29.2.2024 11:25
Kabinet prijal uznesenie o podpore prechodu automobilového priemyslu na Slovensku na elektromobilitu. Z rokovaní ministerstva hospodárstva s predstaviteľmi sektora vyplynuli tri desiatky opatrení, ktoré vláda prerozdelila medzi jednotlivé rezorty.Dnešné výjazdové rokovanie Vlády SR v Košiciach nadväzuje na januárové stretnutie členov kabinetu s poprednými predstaviteľmi automobilového priemyslu. Zástupcovia šiestich združení a organizácií vtedy vyzvali kabinet, aby podporil rozvoj elektromobility využitím financií z Plánu obnovy a odolnosti. Dotačné programy by sa mali týkať podpory nákupu elektrických vozidiel a výstavby nabíjacej infraštruktúry.
Rovnako ako pred mesiacom sa dnešného rokovania zúčastnili, okrem výkonného podpredseda Európskej komisie Maroša Šefčoviča, aj vedenie piatich veľkých automobilových spoločností pôsobiacich na Slovensku, predstavitelia autobatériového priemyslu, záujmových zväzov či asociácií a akademickej obce.
Automobilový sektor sa podieľa na exporte Slovenska na úrovni 42 %. Cieľom schválených opatrení a úloh je pomoc pri prechode automobilového sektora a lokálneho dodávateľského reťazca z výroby vozidiel s klasickým pohonom na elektromobily. Z uznesenia vlády vyplýva, že nové technológie majú zároveň prispieť k podpore nielen ekologických iniciatív, ale súčasne zabezpečiť udržateľný rast a v dlhodobom horizonte i dostatočné pracovné príležitosti v odvetví tvoriace značný podiel na slovenskej ekonomike.
Podpredsedníčka vlády a ministerka hospodárstva SR Denisa Saková zdôraznila význam týchto opatrení pre budúcnosť automobilového sektora v SR. „Našim cieľom je zabezpečiť prosperitu a inovácie pre automobilový priemysel na Slovensku. Tento sektor u nás zamestnáva viac ako 260-tisíc a vláda na svojom dnešnom zasadnutí rozhodla o veľmi konkrétnych krokoch, ako mu pomôžeme transformovať sa na nové technológie a pripraviť na výzvy, pred ktorými automobilky v Európe stoja. A samozrejme pracujeme na tom, aby mali slovenské domácnosti aj o desať rokov dostatok pracovných príležitostí v tomto segmente, ktorý hrá významnú úlohu v našej ekonomike a dnes tvorí približne 10 percent nášho HDP,“ povedala Saková.
V uznesení vlády sa okrem podpory priemyslu objavili aj body zamerané na riešenie praktických problémov rozvoja elektromobility na Slovensku. „Efektívnu transformáciu na elektromobily berie celý európsky automobilový priemysel veľmi vážne, a to najmä v krajinách, kde bolo toto odvetvie motorom ekonomiky dávno predtým, ako sa svetovým lídrom vo výrobe automobilov na obyvateľa stalo Slovensko,“ uviedol Patrik Kiržanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobility (SEVA). Vyzdvihol pritom fakt, že vláda sa rozhodla podporiť existujúce automobilky a miestnych dodávateľov pri tejto transformácii. „Našou prioritou ďalej ostáva aj rozvoj ekosystému elektromobility v rámci našej krajiny, lepšia adaptácia batériových vozidiel v bezemisnej doprave a viac elektromobilistov na cestách, ktorí budú jazdiť výhodnejšie a s nižšou emisnou stopou.“
Vláda sa v uznesení zaviazala, že do 30. júna tohto roka má Ministerstvo financií SR posúdiť možnosti na prijatie opatrení, ktoré by zvýhodnili nákup a leasing elektroáut v kategóriách M a N. „Vyzerá to tak, že vláda chce do 4 mesiacov spraviť jasno v tom, či na Slovensku budeme mať dotácie na elektromobily alebo nie. SEVA opakovane upozorňuje na príležitosť zaviesť dotačné programy z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti, kde máme mnoho príkladov zo zahraničia a overenú prax,“ zhodnotil možné dotácie, daňové úľavy a ďalšie opatrenia na podporu adaptácie elektromobilov Patrik Križanský zo SEVA.
Vláda tiež dentifikovala potrebu zahrnúť do dotačných schém aj neverejnú nabíjaciu infraštruktúru. Inštaláciu neverejných nabíjačiek chce zaradiť medzi oprávnené výdavky v rámci existujúcich podporných programov pre domácnosti aj podnikateľské subjekty. „Až 80 % všetkých nabíjaní sa realizuje práve na domácich či firemných nabíjačkách, ktoré nie sú prístupné verejnosti. Preto je výstavba infraštruktúry súčasťou dotačných schém napríklad v Rakúsku alebo v iných krajinách EÚ,“ povedal Križanský.
Rozvoj batériového priemyslu a podpora OZE sú ďalšie z pilierov, na ktorých musí byť snaha o efektívnu transformáciu smerom k elektromobilite vybudovaná. Obnoviteľné zdroje energie poskytujú čistú energiu potrebnú pre udržateľnú výrobu. „Výrobcovia batérií aj samotné automobilky veľmi detailne sledujú svoju uhlíkovú stopu, a preto hľadajú lokality, v ktorých je dostatok obnoviteľných zdrojov energie,“ povedal Križanský. „Vláda musí preto hľadať spôsoby, ako podporiť rozvoj a integráciu obnoviteľných zdrojov do nášho energetického mixu, či už zjednodušovaním povoľovacieho procesu, alebo zavedením legislatívnych a regulačných opatrení, ktoré uľahčia ich adopciu a rozšírenie,“ poznamenal šéf SEVA.
Vláda rovnako identifikovala potrebu podporovať rozvoj distribučnej siete elektrickej energie, a to nielen v súvislosti s elektromobilitou. Ministerstvo hospodárstva poverila vypracovaním analýzy, ktorá má vyhodnotiť vplyv rozvoja elektromobility na ceny a dostupnosť elektriny pre všetky typy odberateľov, pričom zohľadní rastúci dopyt po elektrine nielen v domácnostiach, ale aj v priemysle. Vláda chce motivovať prevádzkovateľov distribučnej sústavy k rozvoju jej kapacity prostredníctvom ďalších investícií.
„Vláda má pri rozširovaní a modernizácii infraštruktúry potrebnej pre efektívnu distribúciu elektrickej energie k dispozícii jednak zdroje EÚ, ako aj možnosť zlepšenia regulačného prostredia, ktoré dokáže pozitívne motivovať prevádzkovateľov distribučných sústav k dlhodobým investíciám,“ hodnotí ďalšiu oblasť pripravovanej vládnej podpory riaditeľ SEVA. Ministerstvo hospodárstva spolu s Ministerstvom investícií dostali za úlohu do konca roka zabezpečiť možnosť čerpania zdrojov z fondov EÚ na posilnenie prevádzkyschopnosti prenosovej a distribučnej sústavy. „Tieto investície považujeme za kľúčové nielen pre pripájanie vysokovýkonných nabíjacích staníc, ale všeobecne pre lepšie možnosti elektrifikácie priemyslu, služieb a domácností v celej krajine,“ uzavrel Patrik Križanský.
Dôležité dokumenty: