Do roku 2030 potrebuje EÚ 15-krát viac nabíjačiek pre elektroautá

13. 1. 2020

Aktuálny počet nabíjačiek pre elektromobily v Európskej únii je dostatočný. S intenzívnou elektrifikáciou to však podľa novej štúdie stačiť nebude. Ak chce EÚ dosiahnuť klimatickú neutralitu, len do roku 2030 by malo po cestách jazdiť 44 miliónov elektromobilov. Pre ich prevádzku musia byť k dispozícii asi tri milióny nabíjacích bodov.

Zdroj: Archív MJ

Po rokoch stagnácie sú elektromobily v Európe na vzostupe. Aj vďaka novým štandardom, ktoré nútia automobilky, aby 5 % z predaja áut v roku 2020 tvorili vozidlá na elektrinu a 10 % v roku 2021, možno predpokladať, že počet elektrických áut sa minimálne zdvojnásobí. Odhady napríklad hovoria o tom, že v roku 2021 si budú môcť európski zákazníci vyberať až z 200 elektrických modelov. Rovnako sa očakáva aj výrazný nárast produkcie áut s elektrickou trakciou v Európe - v roku 2025 by sa mal ich počet pohybovať na úrovni 4 milióny ročne.

Ku koncu roka bolo v EÚ zhruba 185 000 verejných nabíjacích bodov, čo v prepočte vychádza 7 vozidiel na jednu nabíjačku. Tento počet je pre momentálnu veľkosť trhu vyhovujúci. Ak však chce nabíjacia infraštruktúra držať krok s očakávaným dopytom po elektrických vozidlách, do roku 2030 bude potrebných 15-násobne viac nabíjacích bodov ako je v súčasnosti. „Zelený dohovor EÚ pre dopravu je uskutočniteľný iba s využitím bezemisnej infraštruktúry. To znamená investície do siete verejných nabíjacích staníc,“ uviedol Lucien Mathieu z výskumnej organizácie Transport & Environment (T&E).
Zdroj: Transport&Environment

Dosiahnutie takejto vízie si v nasledujúcich 11 rokoch vyžiada ročnú investíciu na úrovni 1,8 miliardy eur, ktoré by mali pochádzať zo súkromných aj verejných zdrojov. Vyplýva to zo štúdie T&E, ktorá sa venuje propagácii bezemisnej mobility. Rozpočet predstavuje 3 % z celkovej ročnej investície EÚ do cestnej dopravy a infraštruktúry. Pri vypracovaní štúdie použili vlastnú metodiku, ktorá bola vyvinutá s cieľom pomôcť regulačným orgánom pri stanovení cieľov a počtu potrebnej infraštruktúry.

Na trhu možno pozorovať preferenciu pre pomalé nabíjanie striedavým prúdom (AC), ktorým aktuálne disponuje 61 % verejných nabíjačiek. Rozširuje sa však aj sieť rýchlonabíjacích staníc, ktorých súčasný počet je na úrovni zhruba 9000. Novým trendom sa stávajú ultra-rýchlonabíjacie stanice, ktoré už dorazili aj na Slovensko. Prvú sprevádzkovali na čerpacej stanici na diaľnici R1 v lokalite Budča. Naprieč kontinentom ich nájdeme približne 640 a ich počet bude rásť. Väčšina rýchlonabíjačiek je v mestských koridoroch v západnej Európe.

Prioritou by malo byť domáce nabíjanie, resp. nabíjanie vozidiel počas pobytu v práci. Štúdia pamätá aj na rozmiestnenie nabíjacích bodov - minimálne 20 až 30 % z nich by sa malo nachádzať na miestach s menšou hustotou obyvateľstva. Dodržaním tohto kritéria sa podľa analytikov v praxi zabezpečí to, že z výhod bezemisných vozidiel budú benefitovať všetci.

Chystaná revízia smernice EÚ o alternatívnych palivách a infraštruktúre sa podľa analýzy môže stať kľúčovým momentom, ktorým môže Európska komisia pomôcť motoristom aj firmám k plynulému prechodu na masívnu vlnu elektrifikácie. Podľa analytikov zo skupiny T&E by predmetná smernica s ambicióznymi cieľmi mala zabezpečiť rýchle a harmonizované zavádzanie nabíjacích staníc vo všetkých štátoch EÚ.

Počet verejných nabíjačiek pre elektromobily na Slovensku

Zdroj: European Alternative Fuels Observatory
Podľa aktuálnych dát European Alternative Fuels Observatory, ktorá zbiera štatistické údaje o najrôznejších aspektoch alternatívnych palív v Európe, bolo ku koncu roka 2019 na území Slovenska 537 nabíjacích bodov a ich počet rastie. V prepočte na počet elektromobilov to predstavuje 3 vozidlá na 1 nabíjací bod. K najväčším poskytovateľom verejných nabíjačiek na území Slovenska patria spoločnosti GreenWay Infrastructure a ZSE Drive.

Mohlo by vás zaujímať