4. 12. 2025
Európska agentúra varovala, že európske ciele stanovené do roku 2030 sa splnia len asi na 5 %. Problémom sú vysoké náklady na výrobu zeleného vodíka, diery v transpozícii spoločných regulačných pravidiel a tiež priorizácia financovania projektov. Na Slovensku sa už projekt využívania vodíka v doprave spomína aj pri vyšetrovaní podozrenia z dotačného podvodu.
Zdroj: Freepik
Európska komisia v stratégii REPowerEU v roku 2022 stanovila cieľ vyrábať do roku 2030 až 10 miliónov ton zeleného vodíka a dovážať ďalších 10 miliónov ton. Inštalované kapacity elektrolyzérov majú dovtedy stúpnuť až na 40 GW.
Do roku 2050 má zelený vodík pochádzajúci z obnoviteľných zdrojov pokrývať 10 % energetických potrieb EÚ a významne prispieť k dekarbonizácii energeticky náročných priemyselných odvetví a dopravy. Nasledovalo schválenie záväzkov rozvoja zeleného vodíka v rámci revízie smernice o OZE a tiež balíka o rozvoji dekarbonizovaného trhu s plynom. Európske ambície na papieri však narážajú na tvrdú realitu.
V monitorovacej správe o európskych trhoch s vodíkom, ktorú čerstvo zverejnila Európska agentúra pre spoluprácu energetických regulátorov (ACER), sledovala pokrok pri výstavbe elektrolyzérov a zavádzaní potrebného regulačného rámca.
Zdroj: ACERDo roku 2024 sa v krajinách Únie vybudovali kapacity elektrolyzérov na úrovni 308 MW, čo síce predstavovalo medziročný nárast o 51 %, avšak stále to bolo ďaleko za plánovaným objemom 6 GW.
Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.
Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.