8. 2. 2022
Reálne naštartovanie trhu s elektrickými autami na Slovensku si podľa analýzy SEVA vyžaduje, aby štát zaviedol stabilnú a predvídateľnú dotačnú schému.
Vlaňajšok znamenal prelom pre rozvoj trhu s bezemisnými a nízkoemisnými vozidlami v krajinách EÚ. Podiel registrácií nových vozidiel na čisto elektrický pohon a plug-in hybridov v roku 2021 sa podľa čerstvých údajov Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) vyšplhal na úroveň 18 %. Slovensko je však v európskych štatistikách na chvoste - do uvedenej kategórie v minulom roku spadali len 3% zo všetkých nových predaných vozidiel.
Ku koncu roku 2021 bolo v celom vozovom parku na Slovensku zaregistrovaných 3 686 batériových elektroáut a ďalších menej ako 4 000 plug-in hybridov. Špecifikovať presné čísla je však dnes pomerne komplikované, pretože Ministerstvo vnútra SR do určitého obdobia v oficiálnych štatistikách nerozlišovalo medzi hybridným a plug-in hybridným pohonom.
Predaje vozidiel na elektropohon sú v rozpore so záväzkami SR ako člena EÚ. Do roku 2025 je cieľom dosiahnuť 15% podiel nízkoemisných a emisných áut na celkovej registrovanej flotile.
Bez dotácií to nepôjde
Súčasný stav má podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) negatívny vplyv na ekologizáciu osobnej cestnej dopravy. Pre skutočné naštartovanie trhu s bezemisnými a nízkoemisnými vozidlami absentuje na Slovensku stabilná a predvídateľná dotačná schéma pri ich nákupe, ktorá by podľa SEVA mala byť primárnym nástrojom v tejto etape rozvoja.
Asociácia SEVA analyzovala viacero zdrojov a dát, ktoré sa týkajú očakávaní rozvoja trhu s elektroautami. Výsledkom je analýza zaoberajúca sa modelovaním rozvoja trhu na Slovensku do roku 2025, ktorú má informačný portál energoklub.sk k dispozícii.
Realistický scenár
Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.
Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.