24.4.2024 12:28
Dosiahnuť ciele EÚ v oblasti klímy do roku 2050 si vyžiada znížiť emisie uhlíka z tradičných automobilov so spaľovacími motormi, preskúmať možností alternatívnych palív a zabezpečiť hromadné prijatie elektrických vozidiel, zhodnotil Európsky dvor audítorov (EDA).Zdroj: Freepik
EDA v posledných rokoch uverejnil niekoľko súvisiacich správ vo vzťahu k európskym klimatickým cieľom. Hoci EÚ dosiahla pokrok v znižovaní emisií CO2, to však neplatí pre odvetvie dopravy, ktoré predstavuje približne štvrtinu všetkých emisií skleníkových plynov v Európe, pričom polovica z nich pochádza len z osobných automobilov.
Napriek tomu, že skúšobné normy sa od roku 2010 sprísnili, európski audítori zistili, že skutočné emisie z konvenčných automobilov, ktoré stále predstavujú takmer tri štvrtiny evidencií nových vozidiel, sa za 12 rokov podstatne neznížili. Hoci sú dnes motory efektívnejšie, hmotnosť automobilov sa zvýšila približne o 10 % a túto hmotnosť musia ťahať približne o 25 % výkonnejšie motory. Audítori okrem toho zistili, že plug-in hybridné vozidlá, ktoré boli kedysi považované za mierny prechod od vozidiel s plnými emisiami na elektrické automobily, sa stále klasifikujú ako vozidlá s „nízkymi emisiami“, hoci rozdiel medzi laboratórnymi a skutočnými emisiami je v priemere 250 %.
Alternatívne palivá, ako sú biopalivá, e-palivá alebo vodík, sa často uvádzajú ako potenciálna náhrada benzínu a nafty. V správe európskych audítorov o biopalivách sa však poukázalo na chýbajúci jasný a stabilný plán riešenia dlhodobých problémov v tomto odvetví: množstvo dostupného paliva, náklady a udržateľnosť biopalív. Po prvé, EÚ nevyrába dostatok biomasy na to, aby biopalivá boli serióznou alternatívou k tradičným fosílnym palivám. Okrem toho, ak sa biomasa dováža z tretích krajín, je to v rozpore s cieľom strategickej autonómie v oblasti energetiky. Po druhé, čiastočne z dôvodu problémov s dopytom audítori dospeli k záveru, že biopalivá zatiaľ nie sú ekonomicky konkurencieschopné. V neposlednom rade audítori zistili, že udržateľnosť biopalív je nadhodnotená. Suroviny na výrobu biopalív môžu poškodzovať ekosystémy a znižovať biodiverzitu, kvalitu pôdy a vody, a preto vyvolávajú etické otázky týkajúce sa relatívnych priorít palív a potravín.
Keďže sa emisie CO2 zo spaľovacích motorov neznížili alebo sa nemôžu znížiť, batériové elektrické vozidlá vyzerajú ako jediná schodná alternatíva. Audítori však zistili, že odvetvie výroby batérií v Európe zaostáva za konkurentmi vo svete, pričom môže dôjsť ku skratu skôr, ako bude domáca kapacita Európy plne nabitá. Menej než 10 % celosvetovej výroby batérií má sídlo v Európe a tento podiel prevažne vyrábajú neeurópske spoločnosti. Celosvetovo má Čína obrovský, až 76 % podiel. Jedným z konkrétnych spomaľovačov odvetvia výroby batérií v EÚ je veľká závislosť od dovozu surovín z tretích krajín, s ktorými nemá primerané obchodné dohody. To predstavuje riziko pre strategickú autonómiu Európy. K tomu ešte musíme zohľadniť sociálne a environmentálne podmienky, v ktorých sa tieto suroviny ťažia.
Audítori EDA takisto zdôraznili, že napriek značnej verejnej podpore zostávajú náklady na batérie vyrobené v EÚ oveľa vyššie, ako sa očakávalo. To nevyhnutne ovplyvňuje ich konkurencieschopnosť v porovnaní s inými globálnymi aktérmi a môže to tiež znamenať, že veľká časť obyvateľstva si nebude môcť dovoliť európske elektrické vozidlá. Odvtedy, ako bola táto správa uverejnená, sa predaj nových elektrických automobilov v Európe výrazne zvýšil (1,5 milióna evidencií minulý rok alebo jedna zo siedmich nových evidencií).
Z nedávnych štúdií však vyplýva, že tento predaj bol dotovaný z verejných zdrojov a väčšinou išlo o automobily v hodnote nad 30 000 EUR. Táto cena je ovplyvnená najmä batériami, ktoré môžu v Európe stáť v priemere 15 000 EUR. Stručne povedané, ak sa kapacita a konkurencieschopnosť EÚ výrazne nezvýšia, hrozí, že „revolúcia elektronických automobilov“ v Európe bude závisieť od dovozu a v konečnom dôsledku poškodí európsky automobilový priemysel a viac než 3 milióny pracovných miest vo výrobe.
Elektromobilita si vyžaduje dostatočnú infraštruktúru nabíjacích staníc. V správe z roku 2021 o nabíjacej infraštruktúre v EÚ audítori zistili, že napriek úspechom, ako je presadenie spoločnej normy EÚ pre zástrčky na nabíjanie elektrických vozidiel, je stále mnoho prekážok pre cestovanie naprieč EÚ v elektrickom vozidle. Po prvé, v EÚ chýbajú nabíjacie body. V čase konania auditu zďaleka nedosahovali cieľ 1 milión do roku 2025. Po druhé, dostupnosť verejných nabíjacích staníc sa v jednotlivých krajinách značne líši. A napokon, audítori zdôraznili, že vzhľadom na nedostatok informácií v reálnom čase a harmonizovaný platobný systém cestovanie po Európe v elektrickom automobile ešte zďaleka nie je jednoduché.