Panel expertov: Ako hodnotíte zmenu v oblasti zdieľania elektriny?

19. 12. 2024

Novela vyhlášky ÚRSO o pravidlách trhu, okrem iného, prináša aj novinky v oblasti zdieľania elektriny, ktoré bude po novom možné len v rámci jednej bilančnej skupiny. Viacerých odborníkov sme sa pýtali, ako túto zmenu hodnotia.

Zdroj: Freepik

V Zbierke zákonov bol zverejnená novela vyhlášky ÚRSO o pravidlách trhu s elektrinou, ktorá vstupuje do účinnosti od 1. januára 2025. Právny predpis, okrem iného, upravuje aj zdieľanie elektriny. Kým doteraz bolo možné v rámci Energetického dátového centra (EDC), ktoré prevádzkuje spoločnosť OKTE, zdieľať elektrinu naprieč bilančnými skupinami, od 1. januára 2025 to už neplatí. Po novom by za všetky odberné a odovzdávacie miesta v rámci skupiny zdieľania mal prebrať zodpovednosť za odchýlku rovnaký subjekt zúčtovania.

Téme úpravy zdieľania elektriny sme sa minulý týždeň podrobne venovali v tomto texte.

V nasledujúcej ankete sme sa pýtali na názor ďalších expertov, ktorí sa venujú problematike. Odpovede oslovených respondentov (v abecednom poradí) sú publikované v plnom rozsahu.

Otázka: Podľa nového znenia pravidiel trhu má byť zdieľanie elektriny obmedzené na jednu bilančnú skupinu. Ako vnímate zmenu, ktorá vstúpi do účinnosti od 1. januára 2025?

Rastislav Hanulák
partner a advokát, advokátska kancelária CAPITOL LEGAL GROUP

"Mám v prvom rade výhradu k spôsobu, akým sa pravidlá trhu v tejto veci zmenili. Bez diskusie, dokonca aj bez toho, aby bola táto otázka otvorená návrhom vyhlášky. Mnohí účastníci trhu sa môžu cítiť dotknutí. Obzvlášť v situácii, že ich vlastné pripomienky úrad odmietol ako pripomienky nad rámec návrhu. Takto sa legislatíve od počiatku odopiera legitimita, ktorú môže mať len norma, proti zavedeniu ktorej mal adresát možnosť vzniesť riadne zdôvodnené námietky. Preto sa celý „cirkus“ s názvom pripomienkové konanie organizuje. Navyše sa pýtam, že ako regulátor vyrieši rozpor medzi zákonným právom koncového odberateľa zvoliť si slobodne dodávateľa a podmienkou mať rovnakého dodávateľa medzi všetkými zdieľajúcimi? Cui bono? Pretože po novom budú môcť zdieľať len odberatelia, ktorých dodávateľ im láskavo dovolí zdieľať elektrinu a ešte aj spomedzi nich len takí, ktorých neodradí zložitý systém notifikácií a sankcií, ktorý sa podľa mojich skúseností začal objavovať v zmluvách viacerých dodávateľov.

Na druhej strane si uvedomujem akútnu potrebu riešiť nedostatky systému zdieľania, ktoré ovplyvňujú dodávateľov z dôvodu sťaženej predvídateľnosti odchýlky. Za odchýlku aj počas zdieľania niekto zodpovednosť niesť musí. Osobne by som skôr preferoval riešenie na úrovni zmluvy, veď koniec koncov jednou zo služieb dodávateľa je aj prevzatie zodpovednosti za odchýlku. U odberateľa, ktorý sa rozhodne zdieľať bude odplata za túto službu zohľadňovať aj zvýšené riziko dodávateľa, a preto by mohla byť vyššia a zohľadňovať aj priebeh a objemy zdieľania. Regulátor sa mohol zamerať skôr na uvoľnenie pravidiel cenovej regulácie u domácností a ostatných zraniteľných odberateľov, aby sa dodávateľom uvoľnili ruky aj v tomto segmente.

Záverom by som ale ešte rád poukázal na nový inštitút spoločného využívania energie v zmysle čl. 15a revidovanej smernice o spoločných pravidlách vnútorného trhu (v rámci Fit For 55), čo je vlastne inštitucionalizované zdieľanie energie (okrem iného samozrejme) a vlastne aj praktická odpoveď na otázky kladené pri analýze pojmu aktívny odberateľ, ktorým je v zmysle definície aj skupina spoločne konajúcich koncových odberateľov elektriny. Tu podotýkam, že smernica oproti zákonu vymedzuje činnosť spoločne konajúcich koncových odberateľov len v príslušných vymedzených hraniciach alebo priestoroch, čiže podstatne užšie ako je prax slovenského zdieľania.

