojich zástupcov v počte podľa platného typu členstva.
Slovenskí a zahraniční odborníci diskutovali na pôde Stavebnej fakulty STU v Bratislave o výzvach dekarbonizácie a úlohe moderných teplárenských systémov. V Bratislave sa v pondleok (19. mája) uskutočnila odborná konferencia „Inteligentné teplárenstvo – energia, ktorá pulzuje pod povrchom mesta“ o budúcnosti centrálneho zásobovania teplom (CZT). Zámerom podujatia bolo predstaviť smart riešenia. „Dnes už nerobíme len teplo. Naše systémy CZT dodávajú aj chlad, elektrinu a zabezpečujú podporné služby pre prenosovú sústavu. Inteligentné teplárenstvo nie je víziou budúcnosti – je to dnešná realita. Slovenské teplárne už dnes fungujú ako významný stabilizačný prvok energetickej infraštruktúry,“ uviedol Stanislav Janiš, predseda Slovenského zväzu výrobcov tepla (SZVT). Centrálne vykurovanie, vrátane inteligentných zdrojov, ponúka podľa neho komplexné riešenie, ktoré zahŕňa nielen dodávku tepla, ale aj stabilitu energetickej siete a ochranu životného prostredia. „Systémy CZT prevádzkujú veľké zdroje, ktoré podliehajú prísnej environmentálnej kontrole a musia plniť všetky legislatívou stanovené emisné limity. Toto je len jedna z devíz CZT, vďaka ktorej majú mestá čistejšie ovzdušie,“ dodal Janiš. Systémy CZT sú podľa šéfa SZVT efektívnejšie pri distribúcii tepla, vrátane nízkoteplotného vykurovania pre moderné budovy. Mali by byť súčasťou nových developerských projektov. Ako zdôraznil Stanislav Janiš, pre developerov a budúcich užívateľov je nákladovo výhodnejšie byť napojený na systém CZT, ktorý obslúži celé sídlisko, ako mať zdroj tepla v každej budove, o ktorý sa treba starať individuálne a je nutné riešiť aj jeho zálohu v prípade poruchy, výpadku a zároveň šetriť na jeho výmenu keď doslúži. Ako ďalej zdôraznil, teplári im vedia ponúknuť riešenie šité na mieru – vrátane nízkoteplotného tepla, chladu a elektriny. Digitálne siete, odpadové teplo aj zmeny v plánovaní miest Na konferencii zazneli konkrétne príklady transformácie CZT v Poľsku a vo Francúzsku. U nášho severného suseda je dnes na systémy CZT napojených viac než 15 miliónov obyvateľov. Krajina plánuje do roku 2050 úplne vyradiť uhlie z palivového mixu. Tomasz Surma, riaditeľ pre reguláciu a public affairs spoločnosti Veolia Energia Polska, uviedol, že digitálne riadené vykurovacie siete vo Varšave a Poznani už dnes pomáhajú znižovať emisie CO₂ a zvyšovať tepelnú účinnosť. Ako dôležitý prvok budúcnosti označil aj prepojenie s priemyslom. Teplo zo zlievarne automobilky Volkswagen, ktoré vzniká ako vedľajší produkt popri priemyselnej výrobe, sa distribuuje do viac než 6 500 bytov. Francisco Silverio Marques zo spoločnosti Veolia Francúzsko zdôraznil, že energetická transformácia musí začať od spotreby. Člen európskej federácie EFIEES zároveň varoval pred príliš rýchlym sústredením sa na investície bez predchádzajúcich úspor: „Najskôr šetriť, až potom investovať – ak toto poradie otočíme, míňame zbytočne veľa zdrojov.“ Poukázal tiež na význam ESCO modelov, ktoré kombinujú technologické riešenia s analytikou a prácou s užívateľom a prinášajú zmluvne garantované energetické úspory. Francúzsky model, ktorý predstavil Pascal Guillaume z firmu Dalkia Francúzsko a prezident federácie FEDENE, dosahuje podiel až 66,5 % tepla z obnoviteľných alebo odpadových zdrojov. Ide o výsledok dlhodobej štátnej politiky a regulačných stimulov. Medzi najdôležitejšie nástroje patrí znížená DPH pre siete s viac ako 50 % podielom OZE, investičný Fond Chaleur a legislatívna povinnosť napojenia nových či rekonštruovaných budov na CZT v určených zónach. Guillaume poukázal aj na význam diverzifikácie a zdôraznil, že centrálne chladenie sa stáva súčasťou klimatickej adaptácie najmä vo veľkých mestách. Konferenciu zorganizoval SZVT v spolupráci so Stavebnou fakultou STU a európskou federáciou pre energetickú efektívnosť EFIEES. Konferenciu podporili svojou účasťou a príhovorom, Szabolcs Hodosy, štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR.
