Výrobná linka InoBat pre batérie do elektroáut už smeruje z Číny do SR

21.11.2022 11:10

Zdroj: InoBat
Výrobná linka InoBat pre batérie do elektomobilov s maximálnou kapacitou do 45 MWh už smeruje z Číny na Slovensko. Spoločnosť InoBat tak môže skompletizovať výstavbu svojho výskumno-vývojového centra vo Voderadoch.

Slovenská spoločnosť InoBat už onedlho prevezme výrobnú linku od čínskeho dodávateľa Wuxi Lead. „Wuxi Lead je jediným dodávateľom zariadení v prvej fáze projektu, pričom pre InoBat sme poskytli kompletné vybavenie a služby. Zároveň, celá výrobná linka je vybavená digitálnym riešením od Siemens. Spoluprácu s InoBat považujeme za dôkaz kvality našich produktov, technológií a služieb. Verím, že táto pilotná linka získa celosvetovú pozornosť,“ uviedol Yanqing Wang, predseda predstavenstva Wuxi Lead.

Spoločnosť Wuxi Lead výrobnú linku vyrobila na mieru špecifickým požiadavkám InoBat-u, pričom pokrýva komplexne celý výrobný proces od prípravy anódových a katódových zmesí, až po finálne formovanie, zrenie a testovanie hotových batériových článkov. Najväčší dôraz bol kladený na kvalitu výrobného procesu, veľkú mieru flexibility z hľadiska chémie a formátu článku, až po zabezpečenie čistých a ultra suchých priestorov vo Voderadoch, do ktorých bude linka dovezená.

Zdroj: InoBat

„Linka je po úspešnej validácii pripravená na prevoz do Voderadov, kam by mala doraziť v 1. kvartáli 2023. V úvodnom kvartáli budúceho roka linka začne aj vyrábať batériové články pre konkrétnych zákazníkov, pričom sme stihli otestovať a vyrobiť ich 4. generáciu,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ InoBat Pavol Krokoš. „Každá časť technológie bude dodaná z Činy v presne stanovenej sekvencii a podľa presne určených podmienok. Vykládka, a neskôr presun technológie, v rámci budovy budú zabezpečené použitím špeciálnej technológie tak, aby neprišlo k poškodeniu priestorov ani pre tento typ výroby špecifického prostredia,“ doplnil Wang.

Linka bude plnohodnotne vyrábať InoBat batérie koncom prvého kvartálu 2023. Jej maximálna kapacita dosahuje úroveň 45 MWh.

„Toto bude posledný krok v rámci finalizácie nášho výskumno-vývojového centra vo Voderadoch. Výrobná linka využíva najmodernejšiu technológiu vysokorýchlostného vrstvenia, čím zabezpečí efektívnu výrobu a presnú obmenu sady nástrojov. Nakoľko je linka flexibilná v otázke produkcie rôznych formátov a batériových článkov, v InoBat dokážeme vyrobiť jedinečné batérie šité na mieru pre každého nášho zákazníka.“

Zdroj: InoBat

Hneď vedľa výrobnej linky vo Voderadoch stojí vedecko-výskumná časť podniku. Tvoria ju aj tri laboratória, ktoré sú už otvorené. Wet, dry a e-chem labs sú z plne špičkového výskumu. Všetky tieto laboratória majú obrovskú výhodu v tom, že sa nachádzajú hneď pri tejto veľkej výrobnej linke. To umožní plnú kontrolu nad vývojom batériových článkov od chémie, po výrobu až finálnu validáciu výkonnostných parametrov. „Oproti pôvodnému plánu bola stavba doplnená o administratívne a technické časti. V rámci výskumno-vývojovej časti sme už otvorili špeciálne laboratóriá na testovanie, výskum aj vývoj našich batérií. Laboratóriá sa vo Voderadoch rozprestierajú na veľkej ploche o rozlohe cca 1000 m²,“ uzatvoril Pavol Krokoš.

InoBat otestoval výrobu batérie 4. generácie 

InoBat minulý rok úspešne otestoval prvú radu NMC 622 batérií. Aktuálne ich vedci vyvinuli už aj 4. generáciu batérií. Prvé prototypy boli otestované a doručené aj prvému zákazníkovi v Nemecku. Momentálne InoBat vyrába batérie u externého zmluvného partnera, pričom po inštalácii výrobnej linky sa ich výroba presunie priamo do Voderadov.

„Výnimočnosť a ekologickosť tejto generácie podčiarkuje aj fakt, že sme v nej zvýšili obsah niklu, čím sme znížili obsah mangánu a kobaltu o 50%. Ďalším kľúčovým elementom týchto batérií je technologický pokrok v oblasti použitia vysokého podielu kremíka. S touto chémiou sme vyrobili batériové články už v prvej polovici tohto roka a batérie úspešne prešli bezpečnostnými a výkonnostnými testami pre účely využitia v cestnej i leteckej doprave,“ povedal Douglas MacAndrew, technický riaditeľ InoBat.