21. 6. 2021
Už od októbra by mohli aj u nás fungovať mobilné čerpacie stanice pre vozidlá s pohonom na vodík. Jedna z nich bude primárne v Bratislave, lokalita druhej sa bude meniť podľa potreby. Hoci má byť infraštruktúra v prevádzke iba necelé dva roky, projekt agentúry SIEA by mohol naštartovať rozmach vodíkového pohonu.
Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) dnes (21. júna 2021) vyhlásila verejné obstarávanie na zabezpečenie dvoch vodíkových čerpacích staníc. Prvá s minimálnym tlakom plnenia 350 barov musí byť prispôsobená na operatívny presun, aby ju bolo možné podľa potreby pristaviť na vopred určené miesto. Druhá stanica s minimálnym tlakom plnenia 700 barov bude väčšinou umiestnená v Bratislave. Dvojica čerpacích staníc na vodík by sa mala sprevádzkovať už k 1. októbru 2021. Úspešný uchádzač, ktorý vzíde z verejného obstarávania, bude musieť zabezpečiť okrem staníc aj samotné vodíkové palivo. Zmluva s víťazným subjektom sa následne uzatvorí na dobu určitú, necelé dva roky, do 30. júna 2023.
Projekt zafinancuje EÚ, konkrétne z Operačného programu Kvalita životného prostredia.
Od projektu si SIEA sľubuje impulz pre vodíkový pohon. „Ak chceme jazdiť ekologicky, je nevyhnutné vybudovať celú vodíkovú infraštruktúru. Pri podpore vodíkovej mobility to bude podobné, ako keď na Slovensko prišli prvé batériové elektromobily. Tiež spočiatku nemali nabíjacie stanice, potom ich bolo veľmi málo a dnes už sú takmer všade. Tieto vodíkové čerpacie stanice by mali byť prvými lastovičkami, vďaka ktorým sa zaradíme medzi krajiny EÚ, kde sú takéto stanice bežne dostupné,“ uviedol generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.
Nový tender priamo nadväzuje na verejné obstarávanie zo začiatku júna, ktoré je zamerané na prenájom autobusu a osobných áut na vodíkový pohon. Vozidlá majú slúžiť na odborno-prezentačné účely na rôznych podujatiach pre verejnosť, ako aj na účely zberu a vyhodnocovania štatistických údajov o ich prevádzke. „Za SIEA môžem povedať, že sa budeme usilovať o to, aby si odborná i laická verejnosť osvojila myšlienku, že by aj na Slovensku mohli jazdiť autá, autobusy aj kamióny na vodíkový pohon,“ dodal Blaškovitš.
Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.
Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.