(PR SPRÁVA) Prestaňte scrollovať. Siedmy ročník ČSEF je tu – a prináša so sebou napätie, hviezdne obsadenie, nečakané zvraty a otázky, ktoré sa ostatní boja položiť. Zabudnite na bežné konferencie – toto je energetický festival roka. „HRA O ČAS ZAČÍNA“ – ENERGETICKÝ THRILLER ROKA MÁ SVOJU PREMIÉRU! Tento rok si môžete vychutnať 5 filmových blokov plných vysokého napätia! Hra o čas: Batérie za miliardy Réžia: Jiří Strnad Thriller o tom, či budujeme nový pilier energetiky – alebo nafukujeme batériovú bublinu, ktorá môže prasknúť skôr, než sa rozsvieti. Gigawattové plány, miliardové dotácie a jedna kľúčová otázka: je to spása, alebo pasca? Mission Impossible: Štát vs. trh Réžia: Blahoslav Němeček Tragikomédia o tom, kto má v rukách režisérsku stoličku. Regulátori, zákonodarcovia, investori – všetci píšu scenár trhu s elektrinou. Ale kto drží hlavnú dejovú líniu? Grid Fiction: Hľadá sa miesto v sieti Réžia: Vladimír Tošovský Dráma o každej kilowatthodine, ktorá sa chce dostať do siete. Obmedzené kapacity, zdĺhavé procesy a investičný adrenalín – ako sa hrá táto partia v Česku a na Slovensku? Forrest Grid: Energetika je ako bonboniéra… Réžia: Milan Garbiar Dobrodružná satira, kde sa obchodné intervaly menia zo dňa na deň a platformy ALPACA, MARI alebo PICASSO sa stávajú hlavnými postavami v príbehu o budúcnosti flexibility. Wonder Deal: Sila trhu Réžia: Žaneta Müllerová Biznis sci-fi o tom, ako vyzerá obchod s elektrinou, keď sa premení na reality show. Veľkoobchod, maloobchod, dotácie, aukcie a finálna otázka: kto nakoniec zaplatí účet? Na energetický festival do Piešťan Vás pozývajú: generálny partner: Slovenské elektrárne, a. s. hlavní partneri: LG Energy Solution, IPESOFT, Unicorn, Energetický investičný fond, TESLA ENERGY GROUP, SEPS, EIFlexi, PV SERVICE PLUS, Trask, Boston Consulting Group, Viessmann, JRD. partneri: Advokátska kancelária KF Legal, GreenBat, Ernst & Young, Power Exchange Central Europe, FUERGY, EIFlexi, Taures, SUAS GROUP, ČEPS a UCED. Prihlásiť sa môžete na: www.cskonference.cz alebo www.cskonferencia.sk ENERGOKLUB® je mediálnym partnerom podujatia.
Dopyt po zemnom plyne od Gazpromu pretrváva aj napriek pokračujúcej ruskej vojenskej invázii na Ukrajine. O dodávky ruského plynu majú záujem aj niektoré spoločnosti zo západnej Európy, ktoré zároveň vedú s Gazpromom arbitrážne spory. Plyn by im mohla zabezpečovať spoločnosť SPP prostredníctvom svojej novej dcérskej firmy. S riaditeľom divízie obchodu SPP, Michalom Ľalíkom, sme sa rozprávali aj o uplatňovaní klauzuly take-or-pay a o úpravách v dlhodobej zmluve. V rozhovore sa dozviete: ako sa v praxi uplatňuje klauzula „take-or-pay“ v dlhodobej zmluve s Gazpromom akú úlohu hrá v dodávkach ruského plynu na Slovensko maďarská štátna firma MVM čo vyčíta SPP cestovnej mape EK na ukončenie dovozu energetických surovín z Ruska prečo sa SPP nevie „prepnúť“ na dodávky LNG a ako uvažuje o alternatívnych zdrojoch akú úlohu by mohla zohrať nová dcérska firma SPP pri obnove tranzitu cez Ukrajinu Vypočujte si podcast ENERGOKLUB® na Vašich obľúbených platformách a buďte tak prví, ktorí získajú exkluzívny prístup k najnovším epizódam. Prihláste sa na odber podcastu. Apple podcasts | Spotify Považujete Gazprom za spoľahlivého obchodného partnera? Na túto otázku neviem odpovedať jednoducho „áno“ alebo „nie“. Vnímam ju totiž v dvoch rovinách. Prvou je osobná rovina. Odkedy mám v kompetencii komunikáciu so zástupcami spoločnosti Gazprom, môžem na základe vlastnej skúsenosti konštatovať, že ide o spoľahlivého partnera. Platí, že ak sa na niečom dohodneme – či už ide o písomnú alebo ústnu dohodu – tieto záväzky sa dôsledne plnia. Nestáva sa, že sa na niečom dohodneme a na druhý deň by to bolo inak. Vašu otázku však chápem aj v kontexte rokov 2021 a 2022, teda obdobia, keď Gazprom výrazne obmedzil dodávky plynu viacerým európskym odberateľom. Toto konanie nemožno označiť za férové. Na druhej strane treba dodať, že ako Európa sme Gazpromu v istej miere túto situáciu „uľahčili“. Výrazne sme totiž zanedbali diverzifikáciu dodávok. Až dve tretiny plynu spotrebovaného v Európe boli importované, pričom približne polovica pochádzala z Ruska. Gazprom tak vnímal príležitosť – v čase stagnujúceho alebo zníženého dopytu a nízkej ceny plynu na úrovni až 3 EUR/MWh – manipulovať s objemom dodávok s cieľom ovplyvniť cenu. Ešte si neodpustím jeden dôležitý fakt. Takéto praktiky nie sú výlučne doménou Gazpromu. Z nedávnej minulosti máme príklad amerického dodávateľa LNG, ktorý sa s odvolaním na tzv. vyššiu moc rozhodol jednostranne vypovedať dlhodobé kontrakty. Vzhľadom na výhodnejšie ceny na spotovom trhu presmeroval svoje objemy práve tam. Takéto praktiky teda využívajú aj iní dodávatelia, nie je to špecifikom len Gazpromu. SPP má dlhodobú zmluvu s Gazpromom do roku 2034. Jeho