Štát podporí rozvoj elektromobilov. Poznáme plán

4. 4. 2018

Zdroj: Freepik

Budúcnosť elektrických vozidiel vyzerá čoraz sľubnejšie. Jazda a najmä vlastníctvo elektromobilov boli u nás dlho záležitosťou nadšencov zelenej dopravy, resp. marketingovou aktivitou firiem či pár organizácií. Trochu vzrušenia na slovenský trh priniesol dotačný program, ktorý v novembri 2016 vyhlásilo Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR). Už onedlho rezort predstaví Akčný plán rozvoja elektromobility, ktorý by mal prostredníctvom 15 opatrení komplexnejšie pokryť toto odvetvie. Jeho súčasťou budú aj dotácie na výstavbu nabíjačiek.

Prvé kolo dotácií končí

MH SR dnes prispieva z Recyklačného fondu na nákup elektromobilov a plug-in hybridov, pričom k dispozícii dalo sumu až 5,2 milióna eur. Možnosť získať túto formu štátnej podpory vo výške do 5000 eur na jedno auto uplynie koncom júna tohto roka, pričom sa zjavne nestihne vyčerpať celá suma.

Podľa údajov, ktoré zverejňuje Zväz automobilového priemyslu, boli dosiaľ z programu alokované príspevky pre približne 640 vozidiel. Ich majitelia si rozdelia sumu asi 2,5 milióna eur. V minulom roku bol schválený príspevok pre celkovo 495 áut, z toho takmer 300 bolo plne elektrických.

Autá od MŽP, nabíjačky vďaka MH

Štafetu dotácií na e-autá sa v tomto roku rozhodlo prebrať ministerstvo životného prostredia. Do 2. mája môžu obce a samosprávne kraje požiadať o nový príspevok na kúpu jedného batériového elektromobilu. Maximálna výška podpory z Environmentálneho fondu je až 30 tisíc eur s minimálnou mierou spolufinancovania vo výške 5 %.

Dotácie v oblasti elektromobility ale mieni naďalej poskytovať aj ministerstvo hospodárstva. Zamerať sa však chce na výstavbu, prestavbu a rekonštrukcie verejných nabíjacích staníc. Dotáciu by mohli získať obce, mestá a kraje, pričom balík peňazí by nemal presiahnuť sumu 1 milióna eur. Predtým je ale nutné novelizovať zákon 71/2013 o dotáciách v pôsobnosti MH SR. Harmonogram legislatívneho procesu pritom ukazuje, že sa spustenie nových dotácií na rezorte hospodárstva nepodarí načasovať tak, aby priamo nadväzoval na končiaci program z Recyklačného fondu. 

Dva prúdy dotácií budú mať navyše ešte jeden háčik. Samosprávny celok, ktorý získa dotáciu na nákup elektromobilu z MŽP, nebude môcť požiadať o dotáciu na výstavbu nabíjačky od ministerstva hospodárstva.

Akčný plán

Dlhodobý finančný mechanizmus pre rozvoj nabíjačiek a dotácie na nákup vozidiel sú dva kroky z balíka 15 opatrení, ktoré rezort hospodárstva zapracoval do špecifického Akčného plánu (AP). Pracovnú verziu jeho návrhu máme k dispozícii.

AP okrem iného nadviaže na Národný politický rámec pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami, ktorý predpokladá, že v roku 2030 bude po slovenských cestách jazdiť asi 35 000 elektrických vozidiel a plug-in hybridov. Do roku 2025 by tiež u nás malo fungovať 1500 stojanov pre stredne rýchle a rýchle nabíjanie elektrických vozidiel.

Štát chce výstavbu nabíjacej infraštruktúry podporiť nielen finančne, ale aj administratívne. V rámci nového stavebného zákona sa predpokladá kompletné vypustenie procesu územného konania. Namiesto toho budú obce k stavebným zámerom vydávať len stanoviská z hľadiska súladu s územným plánom.

MH SR chce tému elektromobility zahrnúť do všetkých relevantných stratégií a politík štátu a spustiť rozsiahlu informačnú kampaň zameranú na školy aj odbornú verejnosť, najmä dílerov áut, pracovníkov distribučiek, projektantov a architektov budov.

Zmeny v budovách i na úradoch

V súvislosti s pripravovanou novou smernicou EÚ o energetickej hospodárnosti budov sa totiž počíta so zjednodušením inštalácie nabíjačiek v nových aj existujúcich bytových aj nebytových budovách a legislatívne stanoviť povinnosť budovať nabíjačky na nových parkoviskách nebytových budov.

Do novembra 2019 tiež musí MH SR predložiť odpočet a vyhodnotenie opatrení z vyššie spomínaného Národného politického rámca.

Plánuje sa tiež dôslednejšie uplatňovanie princípov zeleného verejného obstarávania aj pri nákupe áut verejnou správou. Inštitút environmentálnej politiky pri MŽP vo svojej nedávnej analýze potvrdil, že štátne úrady by mohli nákupom elektromobilov ušetriť na nákladoch.

Štátne inštitúcie by tiež mali ísť príkladom a povinne inštalovať na svojich parkoviskách nabíjacie stanice a vyhradiť parkovacie miesta pre e-autá.

Úľavy z poplatkov, vlastné značky aj pruhy

Ministerstvo financií by malo preskúmať možnosť zrýchlenia odpisov nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá. Zvažuje sa aj nepriama finančná pomoc, a to v podobe odpustenia diaľničného poplatku, čo by však bolo časovo obmedzené, napr. do roku 2025.

Elektromobily a plug-in hybridy by mohli dostať špeciálne farebne odlíšené ŠPZ-ky, ktoré umožnia preferenčnú jazdu najmä v mestách. Zvážiť sa má tiež dočasné využívanie vyhradených jazdných pruhov na cestách pre elektromobily.

Vzhľadom na už platnú zmenu legislatívy by sa tiež mali začať využívať nízkoemisné zóny s povoleným vjazdom iba pre vozidlá od určitej emisnej triedy. Tým sa zredukuje vypúšťanie množstvo nebezpečných tuhých častíc do ovzdušia.

Dôležitým opatrením bude prispôsobenie elektrotechnickej kvalifikácie pre výrobu a servis elektrických vozidiel, čo si vyžiada zmeny v odbornej spôsobilosti v elektrotechnike.

Vzhľadom na sprísnenie emisných noriem, ktoré majú pre flotily automobiliek platiť od roku 2021 sa zdá, že automobilky nebudú mať inú cestu než vsadiť na výrobu áut s elektrickým pohonom. Komplexná podpora rozvoja elektromobility na Slovensku tak prichádza v najvyšší čas.

Mohlo by vás zaujímať