14.4.2023 09:44
ÚRSO upozorňuje odberateľov, aby si dávali pozor na telefonicky uzatvárané doplnkové služby k zmluvám o dodávke elektriny alebo zemného plynu. Regulačný úrad eviduje množstvo podnetov zameraných na formu a spôsob zazmluvnenia takýchto služieb.Zdroj: Freepik
Mnoho odberateľov sa podľa ÚRSO v obave odpojenia od dodávky elektriny alebo plynu zaviaže k doplnkovej službe , ktorú možno ani nepotrebuje, ale ňou chce prispieť k hodnotnému cieľu – napríklad k ochrane životného prostredia. Zmluva na doplnkové služby však nemá vplyv na zmluvu o dodávke elektriny alebo plynu, ale odberateľa zaviaže k pravidelnej mesačnej platbe, upozorňuje ÚRSO.
„Mnohí dotknutí odberatelia nám po uzavretí obdobnej zmluvy komunikujú, že si mysleli, že ide o jednorazový príspevok, prípadne, že nevedeli, že budú za službu platiť mesačné poplatky. Niektorí si mysleli, že ich pomoc bude vykrývaná priamo z úhrady mesačnej preddavkovej platby za bežnú dodávku energie tak, že časť peňazí z ich platby bude adresne pokrývať spomínaný účel," uviedol predseda ÚRSO Andrej Juris.
ÚRSO zároveň upozornil, že od zmlúv nie je jednoduché odstúpiť, pretože môžu obsahovať ustanovenia, ktoré nie sú koncipované v prospech odberateľa, ako napríklad viacročná viazanosť. Na tieto zmluvy sa zároveň nedá prihliadať ako na bežné energetické zmluvy, pretože nie sú uzatvárané podľa zákona o energetike (č. 251/2012 Z.z.), preto ani odberatelia nie sú chránení ustanoveniami zákona o energetike.
Odberateľ by si pri zvažovaní doplnkových služieb mal podľa ÚRSO vždy prečítať, čo podpisuje, a nechať si aj viackrát vysvetliť podmienky poskytnutia služby. ÚRSO odporúča, aby odberatelia nesúhlasili s niečím len preto, že nemajú dostatok času, je tiež potrebné naštudovať si aj drobné písmená a vždy sa opýtať, či sa niečo zmení s cenou alebo podmienkami zazmluvnenej dodávky elektriny alebo plynu, ak zmluvu nepodpíše.
„Úrad považuje problematiku neférových obchodných praktík voči tým najzraniteľnejším odberateľom za veľmi aktuálny problém a snaží sa preto v zmysle svojich kompetencií poskytovať občanom maximálnu pomoc – či už osvetou, informovaním a varovaním alebo poskytnutím priamej právnej pomoci. Samozrejme, nie každý prípad zmluvy uzatváranej telefonicky alebo formou „podomového predaja“ je možné automaticky označiť za nekalú obchodnú praktiku. Avšak tento spôsob predaja energií a doplnkových služieb vytvára pomerne veľký priestor na zneužitie situácie v neprospech odberateľa,“ uzavrel Andrej Juris.
Regulátor preto podporuje viaceré systémové a legislatívne zmeny pre zvýšenie ochrany odberateľov energií, vrátane zákazu telefonického uzatvárania zmlúv ako aj zákazu tzv. podomového predaja elektriny a plynu.