súčasťou je klauzula „take-or-pay“, na základe ktorej by mal SPP platiť za komoditu aj vtedy, keď ju neodoberie. Koniec ukrajinskej trasy skomplikoval schopnosť ruského exportéra dodávať plyn na Slovensko, a teda aj plniť zmluvu, v januári nedodával komoditu vôbec. Ako sa uplatňuje táto klauzula? Toto je trochu chybná interpretácia klauzuly „take-or-pay“. Áno, v doslovnom preklade klauzula znamená „odober alebo zaplať“, ale v praxi to platí len za predpokladu, že dodávateľ je schopný komoditu skutočne dodať. V januári tohto roka však Gazprom túto schopnosť nemal, a teda išlo o jednoznačné porušenie zmluvy z jeho strany. Našťastie, od februára sa podarilo kontrakt znovu reštartovať. Momentálne teda v určitej miere fungujeme a plyn dostávame na základe tejto zmluvy. Znamená to, že za týchto okolností sa klauzula „take-or-pay“ neuplatňuje. K akým úpravám dlhodobého kontraktu s Gazpromom došlo v priebehu rokov? Tento kontrakt je platný od roku 2008 a v súčasnosti už absolútne nereflektuje aktuálne trhové podmienky, ktoré sa odvtedy zásadne zmenili. Objem plynu, ktorý je v zmluve dohodnutý, dnes nezodpovedá ani celkovej spotrebe Slovenska, nieto ešte samotným odberom zákazníkov spoločnosti SPP. Čo sa týka cenového mechanizmu, pôvodne bola cena naviazaná na ropné produkty, čo už dnes rozhodne nemožno považovať za najmodernejší spôsob oceňovania. Zmluva sa preto v priebehu rokov viackrát upravovala. V poslednom období bolo zvykom, že sa každý rok podpisoval dodatok, ktorým sa upravovali buď objemy, alebo cenové podmienky. Často sa stretávame s tým, že niekde sa uvádza, že kontrakt bol podpísaný v roku 2008 na obdobie 20 rokov, a zároveň sa hovorí, že platí do roku 2034. Je to práve z toho dôvodu, že nadbytočné – teda v danom roku neodoberané – objemy sa z pôvodne plánovaných rokov presúvali na koniec kontraktu. Platnosť zmluvy sa takýmto spôsobom opakovane predlžovala. Ako vidíte budúcu pozíciu Gazpromu v EÚ? Analýza portálu ISIC ukázala, že od začiatku ruskej agresie na Ukrajine začalo vyše 20 subjektov arbitráže voči Gazpromu. Niektoré spory stále prebiehajú, iné už rozhodnuté, hoci vymáhateľnosť škôd je otázna. V kontexte mnohých právnych a reputačných sporov, môže podľa vás „ruský“ plyn zažiť svoj comeback? Môžem s plným presvedčením povedať, že dopyt po ruskom plyne stále existuje a je významný. Už počas minulého roka ste si určite všimli naše snahy o zachovanie ukrajinského tranzitu, vrátane podpisu spoločnej deklarácie, ktorá bola adresovaná Európskej komisii. V tom čase sme absolvovali viaceré rokovania s partnermi a podnikmi podobnými SPP, a to nielen z nášho regiónu, ale aj zo západnej Európy. Mnohé z týchto subjektov vyjadrili záujem pokračovať v nákupe zemného plynu z Ruska – a tento záujem pretrváva aj dnes. V tejto súvislosti sme založili dcérsku spoločnosť SPP plus, ktorá by v budúcnosti mohla zohrávať významnú úlohu pri zabezpečovaní tranzitu ruského plynu. Už teraz nás kontaktujú firmy, ktoré majú záujem o jeho odber. Osobne nemám pochybnosti o tom, že dopyt po tomto plyne v Európe pretrvá. Preto si myslím, že k určitému „comebacku“ ruského plynu dôjde. Samozrejme, vojna je hrozná udalosť a všetci veríme, že sa čoskoro skončí. No práve energetické suroviny z Ruska môžu do budúcna poslúžiť ako nástroj na podporu obnovy Ukrajiny – krajina bude potrebovať ropu aj zemný plyn, a zároveň by jej mohli prospieť výnosy z tranzitu týchto komodít. Či sa však dodávky ruského plynu podarí obnoviť v pôvodnom rozsahu, tu som trochu skeptický. Nevidím reálny priestor na to, aby sa do Európy opäť prepravovalo 150 miliárd kubických metrov plynu ročne z Ruska, ako tomu bolo v minulosti. No verím, že v nejakej rozumnej miere sa dodávky obnovia. Od apríla prúdia na Slovensko navýšené objemy ruského plynu južnou cestou z Maďarska. Hoci o konkrétnych objemoch nehovoríte, zdôrazňujete, že sú dostatočné pre zákazníkov SPP. Po mesiaci a pol v novom režime, aká je konzistentnosť týchto dodávok? Áno, máte pravdu, konkrétne objemy nekomunikujeme. Čo však môžem povedať, je, že nejde o objemy v rozsahu, ktorý je uvedený v dlhodobom kontrakte. Ani by to nebolo fyzicky možné vzhľadom na kapacitné obmedzenia na trase z Ruska na Slovensko cez turecké územie. Téma súvisí aj s vašou prvou otázkou – Gazprom v súčasnosti svoje záväzky plní. Dodávky prebiehajú v plnom dohodnutom rozsahu, no tieto objemy nie sú naším jediným zdrojom. Zemný plyn nakupujeme aj na trhoch v Rakúsku a Nemecku. Tento plyn buď fyzicky prepravujeme na Slovensko pre našich zákazníkov, alebo realizujeme swapové operácie. Väčšina tohto objemu v súčasnosti smeruje do zásobníkov spoločnosti Nafta, kde ho uskladňujeme pre budúce potreby. Môžete priblížiť, aký je percentuálny podiel plynu od Gazpromu z juhu a zvyšných dodávok alebo je to predmetom obchodného