Domáca legislatíva nepozná sadzbu pre nabíjanie elektromobilov

4. 12. 2019

Štát tlačí motoristov do elektromobility, ale podmienky pre nabíjanie im neuľahčuje. Špeciálnej sadzby, ktorá by im umožnila odoberať elektrinu na nabíjanie výhodnejšie, sa už v tomto regulačnom období pravdepodobne nedočkajú.
Zdroj: Freepik

Podpora alternatívnych palív sa v posledných rokoch dostala do dôležitých vládnych dokumentov. Onedlho štartuje druhé kolo podpory nákupu elektrických áut, pokračovanie čaká aj dotačné schému pre výstavbu nabíjacích staníc. Napriek týmto pozitívnym krokom nedokáže platná legislatíva dostatočne reagovať na potreby majiteľov elektroáut. Jednou z nich je špeciálna sadzba pre nabíjanie, ktoré regulačný úrad stále nezaviedol.

Zatiaľ jediný pokus skončil fiaskom

Rok 2017 mal byť prelomovým pre zásadné zmeny v tarifách pre odberateľov elektriny. Zaužívaný systém sa pokúsila od základov prekopať vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) o elektroenergetike, ktorá mala zaviesť 10 distribučných sadzieb pre domácnosti alebo malé podniky s ročnou spotrebou do 30 000 kWh elektriny. Jednou z nich bola sadzba DD9 pre odberateľov, ktorí sú vybavení smart meradlami (IMS). Novinkou mala byť aj sadzba DD10 pre odberné miesta určené pre nabíjacie zariadenia elektromobilov.

Všetko dopadlo inak. Prišlo šokové zdraženie cien elektriny kvôli vyšším distribučným poplatkom a energetika sa na nepatrnú chvíľu dostala do centra spoločenskej diskusie. Nasledovalo „trhanie faktúr“ aj neslávne známy odchod vtedajšieho šéfa ÚRSO. Politický tlak spôsobil, že nezávislý regulátor vydal vyhlášku, ktorou sa všetko vrátilo do starých koľají.

Od chaosu s cenami energií prešla vyhláška ÚRSO novelizáciou dvakrát, pričom v rámci pripomienkového konania sa diskutovalo aj o úprave podmienok. Vlani požadovala spoločnosť ZSE Energia vytvorenie samostatnej sadzby pre nabíjačky elektromobilov, súvisiaci návrh sa týkal aj samostatnej tarify pre odberateľov vybavených IMS, na ktorú dokonca apeloval aj rezort hospodárstva. ÚRSO zmeny do finálneho návrhu vyhlášky nezahrnul s vysvetlením, že ich odkladá na ďalšie regulačné obdobie. Platná regulačná politika do roku 2021 pritom poukazuje na urýchlené zavedenie tarifnej štruktúry, ktorá má zohľadniť zavedenie IMS.

ÚRSO nedávno opäť novelizoval cenovú vyhlášku v elektroenergetike. Spoločnosť Západoslovenská distribučná sa pokúsila presadiť sadzbu pre nabíjanie elektromobilov iným spôsobom, a síce úpravou definície dvojtarifnej sadzby D4, ktorá je určená pre domácnosti využívajúce akumulačný ohrev vody. Podľa ZSD táto sadzba svojimi podmienkami najviac vyhovuje nabíjaniu elektromobilov. Mohla by sa tak využiť aj pre odberné miesta, ktoré sú vybavené nabíjacou stanicou s možnosťou presunúť odber energie do nízkeho pásma v noci.

Počet sadzieb pre domácnosti by sa v praxi nemusel zvyšovať a takéto riešenie by si vyžiadalo iba minimálny zásah do sekundárnej legislatívy. Pri použití sadzby D4 môže byť dokonca použitá podmienka blokácie nabíjacej stanice v čase vysokej tarify, čo by mohlo byť podľa spoločnosti ZSD zaujímavé aj z pohľadu riadenia sústavy. Ani takéto riešenie regulátor neakceptoval.

Zavedenie sadzby pre nabíjacie stanice by uvítal aj riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský. Dnešný stav je podľa neho obrazom konzervatívnosti slovenskej energetiky. „Ak môže existovať špeciálna tarifa pre vykurovanie, prečo by nemohla vzniknúť aj pre nabíjanie elektromobilov, ktoré takisto spĺňa kritérium vyššieho odberu. Dáva to logiku, pretože tým motivujeme motoristov, aby nabíjali počas noci, kedy je dodávka elektriny výhodnejšia,“ skonštatoval pre informačný portál energoklub.sk.

Bez prispôsobenia odberateľských podmienok sa podľa neho nedajú vymýšľať ani ďalšie inovatívne služby spojené s nabíjaním. „Dynamické tarify sú zaujímavé z pohľadu stabilizácie sústavy. Až vtedy dokážeme naplno využiť potenciál, ktorý prináša inteligentné nabíjanie.“ 

Výhoda pre odberateľov v domoch s IMS

Za súčasného stavu, kedy špeciálne odberné miesta v našej legislatíve neexistujú, majú výhodu odberatelia vybavení IMS žijúci v rodinných domoch s ročnou spotrebou vyššou ako 4 MWh ročne. IMS umožňujú tvorbu taríf v jednotlivých hodinách. Zákazníci môžu využiť produkty dodávateľov, ktorí ponúkajú variabilnú tarifikáciu s viacerými časovými pásmami. To isté platí pre firmy, ktoré majú priebehové meranie spotreby a tiež môžu využiť lacnú nočnú elektrinu v rámci variabilnej tarifikácie. „Náklady na prevádzku elektromobilu môžu vďaka tomu výrazne klesnúť. Pri nabíjaní auta v noci za zvýhodnené ceny navyše odpadá nutnosť investovať do rýchlonabíjačky,“ uviedol Martin Semrič zo spoločnosti MAGNA ENERGIA. 

Ani takéto riešenie však nie je úplne bezproblémové. Regionálne distribučné spoločnosti rozdeľujú tarify na vysokú a nízku a podľa vlastných pravidiel a môžu teoreticky na diaľku blokovať spotrebiče, v tomto prípade nabíjacie stanice. Spotrebu domácnosti tak môžu obmedzovať aj v čase, kedy by mohla elektrinu odoberať najvýhodnejšie. Dodávateľ elektriny pritom podľa spoločnosti MAGNA ENERGIA nevie, kedy presne k takejto blokácii dochádza. Kým však nedôjde k zmene legislatívy, ide o jediné riešenie, ako vyťažiť maximum z domáceho nabíjania v rodinnom dome.

Mohlo by vás zaujímať