EÚ by mohla dať ešte viac peňazí na infraštruktúrne investície

11. 6. 2018

Zdroj: Freepik

Financovanie infraštruktúrnych projektov v oblasti dopravy, energetiky a digitálnych technológií, najmä tých s nadnárodným významom, by malo naďalej pokračovať aj po roku 2020 prostredníctvom Nástroja na prepájanie Európy (CEF). Komisia naň v rámci viacročného rozpočtu na obdobie 2021 – 2027 navrhla vyčleniť sumu 42,3 miliardy eur.

Najviac peňazí má smerovať na dopravu - cez 30 miliárd eur. Avšak približne 8,7 miliardy eur by sa mohlo ujsť odvetviu energetiky. Oproti súčasnosti ide o nárast. V  programovacom období 2014 - 2020 je na energetické projekty vyčlenená suma  5,35 miliardy eur.

Slovensko už získalo takmer 60 miliónov

Vďaka grantom z CEF Energy sa na Slovensku podporila príprava cezhraničných prepojení elektrizačnej sústavy s Maďarskom, výstavba plynovodu s Poľskom a tiež štúdia uskutočniteľnosti plynovodu Eastring. Slovensko z tohto zdroja získalo už takmer 60 miliónov eur.

Najvyššie sumy si dosiaľ rozdelili developeri projektov z Francúzska (411 miliónov eur), z Poľska (takmer 300 miliónov eur) a z Rumunska (cez 200 miliónov eur).

Aktuálne bola v pondelok 11. júna otvorená nová výzva pre podávanie energetických projektov s rozpočtom 500 miliónov eur.

Budúce smerovanie

Dnes sa najväčšie sumy peňazí z CEF Energy poskytujú na budovanie cezhraničných plynovodov a elektrických sústav. Po roku 2020 by chcela Komisia viac integrovať sektor dopravy, energetiky a digitálnych technológií a urýchliť tak dekarbonizáciu a digitalizáciu hospodárstva EÚ.

Európska komisia poukázala na to, že riešenia v oblasti čistej mobility, ako napríklad elektromobilita, si vyžadujú úzku integráciu medzi dopravou a energetikou. Dôraz by sa mal tiež klásť na autonómnu mobilitu, uskladňovanie energie a inteligentné siete. Väčšiu šancu pri schvaľovaní peňazí by mali dostať spoločné projekty cezhraničnej výroby energie z obnoviteľných zdrojov.

Zaujímavosťou je, že po prvýkrát chce Brusel z grantov CEF podporovať aj civilno-vojenskú dopravnú infraštruktúru a prispôsobiť európsku dopravnú sieť vojenským požiadavkám.

Rokovania európskych inštitúcií o podobe spoločného rozpočtu od roku 2021 sú však ešte len na začiatku.

Mohlo by vás zaujímať