tajomstva? Nie je to úplne predmetom obchodného tajomstva, no zároveň platí, že tieto objemy sa priebežne menia. Nákupy na západných trhoch prebiehajú aj na dennej báze, takže podiel jednotlivých zdrojov sa počas mesiaca prirodzene mení. Aj keby som dnes uviedol konkrétne číslo, už zajtra by nemuselo byť aktuálne. Nie je tajomstvom, že vzhľadom na vybookované prepravné kapacity sa maďarská štátna firma MVM vzdala časti dodávok od Gazpromu v prospech SPP. Ako možno interpretovať tento krok: ide skôr o prejav solidarity, využitej biznis príležitosti alebo kombinácie oboch? Myslím si, že ide o kombináciu oboch. V prvom rade je dôležité si uvedomiť, že nejde len o spoločnosť MVM. Viacero firiem má zakúpené kapacity – či už na srbsko-maďarskej, alebo maďarsko-slovenskej hranici. Ak sa pozrieme na aukciu, ktorá prebiehala minulý rok na prepojovacom bode Veľké Zlievce, kapacita tam bola zarezervovaná na obdobie šiestich rokov. Prvé dva až tri roky boli predané s výraznou aukčnou prémiou, čo jasne naznačuje, že za tým musí byť reálny "business case" – nikto si nekúpi dlhodobú kapacitu len z dôvodu nejakej solidarity. Treba si tiež uvedomiť, že táto aukcia sa konala ešte v čase, keď nebolo vôbec isté, či bude preprava cez Ukrajinu pokračovať. Scenáre boli v tom období rôzne a situácia bola mimoriadne nejasná. A áno, spoločnosť MVM aktuálne poskytuje swapový servis – nie však pre nás, ale pre spoločnosť Gazprom. Znamená to, že priamo nekomunikujete so spoločnosťou MVM? S MVM, samozrejme, komunikujeme priamo, no v prípade, na ktorý sa pýtate, poskytuje túto konkrétnu službu Gazpromu, nie nám. Gazprom voči nám plní záväzky vyplývajúce z nášho pôvodného kontraktu, podľa ktorého je povinný dodať plyn pre SPP na území Slovenska – nie na srbsko-maďarskej hranici. Túto swapovú službu, teda dopravu plynu zo srbsko-maďarskej hranice až na Slovensko, zabezpečuje spoločnosť MVM pre Gazprom. A určite tak nerobí zadarmo. Je za tým štandardný obchodný model a domnievame sa, že tieto podmienky sa zohľadnili aj pri vyjednávaniach o cene dodávok plynu pre maďarský trh. My sme vďační, že MVM túto službu pre Gazprom poskytuje – v konečnom dôsledku to umožňuje realizáciu dodávok pre nás. No zároveň je zrejmé, že ide o komerčnú službu, z ktorej MVM prirodzene profituje. Tá moja otázka smerovala aj k tomu, že v prípade, že by sa Maďarsko ocitlo v plynovej núdzi, napr. kvôli chladnej vykurovacej sezóne, môže Gazprom dodávky obmedziť v prospech MVM? Objemy, ktoré sú týmto spôsobom prepravované, presahujú potreby Maďarska. MVM si v prvom rade zabezpečuje pokrytie vlastného domáceho dopytu, a až zvyšné kapacity sú k dispozícii na ďalší predaj. Treba tiež zdôrazniť, že Maďarsko má pomerne významnú domácu ťažbu zemného plynu, z ktorej časť prúdi aj na Slovensko. Budapešť, pochopiteľne, prioritne sleduje vlastné potreby a až následne prichádza na rad export. Historicky platilo, že objemy, ktoré MVM nakupovala na srbsko-maďarskej hranici a smerovali na Slovensko, putovali ďalej do Česka. Na tamojšom trhu má MVM svoju dcérsku spoločnosť, ktorá tam pôsobí ako významný hráč. Aktuálne sa však tento tok nerealizuje, keďže pre MVM je výhodnejšie predávať plyn na Slovensko a svoju českú dcéru zásobovať priamo z Nemecka – z hľadiska nákladov je to lacnejšie riešenie. Už ste to sám spomenuli, na Ukrajine ste založili dcéru SPP plus, ktorej cieľom má byť participovať na obnovení tranzitu cez Ukrajinu. Ste priamo v jej vedení, v akom stave je proces zakladania dcéry a aké ďalšie kroky v tejto súvislosti plánujete? Trochu vás poopravím – spoločnosť nebola založená na Ukrajine. Ide o štandardnú slovenskú eseročku, ktorú sme založili približne pred dvoma mesiacmi. Správne ste pochopili jej potenciálnu úlohu do budúcnosti. Naďalej sa snažíme o obnovenie tranzitu plynu cez ukrajinské územie. Historicky túto prepravu zabezpečovala spoločnosť Naftogaz, ukrajinský štátny podnik, ktorý pre Gazprom realizoval istú formu swapovej operácie. Mal zakúpenú prepravnú kapacitu cez Ukrajinu a zabezpečoval tranzit plynu z rusko-ukrajinskej hranice na ukrajinsko-maďarskú alebo ukrajinsko-slovenskú hranicu. V prípade, že by v budúcnosti nebolo možné pokračovať v tomto konštrukte, spoločnosť SPP plus by mohla plnohodnotne prevziať úlohu, ktorú Naftogaz v tomto reťazci plnil – ak takáto potreba vznikne. Momentálne sme vo fáze, keď vybavujeme všetky potrebné certifikácie a oprávnenia, aby sme boli pripravení túto činnosť v prípade potreby vykonávať. Vzhľadom k tomu, že máte takýto podnikateľský zámer na Ukrajine, určite sledujete aj stav tamojšej infraštruktúry. Okrem zničenej meracej stanice Sudže je tranzitný systém funkčný? Ukrajinský prepravný systém je v poriadku. Pokiaľ ide o meraciu stanicu Sudža, tá sa nachádza na území Ruskej federácie a aktuálne je mimo prevádzky. Nechcem