Reklama plynárov vyvolala kontroverziu

23. 1. 2020

Podľa Rady pre reklamu porušuje spot spoločnosti SPP – distribúcia etický kódex. Tá sa bráni, že video iba informuje o overených faktoch a vyzýva na spoluzodpovednosť za kvalitu ovzdušia.
Zdroj: Freepik

Na svojom poslednom zasadnutí sa Rada pre reklamu (RPR) zaoberala aj trojicou reklamných spotov spoločnosti SPP – distribúcia, ktorá je prevádzkovateľom distribučnej sústavy plynu. Videá propagujú výhody zemného plynu pri vykurovaní. Podnet podal Cech kachliarov, podľa ktorého táto kampaň útočí na všetky ostatné formy vykurovania a zavádza spotrebiteľov.

Arbitrážna komisia RPR sťažnosť posúdila. V spotoch sa podľa nej nehovorí o tom, že vykurovanie plynom je jediná zdravá a možná alternatíva, ale že je jednou z možností. Iné druhy vykurovania, na ktoré sa odvoláva zadávateľ sú v spotoch uvedené ako prezentácia možných rizík a škodlivín. „Zároveň zadávateľ preukázal, že informácie uvedené v spotoch sú podložené štúdiami, ktoré sú dostatočne relevantné k tomu, aby zadávateľ predmetné skutočnosti v reklame aj komunikoval a tiež, že spoty sú súčasťou obsiahlejšej informačnej kampane, ktorá na tieto štúdie odkazuje,“ píše v náleze Mária Tóthová, predsedníčka komisie RPR.

Po posúdení podkladov dospela komisia na základe hlasovania k záveru, že sťažnosť je čiastočne opodstatnená. Za problémový označila spot: „SPP – 3E – riešme vysokú chorobnosť zo smogu“, ktorý je v rozpore s Etickým kódexom reklamnej praxe platným na území SR.

Rada konštatuje, že o negatívnych vplyvoch smogu na ľudské zdravie nie sú pochybnosti. Uvedenie tejto skutočnosti v rámci komunikačného posolstva kampane považuje preto za relevantné. Za neprimeraný však rada označila spôsob, akým sa táto skutočnosť komunikuje. V spote sú vykreslené najzraniteľnejšie osoby – matka s dieťaťom, tehotná žena, starší človek. Divák sa počas ich zobrazenia dozvedá, že každý rok predčasne umrie kvôli znečisteného ovzdušiu 5000 ľudí. Následne sú zobrazované telá osôb, ktoré „odchádzajú“ hore do neba.

„Tieto výrazové prostriedky v spote bezdôvodne (a pritom zámerne) využívajú motív strachu, vytvárajú pocit strachu a Arbitrážna komisia RPR má za to, že v neposlednom rade prezentujú aj samotný produkt, resp. službu ako vhodný prostriedok na odstránenie strachu, čo nemožno považovať za etické.“ 

Rada vyčíta zadávateľovi, že daná informácia v spojení s vizuálnou stránkou spotu odkazuje na smrť cez najzraniteľnejšie osoby, a síce bez uvedenia konkrétneho zdroja. Využitie motívu strachu o seba alebo blízkych, považuje rada za takú formu reklamy, ktorá zneužíva dôveru priemerného spotrebiteľa alebo využíva dôverčivosť, resp. nedostatok znalostí.

„Priemerný spotrebiteľ totiž z uvedeného môže nadobudnúť potrebu akejsi až neprimeranej naliehavosti a nutnosti zmeny vo vzťahu k produktu, avšak nie na základe toho, že produkt môže byť za istých okolností lepší, resp. že má svoje benefity, avšak na základe toho, že reklama využíva neprimeraný apel a strach vo vzťahu napríklad k svojmu zdraviu alebo až životu blízkych.“

SPP - distribúcia: Odporúčania rešpektujeme, ale video nestiahneme

Trojica reklamných spotov bola zverejnená na oficiálnom YouTube kanáli SPP - distribúcia. Spoločnosť pre portál energoklub.sk reagovala, že hoci odporúčania RPR berie na vedomie, neplánuje sa odvolať ani nebude žiadať o opakované preskúmanie nálezu. Kontroverzné video spoločnosť nestiahla. Vzhľadom k tomu, že Rada pre reklamu funguje ako samoregulačný orgán, akceptovanie rozhodnutí Arbitrážnej komisie je dobrovoľné.

Momentálne má predmetné video približne 187 tisíc vzhliadnutí.

Spoločnosť SPP - distribúcia argumentuje, že zámerom kampane nie je u obyvateľstva vytvárať strach, ale naopak ho informovať o faktoch a apelovať na spoluzodpovednosť za kvalitu ovzdušia. „Predmetné video z internetu neplánujeme stiahnuť ani upravovať, pretože sme presvedčení, že použitý štýl poukazovania na reálnu hrozbu je v rámci súčasnej reklamy primeraný,“ dodal pre portál energoklub.sk Milan Vanga, manažér pre externú komunikáciu. „Navyše, zamlčiavanie pravdivých a dôležitých faktov pred verejnosťou vnímame ako nezodpovedné voči obyvateľstvu aj voči životnému prostrediu.“

Na zasadnutí Arbitrážnej komisie spoločnosť SPP - distribúcia podložila svoje tvrdenia, ktoré odznejú v reklamnom videu, vedeckými štúdiami. Odkazuje sa napríklad na správu Európskej environmentálnej Agentúry, Správu o kvalite ovzdušia v SR za rok 2018, ktorú vydal Slovenský hydrometeorologický ústav, alebo porovnaním vykurovacích zariadením.

Súlad reklám s Etickým kódexom reklamnej praxe platný na území SR posudzuje Arbitrážna komisia ako nezávislý externý orgán Rady pre reklamu. Komisia má dnes 13 členov. Zaoberá sa sťažnosťami verejnosti, fyzických aj právnických osôb, asociácií a štátnych orgánov.

Mohlo by vás zaujímať