ÚRSO odmieta plošný zásah do trhu formou mimoriadnej regulácie

9. 5. 2022

Plošný zásah do zmluvnej cenotvorby má podľa ÚRSO nielen právne trhliny, ale bol by aj nesystémovým opatrením ako sa vysporiadať s krízou na neregulovanom trhu. Úrad preto vyzýva dodávateľov, aby jednostranne nemenili zmluvné podmienky, ale hľadali so svojimi odberateľmi vzájomne akceptovateľné riešenia. 

Zdroj: Freepik

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) nepôjde cestou mimoriadnej regulácie. Návrh Združenia dodávateľov energií (ZDE), aby dodávatelia na neregulovanom trhu mohli počas prechodného obdobia upravovať ceny za silovú zložku komodity v už uzatvorených kontraktoch na dodávku elektriny a plynu, si ÚRSO neosvojil. Maximálna indexácia voči aktuálnym cenám na dennom trhu OKTE nemala podľa ZDE presiahnuť 10%. Návrh ZDE zároveň hovoril o dobrovoľnosti, výška previazanosti by tak závisela na dodávateľovi.

Podľa ZDE by navrhovaná zmena pomohla predísť pádu dodávateľov alebo vypovedávaniu zmlúv. „Prvýkrát v novodobej histórii čelíme tomu, že je ohrozená samotná stabilita dodávateľov energií. Zavedenie korekčného mechanizmu dokáže spomínané riziká do značnej miery eliminovať," ozrejmila svoj pohľad predsedníčka ZDE Jana Ambrošová. 

ZDE: V súčasnosti je kľúčová stabilita dodávok

Ak by cena na spotovom trhu rástla, odberateľ by si priplatil, ak by klesala, ušetril by. „Táto zmena by nebola pre nikoho likvidačná, keďže celkový nárast nákladov na energie by sa vo väčšine prípadov pohyboval v jednotkách percent. Firmy, ktoré majú zazmluvnené ceny za extrémne výhodných podmienok, by si priplatili o niečo viac, no stále by mali zabezpečené dodávky za bezkonkurenčné ceny. A práve o stabilitu dodávok v dnešnej dobe ide," vysvetlila.

Regulátor otvoril verejnú diskusiu, ale s návrhom ZDE sa nestotožnil. „Takého plošné opatrenie by negatívne zasiahlo desaťtisíce podnikateľov, inštitúcií a firiem, ktoré si zodpovedne zabezpečili energie za primerané zmluvné podmienky a ich dodávatelia spoľahlivo dodávajú dohodnuté objemy energií. Zvýšilo by to riziká a neistotu na už v súčasnosti veľmi turbulentnom trhu s energiami,“ uviedol predseda úradu Andrej Juris.

Vychádzajúc z výsledkov internej právnej analýzy regulačný úrad ďalej zdôvodnil, že zasahovať do existujúcich zmluvne dohodnutých cien energií medzi odberateľmi a dodávateľmi, ktorí nepodliehajú cenovej regulácii, s cieľom aplikovať inštitút mimoriadnej regulácie, nie je možné. V nadväzujúcom analytickom materiáli úrad vysvetľuje, že ďalším dôvodom je aj rozpor s ustanoveniami obchodného zákonníka. Regulačný úrad by navyše mohol vykonať mimoriadnu regulácie až po prerokovaní s Európskou komisiou.

ÚRSO spochybňuje aj systémovosť riešenia

Hoci implementácia opatrenia by mohla priniesť krátkodobé zlepšenie situácie pre dodávateľov, celková udržateľnosť takéhoto prístupu je otázna. Plošný štátny zásah do zmluvnej cenotvorby by mohol podľa ÚRSO prehĺbiť destabilizáciu energetiky, ktoré už aktuálne čelí turbulentnému vývoju v dôsledku širšieho regionálneho a globálneho vývoja.

Šéf ÚRSO už na nedávnej diskusii ENERGOKLUB® naznačil, že úrad bude v rámci svojich právomocí hľadať iné cesty, ako zmierniť turbulentnú situáciu na trhu, ale nepôjde o plošnú intervenciu. „Mimoriadnu reguláciu môžeme realizovať formou rozhodnutí cez príslušné správne konanie, ktoré musí byť adresované na konkrétny regulovaný subjekt,“ uviedol Juris.



Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.

Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.

Pridajte sa k nám!
Už máte prístup?

Mohlo by vás zaujímať