špekulovať, ale jej obnova by pravdepodobne trvala niekoľko mesiacov – za predpokladu, že by mal Gazprom k dispozícii všetok potrebný materiál. Treba si však uvedomiť, že prepojovací bod Sudža nie je jediným možným miestom vstupu plynu z Ruska na ukrajinské územie. Navyše, plyn sa na tejto stanici nemeria už od leta minulého roka, kedy ukrajinské ozbrojené sily vstúpili do regiónu Kursk. Plyn cez Sudžu síce stále pretekal, no meranie prebiehalo na iných bodoch.Tým chcem povedať, že v nejakom režime by bolo možné obnoviť tranzit plynu aj cez tento prepojovací bod. Existuje tu teda skupina zákazníkov, ktorá by bola ochotná získavať plyn ruského pôvodu, ale nie priamo od Gazpromu, ale prostredníctvom vašej dcéry. Môžete konkretizovať, o koho ide? Ide o spoločnosti porovnateľné veľkosťou s SPP, v niektorých prípadoch aj väčšie. Hovoríme o dodávateľoch zemného plynu, z ktorých viacerí vedú s Gazpromom spory alebo arbitrážne konania. Pochádzajú najmä z Nemecka, ale aj z iných krajín západnej Európy. Dopyt po ruskom plyne tu určite existuje. Otázkou však zostáva, do akej miery bude možné tento dopyt reálne uspokojiť. Pokiaľ ide možnosti diverzifikácie, azerbajdžanský plyn ste označili za chiméru a pri LNG ste skôr skeptický – podľa vás nejde o komoditu vhodnú pre spoločnosť ako SPP. Prečo? Moje vyjadrenie k azerbajdžanskému plynu reflektovalo závery stretnutia prezidentov Alijeva a Zelenského. Na základe týchto vyjadrení vznikla predstava, že Azerbajdžan je schopný prakticky zo dňa na deň zabezpečiť relevantné objemy zemného plynu pre trhy, ako sú Ukrajina alebo Slovensko. Táto predstava sa rozšírila aj v rámci Európskej komisie, ktorá na pracovných skupinách, ktorých sme sa zúčastňovali spolu s pani ministerkou hospodárstva, opakovane deklarovala, že takéto dodávky sú reálne. Realita sa však ukázala byť iná. Až keď sa do rokovaní zapojila spoločnosť SOCAR a zástupcovia azerbajdžanskej vlády, bolo jasne potvrdené, že Azerbajdžan v krátkodobom horizonte nemá kapacity na navýšenie produkcie plynu. Navyše, aj keby tieto dodatočné objemy mal, v súčasnosti neexistuje infraštruktúra, ktorá by umožňovala ich efektívny tranzit do Turecka a následne ďalej do Európy. Na vybudovanie tejto infraštruktúry by boli potrebné investície v rádoch stoviek miliónov eur, čo odkladá reálnu možnosť na strednodobý horizont – približne 5 až 8 rokov. Azerbajdžanský plyn teda môže byť riešením, ale určite nie v krátkodobej perspektíve. Treba si zároveň uvedomiť, že Slovensko a Rakúsko sú jediné krajiny v Európe, ktoré v súčasnosti nemajú na svojom území, prípadne na hranici, prítomného producenta zemného plynu. To považujem za kľúčový fakt. Tradične to bol vždy producent, kto si zakúpil prepravné kapacity a zabezpečil dodávku až na územie členského štátu. Dnes sa to síce deje, ale len vďaka swapovým operáciám so spoločnosťou MVM. Reálne však producenta prítomného nemáme. Osobne si neviem predstaviť, že by spoločnosť ako SPP mala nakupovať prepravné kapacity z Azerbajdžanu až na Slovensko – cez šesť krajín a množstvo prepojovacích bodov. Zvlášť teraz, keď sa tieto kapacity alokujú cez simultánne aukcie organizované v jedinom termíne. Ide o extrémne rizikovú operáciu – ak sa vám nepodarí získať ani jednu časť trasy, musíte aj tak zaplatiť za všetky ostatné. Finančné riziko je v takomto prípade obrovské. Navyše, motivácia spoločnosti SOCAR predať plyn napríklad v Bulharsku za cenu, ktorá by ešte umožnila jeho výhodnú prepravu na Slovensko, prakticky neexistuje. Cena plynu v Bulharsku je aktuálne vyššia ako u nás. Druhý časť otázky sa týkala skvapalneného plynu. Prečo nevidí SPP potenciál v LNG? Nespochybňujem význam LNG pri diverzifikácii zdrojov zemného plynu – aj pre SPP je to vítaný doplnkový zdroj. Na druhej strane, ako stredoeurópska krajina bez prístupu k moru čelíme objektívnym obmedzeniam. Aby sme mohli LNG komoditu reálne nakúpiť a dopraviť na Slovensko, musíme ju prepravovať minimálne cez jednu, ideálne cez dve krajiny, pretože napríklad Poľsko patrí medzi tie drahšie alternatívy z hľadiska tranzitu. LNG ako také zároveň nie je lacné. Nemôžeme sa jednoducho spoľahnúť na predstavu, že SPP len „prepne“ z jedného zdroja na LNG. Je s tým spojených množstvo komplikácií – od zabezpečenia regazifikačných kapacít až po prepravné kapacity cez viaceré štáty. Realisticky si viem predstaviť využitie LNG len v spolupráci so silným partnerom, ktorý je na trhu s LNG etablovaný a dokáže tieto produkty pretvoriť na štandardné formy obchodované na spotových trhoch. A áno – o takýchto dodávkach rokujeme. ENERGOFÓRUM 2024. Zľava: R. Ňukovič (eustream), M. Ľalík (SPP) a M. Kocůrek (EGÚ Brno) Foto: sféra, a.s. Vaši predchodcovia vo vedení SPP zvažovali možnosti akcionárskych vstupy do existujúcich alebo pripravovaných LNG terminálov. Sú takéto úvahy