3.12.2024 13:36
Z troch nových štúdií, v ktorých analyzovali emisný vplyv životného cyklu vozidiel vyplýva, že batériové elektromobily majú oproti spaľovacím motorom nižšiu emisnú stopu, uviedla SEVA. Úspora môže už dnes dosiahnuť až 74 % a bude ďalej rásť s pribúdaním OZE v energetickom mixe.Analytici Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) pripravili rešerš troch dokumentov, ktoré vypracovali spoločnosť Ricardo pre Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA), Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) a Vysoké učenie technické v Brne (VUT).
„V našej štúdii sme dôkladne analyzovali celý životný cyklus štyroch prakticky identických vozidiel s rôznymi typmi pohonu a kapacitou trakčnej batérie a porovnali sme ich vplyv na životné prostredie v podobe emisií skleníkových plynov, vďaka čomu sa nám podarilo určiť najvýznamnejšie zdroje emisií v celom životnom cykle jednotlivých vozidiel,“ uviedol Kamil Jaššo, hlavný autor štúdie zameranej na krajiny V4, ktorý pôsobí na VUT Brno.
Kým v Poľsku, kde sa väčšina elektrickej energie vyrába z uhlia, sa reálny ekologický prínos dosiahne až po prejdení 50 tisíc kilometrov, Slovensko s prevažujúcim podielom jadrovej a obnoviteľnej energie exceluje vďaka výrazne nižším emisiám počas prevádzky batériovího elektromobilu (BEV). Zistenia VUT potvrdzujú, že BEV majú v porovnaní s autami so spaľovacím motorom (ICE) na Slovensku emisnú stopu nižšiu o 60 až 70 %.
Podľa reportu Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) sú emisie skleníkových plynov pri BEV až o 74 % nižšie oproti ICE, zatiaľ čo štúdia vypracovaná spoločnosťou Ricardo pre FIA prišla k záveru, že BEV v Európe znižujú emisie o 63 % a do roku 2050 môže pokles dosiahnuť až 80 %.