Po novom sa týmto má zakotviť právo na spoločné využívanie energie, ktoré umožní zdieľajúcim určiť profesionálneho organizátora, ktorým môžu byť aj dodávatelia elektriny. Smernica požaduje, aby sa spoločne využívaná elektrina dodávaná do siete odpočítala od celkovej nameranej spotreby v rámci časového intervalu, ktorý nie je dlhší ako obdobie zúčtovania odchýlok, ale hlavne výslovne garantuje odberateľom zapojeným do spoločného využívania energie zvoliť si svojho dodávateľa podľa štandardných pravidiel. A tie v novom článku 4 umožňujú mať popri zmluve o dodávke elektriny aj zmluvu o spoločnom využívaní energie. So zdieľajúcimi odberateľmi teda nebude možné zaobchádzať inak ako s bežnými odberateľmi.

Inštitút spoločného využívania energie umožní aj využitie nezávislých výrobných zariadení do 6 MW v rámci schém zdieľania. Podotýkam, že práce na legislatíve transponujúcej aj vyššie uvedenú smernicu sú podľa mojich najčerstvejších informácií v plnom prúde a predloženie prvých návrhov do legislatívneho procesu sa dá očakávať zrejme už v prvom štvrťroku budúceho roka. Transpozičná lehota vo vzťahu k spoločnému využívaniu energie však uplynie až v júli 2026."

Richard Modrák
predseda, Klaster energetických komunít Slovenska

"Navrhnuté ustanovenie považujeme za neprijateľné a to z dôvodov nesúladu s princípmi transparentnosti legislatívneho procesu, ako aj s európskou legislatívou a zásadami voľného trhu, neboli v pôvodnom návrhu vyhlášky a neboli predmetom riadneho medzirezortného pripomienkového konania, čím došlo k porušeniu základných zásad legislatívneho procesu:

  • Zmena sa dostala do PTE až po MPK a účastníci trhu sa k nej nemali možnosť vyjadriť, čo je v rozporom s legislatívou upravujúcou legislatívny proces. Toto zakladá nebezpečný precedens pre budúce zmeny bez možnosti vyjadrenia a pripomienkovania. Zmena sa do PTE dostala nelegálne.
  • Závažným spôsobom zasahuje do trhu s negatívnym dopadom na existujúcich odberateľov, ktorí už zdieľajú elektrinu – dotkne sa väčšiny registrovaných skupín zdieľania v EDC.
  • Nebolo definované prechodné obdobie, kde by si subjekty mohli zmeniť dodávateľa.
  • Odberatelia majú zákonné právo zdieľať elektrinu aj zákonné právo slobodnej zmeny dodávateľa. Uvedená zmena im neumožňuje súčasné uplatnenie si svojich zákonných práv a z toho dôvodu pokladáme ustanovenie za nezákonné a obmedzujúce hospodársku súťaž.
  • Uznesenie obmedzuje zdieľanie nielen medzi aktívnymi odberateľmi, ale aj v rámci komunít a energetických spoločenstiev.
  • Zdieľanie v bytových domoch je tak možné len v prípade, že odberatelia vo všetkých bytových jednotkách a spoločných priestoroch majú rovnakého dodávateľa resp. subjekt zúčtovania. Toto je v praxi neuplatniteľné v súvislosti so slobodnou voľbou dodávateľa."

Martin Ondko
predseda predstavenstva a generálny riaditeľ, spoločnosť MAGNA ENERGIA a.s.

"Zmena je vynútená doterajším rozbehom EDC, ktoré sa začalo uberať zvláštnym smerom: nad rámec zákonom oprávnených „aktívnych odberateľov“ a „energetických spoločenstiev“, vytvorili v IS EDC „samoobsluhu“ aj s neaktívnymi odberateľmi, ktorí v Zákone o energetike oprávnení nie sú. Bola zavedená „skupina zdieľania“, ktorá, na rozdiel od aktívneho odberateľa a energetického spoločenstva, nemá povinnosť zabezpečenia vlastnej alebo prenesenej odchýlky.

Zdieľanie v „skupine zdieľania“ cez viacero bilančných skupín je u jednotlivých subjektov zúčtovania nepredikovateľné a spôsobuje dodávateľom zvýšené náklady na odchýlku, zvlášť v poslednej dobe pri výraznom náraste zúčtovacích cien.

Tak, ako to bolo zavedené, je to voči dodávateľom diskriminačné (platia za niečo, čo nevedia ovplyvniť) a s prihliadnutím na absenciu informácií od EDC sa trh stal v tejto časti netransparentný.

Zmena je prijatá rýchlo, ale snáď včas, aby to nenapáchalo ďalšie škody u subjektov zúčtovania, ktorí to bez prenesenia na odberateľov, platia."

Mohlo by vás zaujímať