stále aktuálne? Tieto snahy určite podporujem, ale je dôležité oddeliť dve veci – akcionársky vstup do nejakého infraštruktúrneho projektu a samotný nákup alebo diverzifikáciu zdrojov plynu. Ak by na stole bola konkrétna ponuka akcionárskeho zapojenia sa do výstavby LNG terminálu, osobne by som ju plne podporil. Takáto investícia by mohla mať strategický význam pre Slovensko aj pre energetickú bezpečnosť. V tejto chvíli však taká ponuka na stole nie je. Európska komisia minulý týždeň predstavila plán na ukončenie dovozu dodávok energie z Ruska. Dovoz plynu má skončiť do konca roka 2027. SPP s prvou verziou cestovnej mapy nesúhlasí – návrhu vyčítate, že nie je podložený dátami. Z čoho vychádzajú vaše analýzy? Očakával som, že ak sa Európska komisia rozhodne legislatívne zaviazať k naplneniu takejto vízie, bude to podložené dôkladne spracovanou analýzou dopadov. V predloženej cestovnej mape však takáto analýza absentuje. Namiesto nej je tam len jednoduché konštatovanie, že dopyt po plyne v EÚ bude klesať o približne 15 miliárd kubických metrov ročne – čo má byť objem, ktorý aktuálne dovážame z Ruska. Z toho sa odvodzuje, že ruský plyn už nebudeme potrebovať. My však dobre vieme, čo sa v nedávnej minulosti stalo s cenami plynu v Európe, keď bol ruský plyn zo systému vytlačený a všetko sa vsadilo na LNG, ktorý je globálne obchodovanou komoditou. Na trhu s LNG dnes neexistuje niečo ako "voľná ponuka". Existuje len neuspokojený dopyt – a to sa vždy premietne do cien. Zákaz dovozu ruského plynu od 1. januára 2028 teda nie je rozhodnutie, ktoré možno len tak legislatívne ohlásiť bez dôsledkov. Chýba mi analýza dopadov z právneho, ekonomického aj regionálneho hľadiska. Nemyslím si, že je možné jednostranne zakázať plnenie kontraktov a odvolávať sa na vyššiu moc – najmä ak táto legislatíva vychádza z orgánov, ktorých sme ako členský štát súčasťou. V takom prípade by žiadna arbitrážna komisia vyššiu moc neuznala. Mám preto vážne obavy, ako chce Európska komisia tieto vízie naplniť. A čo ešte dôležitejšie – ako sa tento prístup odrazí na budúcnosti európskeho plynárenstva. Úplný paradox je v otázke LNG. Samotná Komisia priznáva, že fáza jeho ukončenia (phase-out) môže byť problematická. Dopyt po LNG je totiž enormný a ak si ho EÚ zakáže, tieto objemy budú jednoducho presmerované inde – do Ázie, do iných častí sveta. Loď z Kataru alebo USA si potom vyberie iný trh, kde bude ochotný zaplatiť viac. Vo výsledku to nebude znamenať odstrihnutie Ruska od príjmov z predaja energií, ale len to, že plyn v Európe bude drahší o 10 % alebo 20 %. Blíži sa letná sezóna typická vtláčaním plynu do zásobníkov. Práve skladovacie kapacity spolu z dodávkami cez TurkStream boli pre SPP v tomto roku kľúčové. Začiatkom roka ste upozornili nevýhodný summer-winter spread. Ako prognózujete napĺňanie zásobníkov v lete? Letná sezóna v plynárenstve štandardne začína 1. apríla a pokračuje do konca septembra. Aktuálne máme natlačené dostatočné objemy plynu a očakávame, že ku koncu septembra budeme mať v zásobníkoch množstvo, ktoré nám zabezpečí plynulé pokrytie potrieb počas celej zimy. Chceme však pokračovať ďalej – našou ambíciou je zakontrahovať ďalšie skladovacie kapacity, aby sme boli pripravení aj na prípadné budúce výkyvy. Vidíme v tom príležitosť – ak dnes nemáme problém so zdrojmi plynu, môže sa situácia v budúcnosti zmeniť. A našou úlohou je byť na to pripravení. Pokiaľ ide o summer-winter spread, na ktorý som upozorňoval už vo februári, je to krásny príklad toho, ako si vieme v Európe sami skomplikovať situáciu. Európske nariadenie presne stanovuje, koľko plynu musí byť v zásobníkoch v konkrétnych mesiacoch. Pre obchodníkov a špekulantov s plynom prakticky neexistuje lepšia predikcia dopytu – vedia presne, kedy a koľko plynu musia členské štáty nakúpiť. To sa prirodzene negatívne prejavilo v cene týchto spreadov. Situácia sa začala meniť až vo chvíli, keď Európska komisia verejne deklarovala zámer upraviť tieto ciele. Vývoj na trhu s plynom v Európe je aj v kontexte geopolitického vývoja pomerne náročne predikovateľný. V tomto kontexte, čo považujete za svoju najväčšiu profesionálnu výzvu v tomto roku? So súčasným vedením sme prevzali firmu v jednom z najhorších období - v čase, keď hrozilo, že situácia dopadne pre našu firmu veľmi zle. Postavili sme sa tomu čelom a od začiatku sa snažíme firmu stabilizovať a zároveň systematicky zveľaďovať. Pre mňa je najväčším osobným cieľom zabezpečiť zdrojovanie na bezpečnej úrovni a zároveň sa aktívne obzeráme po iných ako ruských zdrojoch plynu. Viem, že to nie je jednoduchá úloha – z objektívnych dôvodov, o ktorých som už hovoril. Napriek tomu robíme všetko pre to, aby naši zákazníci nepocítili negatívne dopady napätej situácie na trhu, ktorá tu momentálne existuje. S Michalom Ľalíkom (SPP) sa sa