Česko má ďalšiu plničku pre vodíkové autá, Slovensko na svoju prvú čaká

24. 3. 2023

K schváleniu akčného plánu k vodíkovej stratégii zo strany vládneho kabinetu zatiaľ nedošlo a nič nenasvedčuje tomu, že by sa tak v tomto volebnom období malo stať. Dve vybrané oblasti, cestovnú mapu vodíkovej dekarbonizácie a úpravu legislatívy, chce Národná vodíková asociácia Slovenska, presadzovať už teraz. 

Zdroj: Freepik

Kým Slovensko na svoju prvú plnohodnotnú vodíkovú stanicu na vodík čaká, v Česku po Ostrave nedávno uviedli do prevádzky ďalšiu už druhú plničku pre vozidlá a autobusy. Prevádzkovateľom je poľská rafinérska a petrochemická skupina Orlen Unipetrol, ktorá do roku 2030 plánuje v susednej Českej republike celkom 28 vodíkových plniacich staníc. Nová plnička v Prahe sa nachádza v areáli čerpacej stanice Benzina na Barrandove. 

Nová plnička vhodná pre plnenie osobných a nákladných áut a autobusov je samoobslužná v režime non-stop. Na mieste sú dve plniace pištole s odlišným tvarom hlavice s tlakom 700 barov pre plnenie automobilov a 350 barov pre nákladné autá a autobusy. „Ďalšiu vodíkovú stanicu otvárame v lete v Litvínove,“ uviedol generálny riaditeľ Tomasz Wiatrak.

„Postupne realizujeme ciele nášho strategického rozvoja smerom k emisnej neutralite, ktoré chceme dosiahnuť najneskôr do roku 2050. Kladieme dôraz na rozvoj petrochemického segmentu, dekarbonizáciu, digitalizáciu, recykláciu a využívanie alternatívnych zdrojov energie vrátane biopalív a vodíka. Len do roku 2030 investujeme týmto smerom 35 mld. českých korún (v prepočte vyše 1,47 mld. eur),“ opísal rozvojové plány Tomasz Wiatrak.

 

„Vodík v nasledujúcich rokoch doplní batériovú elektromobilitu a bude hrať stále významnejšiu rolu nielen v osobnej, ale predovšetkým v hromadnej doprave a prepravných službách na ceste aj železnice. Ročne v našich rafinériách vyprodukujeme 80 tisíc ton vodíka a už máme rozpracované konkrétne plány na produkciu vodíka za pomoci elektriny z ekologicky čistých zdrojov, akými sú slnko, vietor alebo teplo v zemskej kôre. Do roku 2030 chceme vyrábať 4,5 tisíc ton vodíka s nízkou uhlíkovou stopou, čo predstavuje pohon pre zhruba 30 tisíc automobilov,“ informoval vízii PKN Orlen generálny riaditeľ Tomasz Wiatrak.

Výstavbu vodíkovej stanice podporila aj EÚ. „Podľa plánu čistej mobility by v ČR do roku 2025 malo byť v prevádzke 12 vodíkových staníc a 40 staníc potom do roku 2030,“ povedal český minister priemyslu a obchodu Martin Kupka. Stanovené ciele nereflektujú aktuálnu podobu návrhu európskeho nariadenia o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá, podľa ktorej je potrebné vybudovať vodíkovú infraštruktúru každých 200 km na hlavnej sieti TEN-T. „V tomto roku preto očakávame aktualizáciu Národného plánu čistej mobility ČR,“ uzavrel.

Slovensko je v oblasti dopravy na vodíkovom rázcestí

V roku 2021 bola vypracovaná Národná vodíková stratégia, ktorá sa okrem iného venuje aj doprave a infraštruktúre. Nadviazal na ňu akčný plán s cieľom vytvoriť podmienky na realizáciu vodíkových technológií na Slovensku, ale k jeho schváleniu zo strany vládneho kabinetu nedošlo a nič nenasvedčuje tomu, že sa tak v tomto volebnom období stane. Patrónom rozvoja vodíka bol bývalý minister hospodárstva Richard Sulík, ktorého minulý rok nahradil Karel Hirman. Aktuálny minister má k tejto téme rezervovanejší vzťah.

Na workshope Slovenského plynárenského a naftového zväzu informoval o aktuálnom stave Akčného plánu predseda výkonného výboru Národnej vodíkovej asociácie Slovenska (NVAS) Ján Weiterschϋtz. „Optimistický scenár je, že akčný plán bude schválený ešte v prvom polroku," ozrejmil Weiterschϋtz. V prípade administratívnych problémov je podľa neho otázne, či sa s ním ešte bude v tomto roku táto alebo nová vláda vôbec zaoberať.

Zdroj: SFÉRA, a.s.

Z pôvodných 36 opatrení akčného plánu sa do aktualizovaného materiálu dostalo 20. „Šli sme metódou nevyraďovať veci, ktoré majú zmysel, ale zlučovať opatrenia," vysvetlil Weiterschϋtz.

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu portálu.

Členstvom v platforme ENERGOKLUB® získate okrem prístupu k exkluzívnemu obsahu aj množstvo ďalších výhod.

Pridajte sa k nám!
Už máte prístup?

Mohlo by vás zaujímať