Návrh reformného plánu obnovy cieli aj na energetiku a životné prostredie

28. 9. 2020

Zvyšovanie podielu OZE na Slovensku, intenzívnejšie zatepľovanie verejných a súkromných budov, prechod na zelenšiu dopravu alebo odklon od spaľovania uhlia v teplárňach. Taký je sumár z návrhu reformného plánu obnovy v oblasti energetiky a životného prostredia, ktorý dnes predstavili členovia dotknutých rezortov.

Zdroj: SFÉRA, a.s.

Plán obnovy pre EÚ je aj na Slovensku jednou z najdiskutovanejších tém posledných týždňov. Vládny kabinet čelil kritike, že návrh národného plánu podpory obnovy a odolnosti napriek prísľubom zatiaľ nebol predmetom verejnej diskusie. Ako chce Slovensko využiť balík peňazí z EÚ v oblastiach klímy, energetiky a zelených politík v pondelok (28.9.) naznačili minister životného prostredia Ján Budaj, štátny tajomník ministerstva hospodárstva Karol Galek, minister dopravy Andrej Doležal a ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová počas Stredoeurópskej energetickej konferencie (CEEC).

Členské štáty EÚ môžu od 15. októbra 2020 predkladať EK drafty národných plánov. Proces schvaľovania a pripomienkovania by mal prebehnúť do 30. apríla 2021. „Súčasťou investícií musia byť aj reformy. Investície bez reforiem sú slepou uličkou," povedala Remišová. 

Energetická efektívnosť a OZE medzi top prioritami

Do zelenej ekonomiky by malo z rozpočtu Plánu obnovy EÚ pritiecť až 37 %. „V tejto oblasti ten hlavný prím bude hrať jednak energetická efektívnosť, ale takisto obnoviteľné zdroje energie,“ doplnil Galek. Zásadná porcia investícií by preto mala smerovať do komplexnej obnovy budov, pretože v oblasti energetickej efektívnosti Slovensko dlhodobo zaostáva. Do roku 2030 platí záväzok voči Európskej komisii zvýšiť energetickú efektívnosť o 30,3 %. Zdroj: SFÉRA, a.s.

Podľa štátneho tajomníka rezortu hospodárstva ale priebežné hodnotenie EK, ktorá nedávno analyzovala Integrované národné energetické a klimatické plány členských štátov EÚ, ukázalo, že plnenie tohto cieľa na Slovensku je nedostatočné. Zlepšenie vyhliadok si bude vyžadovať intenzívnejšiu spoluprácu MH SR s rezortmi dopravy a životného prostredia.

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.

Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.

Pridajte sa k nám!
Už máte prístup?

Mohlo by vás zaujímať