rozprával Michal Jesenič (energoklub.sk). Rozhovor bol autorizovaný. Nadpis, perex a fotografie: energoklub.sk/sféra, a.s. Michal Ľalík má dlhoročné skúsenosti v sektore energetiky. Po štúdiu na Ekonomickej univerzite v Bratislave a krátkom pôsobení v oblasti obchodu sa v roku 2008 zamestnal v spoločnosti SPP, a.s. na pozícii manažér pre bezpečnosť dodávok. V polovici roku 2011 prešiel do spoločnosti Eustream, a.s., v ktorej počas takmer 13 rokov dlhého obdobia pôsobil na viacerých pozíciách, naposledy ako vedúci útvaru regulácie a rozvoja siete. V spoločnosti Eustream bol, okrem iného, zodpovedný aj za komerčný manažment implementácie projektov prepojení medzi Slovenskom a Maďarskom a tiež Slovenskom a Poľskom. Od marca 2024 pôsobí opäť v SPP, na pozícii riaditeľa divízie obchodu.
Traja prevádzkovatelia regionálnych distribučných sústav dostanú na modernizačné projekty dvojnásobok peňazí oproti pôvodnej alokácii. Prerozdelia si viac než 80 miliónov eur. Výsledkom má byť viac technickej kapacity na pripojenie OZE a integráciu nefosílnych zdrojov. Rada EÚ pre hospodárske a finančné záležitosti schválila v utorok 13. mája 2025 revíziu slovenského Plánu obnovy a odolnosti. Niektoré nesplniteľné opatrenia boli nahradené novými. Tie, v ktorých sa darí dosahovať pokrok a existuje priestor na navýšenie ambície, dostanú naopak viac peňazí. Medzi úspešne napredujúce investície, ktoré si podľa európskych inštitúcií zaslúžia väčší finančný balík, patrí aj modernizácia regionálnych distribučných sústav. Namiesto pôvodne pridelených 38,6 miliónov eur sa alokácia pre trojicu slovenských distribučiek navýši na 80,3 milióna eur. Potreba posilnenia vedení, inštalácie nových digitálnych prvkov a nutnosť zvýšiť flexibilitu sústav často obmedzujú možnosti pre ďalšie pripájanie volatilných obnoviteľných zdrojov na Slovensku. Prísna cenová regulácia zase bráni prevádzkovateľom distribučných sústav preniesť náklady nutných investícií na koncových odberateľov. Viac peňazí, vyšší cieľ
Ministerstvo životného prostredia chce urýchliť povoľovanie vybraných projektov obnoviteľných zdrojov energie a spojiť rôzne procesy do jednotného konania v kompetencii inšpekcie životného prostredia. Zároveň si splní ďalšiu úlohu z Plánu obnovy. Zariadenia obnoviteľných zdrojov energie (okrem hydroelektrární) majú byť po novom osobitnou prevádzkou, ktorej povoľovanie bude spadať do kompetencie Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP) v rámci zjednoteného povoľovania podľa troch zákonov. Počíta s tým novela zákona č. 24/2006 o posudzovaním vplyvov na životné prostredie (EIA), ktorej súčasťou je aj zmena zákona o integrovanej prevencie a kontroly znečisťovania životného prostredia (IPKZ) a zmena stavebného zákona. Zmenou zákona sa majú prepojiť procesy podľa zákona o EIA a stavebného zákona pre oblasť OZE, prepojiť procesy posudzovania environmentálnych vplyvov a IPKZ, upraviť kompetencie a postavenia orgánov štátnej správy v procese vydávania príslušných povolení/rozhodnutí a zároveň splniť úlohy z Plánu obnovy a odolnosti. Rezort životného prostredia si od novely zákonov sľubuje vyššiu efektivitu výkonu štátnej správy aj efektívnejšie čerpanie európskych financií. Samotná reforma Plánu obnovy počíta s vytvorením 100 nových špecializovaných miest, z toho 80 na Slovenskej inšpekcii životného prostredia a 20 na ministerstve. Na tieto pracovné miesta sú tiež vyhradené európske peniaze. Otázne je však ich následné udržanie a budúce financovanie zo štátneho rozpočtu. Zjednotene a prednostne
Prebiehajúca diverzifikácia dodávok do Európy otvára problematiku zjednotenia štandardov kvality plynu, ktorý vstupuje do tranzitnej siete. Krajiny strednej a juhovýchodnej Európy pripravujú harmonizáciu, ktorá má umožniť bezproblémový cezhraničný obchod a začlenenie nových dodávateľov do regiónu. Európska komisia minulý týždeň predstavila zámer ukončiť dovoz zemného plynu z Ruska do roku 2027. V nadväznosti na cestovnú mapu, ktorú Vláda SR odmietla ako ideologický a nerealizovateľný dokument, by mal Brusel v júni predstaviť konkrétne legislatívne návrhy. Hoci vlani došlo k miernemu oživeniu dodávok Gazpromu (v roku 2024 tvoril 19 % z celkového importu do EÚ), od začiatku vojny na Ukrajine sa ruský plyn v krajinách EÚ dostáva na okraj a prednosť dostávajú alternatívne zdroje. V kontexte zastavenie tranzitu cez Ukrajinu od 1. januára 2025 a prebiehajúcej diverzifikácie dodávok sa však do popredia dostáva problematika štandardov kvality zemného plynu. Zmeny na plynárenskej mape majú totiž ovplyvňujú fyzikálno-technické vlastnosti zemného plynu. Výsledkom sú rôzne kvalitatívne parametre zemného plynu. V súčasnosti má každý národný prevádzkovateľ prepravnej sústavy svoje vlastné štandardy pre kvalitu plynu, ktorý vstupuje do siete. Toto by sa malo zmeniť.
