NKÚ ukazuje na riziká garantovanej energetickej služby pre samosprávy

24. 2. 2020

Podcenená príprava a nekoncepčné nastavenie podmienok zmluvy so súkromným poskytovateľom služieb. Košický samosprávny kraj je aktuálne pod paľbou kritiky Najvyššieho kontrolného úradu kvôli nevýhodnému projektu, ktorý pre 66 škôl v jeho správe negarantuje žiadne úspory tepla, ani ich nemotivuje šetriť. 

Zdroj: Archív MJ

Projekty garantovanej energetickej služby môžu byť užitočným nástrojom pre verejnú správu ako dosiahnuť úsporu energií. Tento model financovania nie je záťažou pre rozpočet, lebo investícia sa spláca z dosiahnutých úspor. Metóda vyvinutá v 70. rokoch 20. storočia v USA sa postupne udomácňuje aj na Slovensku a pristupujú k nemu čoraz častejšie aj samosprávy, ktoré majú takto možnosť modernizovať svoje budovy a technologické zariadenia bez potreby priamej kapitálovej investície. Ak však zadávateľ podcení predprojektovú fázu projektu a podmienky zmluvy sa nastavia nevýhodne, výsledok môže výrazne zaostať za očakávaniami.

Žiadne úspory ani motivácia šetriť: Príklad zlej praxe

Zatiaľ najväčší verejný projekt garantovanej energetickej služby na Slovensku v oblasti tepelného hospodárstva realizuje Košický samosprávny kraj. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR pri preverení obdobia rokov 2013 až 2018 identifikoval rámcovú zmluvu na 96 miliónov eur, ktorá je uzatvorená v prospech súkromného dodávateľa na dobu 18 rokov. Z výsledkov kontroly NKÚ vyplynulo, že projekt negarantoval školám dostatočné úspory energie. Školy ani kraj nevedeli overiť výšku dosiahnutých úspor, ani koľko dodávateľ do ich tepelného hospodárstva reálne investoval. Samosprávny kraj nemal komplexný projekt energetických úspor a tak ani nezvažoval napríklad zateplenie či výmenu okien ako súčasť opatrení.

Košický samosprávny kraj (KSK) vstúpil do projektu garantovanej energetickej služby v roku 2012. Na základe zmluvy so spoločnosťou Veolia Energia Slovensko (v tom čase pôsobila na trhu pod názvom Dalkia) mal KSK investovať do modernizácie tepelného hospodárstva v 66 školách a školských zariadeniach do roku 2030 vyše 3 milióny eur s DPH.

V nadväznosti na to každá zo škôl v pôsobnosti KSK musela podpísať s dodávateľom samostatnú zmluvu, ktorú podľa zistení kontrolórov nemala možnosť nijakým spôsobom meniť a to napriek tomu, že službu platili školy zo svojich rozpočtov. „Jeden zo zásadných nedostatkov, ktoré kontrola odhalila, bol súhlas kraja s použitím koeficientu využitia priestorov,  ktorý umožnil skresľovanie výpočtu úspor pôvodne garantovaných dodávateľom, a to bez zazmluvnenia,“ konštatuje NKÚ. Zjednodušene povedané, bez použitia koeficientov by sa nedosiahli zmluvné podmienky a úspory by boli podstatne nižšie. 

Prínosom je odbremenenie škôl od technickej starostlivosti

NKÚ vyzdvihol aj pozitíva projektu. Riaditeľom škôl odpadlo vďaka zmluve so spoločnosťou Veolia Energia Slovensko množstvo technických povinností. Nemusia už zabezpečovať revízne správy ani odborné prehliadky, ktoré sú kompetenciou dodávateľa. Na druhej strane, v stave pred podpisom zmluvy si sa sami korigovali teplotu, aj prípadnú úsporu energie. 

Energetické služby u nás upravuje zákon o energetickej efektívnosti. Základným Princípom garantovanej energetickej služby má byť garancia úspory zo strany dodávateľa vďaka modernizácii technológií a budov. Finančné úspory by mali pokrývať splátky investícií.

Projekt v KSK podľa zistení NKÚ nespĺňal tieto kritériá. Náklady na splátku sa nestanovili podľa toho, koľko spoločnosť Veolia Energia Slovensko do konkrétnej školy zainvestovala, ale na základe paušálu, ktorý administratívne stanovil zriaďovateľ škôl ako sumárny údaj za všetky školy. „Zmluva neobsahovala spôsob výpočtu úspory energií, ani ich negarantovala úsporu energií, či financií,“ uviedol NKÚ, podľa ktorého solidárne stanovenie fixných nákladov v odmenách za energetické služby pre zákazníkov je v rozpore s princípmi rozpočtového hospodárenia subjektov verejnej správy, čoho dôsledkom je krížové dotovanie medzi školami. „Takáto solidarita nijako nemotivuje školy aby šetrili na energiách.“

Zdroj: Archív MJ

Predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR Karol Mitrík. 

Kontrolóri NKÚ poukázali na zásadné nedostatky zmluvy medzi KSK, jej podriadenými školami a dodávateľom. Za nevýhodnú považujú samotnú dĺžku trvania zmluvy na 18 rokov, počas ktorej technické zariadenia kotolní nie sú majetkom školy ani krajskej samosprávy. Do ich vlastníctva sa dostanú až po skončení zmluvy, kedy už bol technický stav zariadení pre koncom životnosti bez perspektívy vytvárania úspor.

Kontrola ukázala na prešľapy aj v oblasti vyhodnocovania zmlúv a neefektívneho systému kontroly. Vedenie KSK od roku 2007 ani raz neaktualizovalo svoju energetickú politiku. „Nereagovalo ani na dve uznesenia vlády z roku 2014, ktoré odporúčali predsedom samosprávnych krajov vypracovať akčné plány trvalo-udržateľnej energetiky a zohľadniť priority a opatrenia energetickej politiky Slovenska,“ uvádza sa v správe NKÚ. 

Nevhodne zvolená forma investovania

Krajská samospráva podľa NKÚ podcenila prípravu na projekt. „Nevytvorila kontrolný systém na plnenie podmienok zmluvy ani dostatočné podmienky na poskytnutie odbornej pomoci pre školy a školské zariadenia, ktoré nemajú odborné kapacity na kontrolu zložitých vzorcov za vyúčtovanie energetických úspor.

Úsporné opatrenia sa sústredili len na výmenu zastaraných technológií, čo je podľa NKÚ nesystémový postup, pri ktorom sa opatrenia energetickej efektívnosti sústredia na rýchlo návratné investície. Absentoval komplexný projekt energetických úspor v podobe zateplenia, prípadne rekonštrukcie striech alebo výmeny okien. „Tento jav sa od začiatku projektu prejavoval aj nespokojnosťou s tepelnou pohodou v školách a školských zariadeniach,“ vyhodnotil NKÚ. Niektoré školy si z vlastných zdrojov vymenili okná, ale upravené energetické parametre sa už do zmluvy so spoločnosťou  Veolia Slovensko nepreniesli, a úspora tak nebola zohľadnená, čím došlo podľa NKÚ k porušeniu finančnej disciplíny.

Zdroj: NKÚ SR

Vzhľadom k tomu, že energeticky úsporné opatrenia vykonaní poskytovateľom v KSK neboli dostatočne efektívne, aby zabezpečili dosahovanie garantovaných úspor, úrad pripravil pre samosprávy návod ako postupovať pri nastavení podobných projektov. KSK by mal podľa NKÚ vstúpiť do rokovania s poskytovateľom o zmene rámcovej zmluvy a samostatných zmlúv škôl.

Mohlo by vás zaujímať