Slovenské batérie do elektromobilov sa budú vyrábať vo Voderadoch

20. 5. 2020

Výskumné centrum spoločne s pilotnou linkou na výrobu batériových článkov do elektromobilov na Slovensku sa bude nachádzať vo Voderadoch neďaleko Trnavy. Spustenie výroby očakáva spoločnosť InoBat Auto už na budúci rok.  

Zdroj: Freepik

Slovenská spoločnosť InoBat Auto sa rozhodla umiestniť svoje výskumno-výrobné centrum pre batérie do elektrických vozidiel do Voderadov. O zámere postaviť továreň v západnej časti krajiny sa vedelo už dlhšie, ale presná lokalita nebola známa. Spoločnosť na tento účel kúpila pozemok s rozlohou 27 tisíc metrov štvorcových vrátane priemyselnej haly, ktorú kedysi využívala firma TPS EU, jedna z dodávateľských firiem kórejského Samsungu na Slovensku. 

Prestavba priemyselného areálu sa začne koncom tohto roka. Investícia v hodnote cca 100 miliónov eur má podľa InoBat vytvoriť 150 nových, vysokokvalifikovaných pracovných miest. 

Vertikálne integrovaný dodávateľský reťazec

Továreň by mala byť schopná produktovať batérie s celkovou kapacitou 100 megawatthodín ročne. Prvé batérie opustia linku v roku 2021. Okrem toho, že továreň bude pod jednou strechou kombinovať výrobu s výskumom prototypov článkov, pôjde zároveň o prvý projekt zákazkových batérií, ktoré budú vyrábané podľa špecifikácií výrobcu vozidla, nie katalógu.

Pri akvizícii zavážila aj strategická poloha. Voderady sa nachádzajú len 40 km od Bratislavy s dobrým infraštruktúrnym prepojením a v tesnej blízkosti výrobných liniek zahraničných automobiliek pôsobiacich na Slovensku. „Schopnosť skombinovať výskum a vývoj s výrobnými kapacitami na jednom mieste nám umožní zvoliť optimálne zloženie materiálov z batérií, ktoré vyhovujú požiadavkám výrobcov automobilov na mieru, a vytvorí silný dodávateľský reťazec v srdci Európy,“ zdôraznil Marián Boček, spoluzakladateľ Inobat Auto.

Investičný projekt rozdelený na dve fázy

Centrum vo Voderadoch však znamená iba prvú fázu uvedenia InoBat Auto do prevádzky. Následne sa začne so získavaním finančných prostriedkov na výstavbu továrne InoBat Auto Gigafactory, ktorá bude zhmotnením druhej fázy. To, čo sa vo Voderadoch odskúša v malom, sa bude aplikovať do praxe v masovom meradle v novej továrni na východe Slovenska, ktorá by mala do roku 2024 dodať na globálny trh približne 240 tisíc batérií do elektroáut. Náklady na veľkokapacitnú produkciu 10 GWh batérií ročne by sa mohli vyšplhať na 1 miliardu eur. 

Prevádzka továrne výrazným spôsobom zvýši výrobné kapacity batérií v Európe a zníži závislosť od ázijskej konkurencie. Potrebu väčšej nezávislosti potvrdila aj aktuálna kríza v súvislosti s COVID-19, kedy došlo k narušeniu dodávateľských reťazcov medzi kontinentmi.

Projekt spoločnosti Inobat podporila vo februári aj slovenská vláda dotáciou 5 miliónov eur.

Spoločnosť InoBat podporuje konzorcium viacerých investorov. Dominantnú úlohu hrá investičná skupina IPM Group, ale aj ďalšie technologické firmy. InoBat môže zároveň ťažiť zo strategického partnerstva s americkou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies, ktorá sa zaoberá vývojom technológie batériových článkov a patrí do Virgin Green Fund.

Mohlo by vás zaujímať