Ako správne účtovať a zdaňovať fotovoltické systémy? Prihláste sa na seminár, na ktorom vám experti vysvetlia aj to, aké sú možnosti uplatňovania DPH pri kúpe, inštalácii a prevádzke fotovoltických zariadení, ale aj dopady rôznych foriem štátnych dotácií na daňové a účtovné záväzky. Registrácia na seminár, ktorý organizujú semináre sféra v spolupráci s platformou ENERGOKLUB®, je otvorená! Kedy: 26. máj 2025, 9:00 – 14:00 Kde: Twin City A, Karadžičova 2, 811 08 Bratislava (alebo ONLINE) Organizátor: semináre sféra v spolupráci s platformou ENERGOKLUB® Prevádzkujete fotovoltiku alebo plánujete jej inštaláciu fotovoltického zariadenia? Nezmeškajte seminár, ktorý prepojí legislatívne požiadavky s praktickými účtovnými a daňovými situáciami, ktoré vznikajú v súvislosti s využívaním elektriny zo slnka. Seminár je zameraný na komplexné spracovanie problematiky fotovoltických zariadení z hľadiska účtovníctva a aktuálnych daňových predpisov. Je určený predovšetkým pre účtovníkov, daňových poradcov, finančných manažérov, podnikateľov, ale aj zástupcov správcov budov, či iných právnických subjektov, ktoré plánujú inštaláciu fotovoltiky alebo už fotovoltické zariadenia prevádzkujú. „V rámci seminára sa účastníci oboznámia s aktuálnymi pravidlami účtovania o fotovoltických systémoch, ich zaradením do majetku, správnym nastavením odpisovania, ako aj so špecifikami účtovania súvisiacich nákladov a výnosov,“ hovorí Pavol Ondek, expert spoločnosti Grant Thornton a jeden z dvoch lektorov seminára. Súčasťou seminára bude tradične aj diskusia. Účastníci získajú nielen teoretické vedomosti, ale aj praktické príklady z reálnej praxe, čo im umožní lepšie sa orientovať v problematike a aplikovať poznatky vo vlastnej organizácii. „Rovnako bude detailne vysvetlené, ako sa príjmy z predaja elektrickej energie zdaňujú, aké sú možnosti uplatňovania DPH pri kúpe, inštalácii a prevádzke fotovoltiky, a aké sú dopady rôznych foriem štátnych dotácií na daňové a účtovné záväzky,“ pozýva na seminár Ľubomíra Murgašová zo spoločnosti Grant Thornton. AKO SA PRIHLÁSIŤ REGISTRÁCIA je otvorená pre širokú odbornú verejnosť. Miesta na prezenčnú účasť sú limitované, rezervujte si preto svoje miesto! Nemôžete prísť osobne? Nevadí! K dispozícii je možnosť absolvovať seminár ONLINE v pohodlí domova. Seminár spadá pod klubové prednášky platformy ENERGOKLUB® a členovia môžu využiť voľný vstup pre svojich zástupcov v počte podľa platného typu členstva. PROGRAM Daň z príjmov a účtovníctvo Zaradenie fotovoltiky do majetku (hmotný vs. nehmotný) Odpisovanie: rovnomerné, zrýchlené Zdaňovanie príjmu z predaja elektriny DPH Povinnosť vystavovania faktúr za predaj elektriny Miesto dodania elektriny a jeho vplyv na DPH režim pri dodaní odpočítanie DPH z výstavby fotovoltického zariadenia Spotrebná daň z elektriny Oslobodenie od dane do 50 kW vs. prechodné ustanovenie pre fotovoltiky do 31.12.2024 Proces registrácie pre spotrebnú daň a miestne zisťovanie Zdaňovanie nákupu, spotreby a predaja elektriny Oznamovacie povinnosti, podávanie priznaní a colné kontroly Účtovný pohľad na fotovoltaickú elektráreň (obstaranie elektrárne kúpou, obstaranie prenájom, dotácia pre elektráreň, predaj a spotreba elektriny) Diskusia