SEPS a ČEPS plánujú odstaviť dve cezhraničné vedenia. Vybudovať chcú jedno nové

20.8.2018

Pomery na česko-slovenskom pohraničí sa v nasledujúcich dvoch dekádach významne zmenia. SEPS plánuje odstaviť dve vedenia na úrovni 220 kV, ktoré by neskôr mala nahradiť nová cezhraničná linka 400 kV. Niektoré české obce s trasou nesúhlasia, na Slovensku s nimi ešte nekomunikujú. Náklady sa odhadujú zhruba na 87 miliónov eur.

Zdroj: Freepik

Slovenský a český prevádzkovateľ elektrizačnej sústavy chystajú veľké zmeny na spoločnej hranici. Vo fáze investičného zámeru je projekt nového vedenia 400 kV Otrokovice – Ladce. Firmy SEPS a ČEPS argumentujú niekoľkými dôvodmi, prečo je projekt potrebný.

V súlade s dlhodobou politikou odstavovania vedení na úrovni 220 kV sa blíži koniec prevádzky dvoch súčasných liniek Sokolnice – Senica a Lískovec - Považská Bystrica, a to v rokoch 2021 a 2026. Presný termín ale bude závisieť od konečného technického riešenia transformácie 400/110 kV elektrickej stanice Ladce.

V roku 2026 by sa mala ukončiť plánovaná obnova súčasného vedenia 400 kV Nošovice – Varín. Až približne v roku 2034 sa však počíta so spustením nového nadzemného vedenia 400 kV Otrokovice – Ladce.
Zdroj: Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s.

Koridor existuje

Vedúci komunikačného oddelenie spoločnosti SEPS Norbert Deák pre portál energoklub.sk potvrdil, že sa vykonávajú územnotechnické štúdie a štúdie realizovateľnosti.

„Spoločnosti SEPS a ČEPS pracujú na návrhu Memoranda o porozumení a spoločnom postupe pri príprave a realizácii investičných akcií na česko-slovenskom hraničnom profile prenosových sústav SR a ČR v období do roku 2035, kde, o. i., deklarujú záujem spolupracovať aj na príprave projektu výstavby vedenia 400 kV Otrokovice – Ladce,“ uviedol.

Dodal, že spoločne s českým partnerom už stanovili aj miesto prechodu vedenia štátnou hranicou medzi ČR a SR. Viesť má medzi obcami Střelná a Lysá pod Makytou.

Na otázku, či prebieha diskusia o zámere s potenciálne zasiahnutými slovenskými obcami, Deák uviedol, že na výstavbu vedenia je už záväzne zálohovaná územná rezerva v územnom pláne Trenčianskeho kraja, a to už približne 20 rokov. Dodal, že „príslušné obce a mestá sú povinné tento územný plán VÚC rešpektovať“.

Pôvodne sa pritom v územnom pláne počítalo s rezervovaním koridoru pre vedenie Otrokovice – Bošáca, ktoré malo viesť južnejšie.

České obce nesúhlasia, slovenských sa ešte nepýtajú

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.

Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.

Pridajte sa k nám!
Už máte prístup?

Mohlo by vás zaujímať

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby. Viac informácií OK